دمپختک یکی از انواع غذاهای پلویی خوشمزه و مجلسی ایرانی است که شباهت زیادی به غذاهایی مثل باقالی پلو ساده و دمی گوجه فرنگی دارد، در گزارش زیر طرز تهیه دمپختک را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه دمپختک؛ غذای راحت و خوشمزه

دمپختک یکی از انواع غذاهای پلویی خوشمزه و مجلسی ایرانی است که شباهت زیادی به غذاهایی مثل باقالی پلو ساده و دمی گوجه فرنگی دارد. دمپختک با نام دمی باقالی هم شناخته می‌شود و در بیشتر مواقع به همراه نیمرو سرو می‌شود.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می‌توانید برای ۴ نفر دمپختک تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقداری کمتر یا بیشتری دمپختک تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش دمپختک با پورتال پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

برنج: ۴ پیمانه

پیاز متوسط: ۳ عدد

روغن: ۴ قاشق سوپ خوری

باقلا خشک (لپه باقلا): ۴۰۰ گرم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی

طرز تهیه دمپختک؛ غذای اصیل و ساده

طرز تهیه

با این مقدار مواد اولیه که برای شما آوردیم می‌توانید برای چهار نفر دم پختک درست کنید. برای تهیه دمپختک مجلسی ابتدا پیازها را پوست می‌گیریم و می‌شوییم و از وسط نصف می‌کنیم و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می‌کنیم و بعد تابه‌ای را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و روغن داخل آن می‌ریزیم.

و اجازه می‌دهیم تا روغن کمی داغ شود و بعد پیازها را داخل تابه می‌ریزیم و تفت می‌دهیم. اجازه می‌دهیم پیازها سبک و نرم شوند و مجددا آن‌ها را تفت می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا سرخ و طلایی شوند و کمی زردچوبه در آخر سرخ شدن روی پیازها می‌ریزیم.

طرز تهیه دمپختک؛ غذای اصیل و ساده

و باقلاهای خشک شده را نیز داخل تابه می‌ریزیم و با پیازها تفت می‌دهیم و ۳ الی ۴ لیوان آب به مواد اضافه می‌کنیم و درب تابه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم تا باقلاها نیم پز شوند. پس از نیم پز شدن باقلاها (دقت کنید که آب باقلاها بیشتر از یک بند انگشت نباشد).

کمی نمک و فلفل سیاه داخل تابه می‌ریزیم سپس برنج را می‌شوییم و ۲ مرتبه آب آن را تعویض می‌کنیم و در آخر می‌شوییم و آب آن را خالی می‌کنیم و به مواد داخل تابه اضافه می‌کنیم و حرارت را کمی زیاد می‌کنیم.

تا آب داخل ماهیتابه تبخیر شود و بعد روغن را داخل تابه می‌ریزیم و برنج را دم می‌اندازیم و حرارت را کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم خوب پخته شود. دمپختک ما بعد از ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بعد آماده نوش جان کردن است. / پارسی‌دی

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید