دیپلماسی میدان داد و ستد و تنظیم متون پیچیده برای توافقات چند لایه است و سعید جلیلی نشان داد مرد داد و ستد نیست و در تنظیم سند و مذاکره توان چندانی ندارد. از سوی دیگر او تنها نامزدی بود که به شکل مطلق همچنان با برجام مخالف بود، چیزی که با رویکرد رییسی در تضاد است.

معاون ظریف یا معاون جلیلی؛ چه کسی وزیر خارجه دولت رییسی می‌شود؟

 سلام نو سرویس بین‌الملل: پس از حضور محمد جواد ظریف در وزارت خارجه و نقش آفرینی او در خلق برجام به عنوان یکی از مهم‌ترین دست آوردهای دیپلماتیک دو دهه اخیر ایران این وزارتخانه بسیار بیش از قبل مورد توجه مردم و تحلیلگران و جریان‌های سیاسی قرار گرفت. همین اهمیت نیز باعث شده تا پست وزارت خارجه در دولت جدید یکی از پست‌های کلیدی، حساس و جذاب باشد.

دولت ابراهیم رییسی، آن طور که از بنیان‌های فکری شخص رییسی و حامیان اصلی آن بر می‌آید، دولتی است که انتظاراتی متفاوت از وزارت خارجه دارد. بر همین اساس یکی از وزارت خانه‌هایی که احتمالا جریان اصولگرا و انقلابی دنبال حضور یک چهره نمادین در آن هستند وزارت خارجه است.

نمادین‌ترین چهره این جریان احتمالا سعید جلیلی است. چهره‌ای که در ماجرای برجام روبه‌روی ظریف قرار داشت و برای بسیاری نماد دیپلمات انقلابی و مقاومی است که باج نمی‌دهد. جلیلی سطوح مختلف وزارت خارجه را طی کرده و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم بوده است، اما یک مشکل اساسی دارد؛ او ذاتا دیپلمات نیست.

معاون ظریف یا معاون جلیلی؛ چه کسی وزیر خارجه دولت رییسی می‌شود؟

دیپلماسی میدان داد و ستد و تنظیم متون پیچیده برای توافقات چند لایه است و سعید جلیلی نشان داد مرد داد و ستد نیست و در تنظیم سند و مذاکره توان چندانی ندارد. از سوی دیگر او تنها نامزدی بود که به شکل مطلق با برجام مخالف بود، چیزی که با رویکرد رییسی در تضاد است.

در نتیجه ظاهرا دو گزینه برای وزارت خارجه رییسی مطرح است. گزینه اول علی باقری، از دیپلمات‌های وزارت خارجه و معاون جلیلی در شورای عالی امنیت ملی است. علی باقری معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در دوران رییسی بود و همین مسئله باعث می‌شود تا راحت‌تر بتواند با رییسی کار کند. او شاید ضعیف‌ترین گزینه در بین وزاری خارجه رییسی باشد، اما قطعا هماهنگ‌ترین است.

معاون ظریف یا معاون جلیلی؛ چه کسی وزیر خارجه دولت رییسی می‌شود؟

باقری همچنان که به خاطر نزدیکی به جلیلی چهره‌ای انقلابی حساب می‌شود رییسی را خوب می‌شناسد و احتمالا در دو سال گذشته با نگاه او هماهنگ شده است. حضور باقری به عنوان مسئول هماهنگی دولت جدید با دولت مستقر در وزارت خارجه و حضور در دیدار رییسی با وزیر خارجه هند باعث شده تا از او به عنوان جدی‌ترین گزینه وزارت خارجه یاد شود.

گزینه دوم حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در دوره صالحی و ظریف است. امیرعبدالهیان روابط خوبی با سپاه قدس، لاریجانی و قالیباف دارد و در حوزه مسائل منطقه سابقه دارد. او از منظر پرنسیب‌های دیپلماتیک، دیپلمات‌ترین گزینه وزارت خارجه دولت آینده است.

معاون ظریف یا معاون جلیلی؛ چه کسی وزیر خارجه دولت رییسی می‌شود؟

گزینه سوم اما شخصی خارج از وزارت خارجه است. برخی معتقدند گزینه اصلی رییس هیچ کدام از این چهره‌ها نیست و او همچنان در حال رایزنی است و باقری هم با توجه به مسئولیت فعلی خود احتمالا قائم مقامی یا یکی از معاونت‌های استراتژیک وزارت خارجه مثل معاونت سیاسی را تصدی می‌کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید