یک تحلیل گر مسائل سیاسی و بین الملل معتقد است قدرت گیری طالبان در افغانستان می‌تواند منجر به شکل‌گیری مجدد داعش شود.

عدم کنترل طالبان یعنی شکل گیری مجدد داعش در مرز ایران

به گزارش سلام نو، مهدی مطهرنیا  در خصوص اتفاقات اخیر بین دولت افغانستان و طالبان اظهار داشت: اکنون تعارض های موجود میان طالبان و دولت افغانستان با توجه به عقب نشینی نیرو های فرا منطقه‌ای، ایالت متحده آمریکا و انگلستان از افغانستان، محیط اقدام برای طالبان را گسترده تر کرده است .

این استاد دانشگاه ادامه داد:  آمریکایی ها پس از مذاکراتی که با طالبان داشتند با اعلام کاهش نیروهای خود در منطقه  گستره‌ی حرکت طالبان را افزایش دادند. طالبان امروز در حوزه سیاسی ورود کرده و با کشورهای منطقه به صورت مستقل به مذاکره می‌پردازد. از این رو مجال یافته است تا بتواند در درون افغانستان بار دیگر به ایجاد تحرکی معنادار بپردازد .

مطهرنیا در خصوص ظهور مجدد  طالبان در افغانستان گفت: به نظر می‌رسد که این بار در دو سوی افغانستان، یعنی در شرق و غرب، بار دیگر شاهد ناامنی خواهیم بود که این ناامنی می‌تواند زمینه ساز گسترش مجدد رویکردهای بنیاد گرایانه در ارتباط با گسترش خشونت در منطقه باشد . همین مساله است که موجبات  نگرانی محافل گوناگون را برانگیخته است.  

وی ادامه داد: حرکت طالبان در بخش سیاسی در مذاکره با کشورهای گوناگون منطقه ای مانند  ایران و فرامنطقه ای  مانند آمریکا و روسیه، نوعی مشروعیت سیاسی برای آنها فراهم ساخته و نظرشان این است که اکنون طالبان نیز در کابل باید در قدرت سهمی داشته باشد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی و بین المللی بیان کرد: آمریکا با اعلام عدم حضور در افغانستان گام نخست در جهت ناامنی در افغانستان را برداشته است.  بدین ترتیب این ناامنی ها می‌تواند منطقه را به آشوب‌های هزینه دار کشیده و گام دوم یعنی توازن وقت را ایجاد کند.

مطهرنیا ادامه داد: از طرف دیگر افغانستان توانسته بود با ایجاد یک دولت مرکزی قابل حمایت از سوی کشورهای دیگر، من جمله ایالت متحده آمریکا به نوعی ثبات نسبی را تجربه کند و به توسعه و رشد قابل قبولی رسیده بود. این کشور در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیشرفت‌های کرده حتی نگرش های سیاسی به این کشور را تغییر داده. به گونه ای که تلویزیون و رسانه های افغانستان نسبت به همسایگانش برتری پیدا کرده است، ارزش پول ملی افغانستان بالا رفته و توانسته نوعی ثبات نسبی را در  این کشور حاصل کند. اکنون همه این دستاورد ها با تهدیدات متفاوتی روبروست و احتمال گسترش این عارضه موجود در افغانستان، یعنی طالبان در منطقه نیز وجود دارد.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی با جهت گیری آینده پژوهانه در رابطه با حمایت طالبان توسط جامع بین الملل اظهار داشت: با توجه به اینکه جامعه بین الملل یکدست  نیست، در افغانستان منافع قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای با یکدیگر مماس شده است، ضعف این کشور در بخش ژئواستراتژیک منطقه مطرح است چرا که افغانستان جای مناسبی برای نفوذ قدرت های فرامنطقه ای در آسیای شرقی و  جنوب شرقی است. زیرا برای شکل گیری اهداف خود در دو سوی این منطقه نیازمند یک منطقه بحرانی هستند، همانطور که بعد از 11 سپتامبر اولین هدف، مرکز این کشور بود و سپس به مناطق دیگر پهنا پیدا کرد.

وی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد این نظمِ ناشی از ناامنی، یک نظام آشوب مجدد در منطقه را در پیش رو دارد و اگر کنترل نشود می‌تواند زمینه ساز رشد بنیاد گرایی مذهبی و شکل گیری مجدد داعش آن هم با حمایت ضمنی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای باشد.  آنگاه است که هرکس بتواند از آن موج به وجود آمده استفاده بهینه کند، خواهد توانست نتایج مثبتی را بیش از گذشته برچیند. لذا باید منتظر بود تا ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

                   

کد خبرنگار: ۲۰
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیم IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 0
    با وجود آنکه متأسفانه عده ای در حکومت از آمدن طالبان استقبال میکنن ولی بطور قطع و یقین طالبان و داعش دو تیغه یک قیچی هستن.
  • Farokh AE ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 0
    برخورد با طالبان از طریق بسیج مردمی چون نه دولت افغانستان ونه طالبان هیچکدام قابل اعتماد نیستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید