جالب است که بدانید درون این دریاچه، فسفات‌های بسیار گران قیمتی وجود دارند که کشورهای همسایه را به فکر این انداخته که از این فسفات‌ها و مواد معدنی بسیار گران قیمت استخراج کنند. این مواد استخراج شده بیشتر به عنوان کود کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان حاصل خیزترین کود کشاورزی شناخته شده‌اند.

دریای مردگان کجاست؟ / دانستنی‌هایی درباره بحر میت

به گزارش سلام نو، دریای میت، بحر میت و به قول اروپایی‌ها dead lake از نام‌های متعددی است که به دریاچه آب شور واقع در اردن و فلسطین داده‌اند. این دریاچه در اطراف خود دارای پست‌ترین خشکی‌های روی زمین است. دلایل متعددی وجود دارند که باعث شده‌اند این دریاچه به این نام معروف شود. از جمله مهم‌ترین این دلایل این است که هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند بیش از یک سال در آن زنده بماند. بحر میت جزو شورترین دریاچه‌های دنیا است که شوری آن خیلی بیشتر از آب اقیانوس است و این شوری نسبت به آب اقیانوس بیش از هشت درصد است. یکی دیگر از دلایل این نوع نام گذاری این است که هیچ موجودی در بحر میت غرق نمی‌شود. این دریاچه به دلیل چگالی بسیار بالای نمک در آن مانع از غرق شدن اجسام می‌شود و تقریباَ همه چیز بر روی آن شناور می‌ماند. در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش قابل توجه گرمایش زمین این دریاچه با کمی آب مواجه شده است. روزانه تقریبا ۲ میلی متر از آب سطح دریاچه تبخیر می‌شود. نکته بسیار جالب درباره این دریاچه این است که مقدار آب آن کم می‌شود، اما هرگز خطر خشکی کامل آن وجود ندارد. در صورت کم شدن آب سطحی دریاچه میزان غلظت نمک موجود در آن بسیار زیاد می‌شود و نهایتا به نقطه‌ای از شوری می‌رسد که دیگر تبخیر نمی‌شود و عملا تبخیر آب دریاچه تا آبگیری مجدد متوقف می‌شود. جالب است که بدانید درون این دریاچه، فسفات‌های بسیار گران قیمتی وجود دارند که کشورهای همسایه را به فکر این انداخته که از این فسفات‌ها و مواد معدنی بسیار گران قیمت استخراج کنند. این مواد استخراج شده بیشتر به عنوان کود کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان حاصل خیزترین کود کشاورزی شناخته شده‌اند. برداشت‌های بی‌رویه از این مواد معدنی می‌تواند یکی از دلایل بحران این دریاچه خارق العاده باشد، ولی کم شدن آب رود اردن هم از دیگر عوامل است.

بیایید درباره بحر مرده‌ای که هرگز نمی‌میرد بیشتر بدانیم!

مقدار آب این دریاچه تقریبا ۸۱۰ میلیون متر مکعب است و شوری آن به حدی است که به شورترین دریاچه کره زمین معروف شده است. میزان شوری آب بحر میت بیش از ۵/۹ برابر آب‌های آزاد است. خشکی‌های اطراف آن به عنوان پست‌ترین نقاط روی کره زمین شناخته شده‌اند. بیشترین ارتفاعی که این دریاچه به خود گرفته است بیشتر از ۳۷۹ متر نبوده و عمقی بیشتر از این تا به حال ثبت نشده است. این دریاچه ۱۸ کیلومتر عرض و ۶۷ کیلومتر طول دارد. از ویژگی‌های جالب این دریاچه این است که خاصیت آب‌گیری دارد و قادر است که مولکول‌های آب موجود در هوا را جذب کند. از دلایل شناور شدن اجسام و انسان در این دریاچه می‌توان به غلظت نمک زیاد آب دریاچه اشاره کرد. این دریاچه به دلیل موقعیت پست جغرافیایی پساب‌های کشاورزی زیادی را در دل خود دریافت می‌کند و املاح معدنی موجود در این پساب‌ها غلظت این دریاچه را بالا می‌برند. جالب است که بدانیم از هر سه مولکول مایع موجود در این دریاچه فقط دوتای آن آب است و بر سنگ‌های اعماق این دریاچه باکتری‌های سولفید خوار زندگی می‌کنند. همچنین اگر حال دریاچه خوب باشد به آغازیان اجازه رویش بر دلش را می‌دهد که باعث سرخ رنگ شدن کف این دریاچه می‌شوند. در این صورت است که صنعت گردشگری از آسمان در این منطقه رونق می‌گیرد و گردشگران زیادی مایلند که از آسمان به این دریاچه سرخ نگاه کنند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید