امید ونکی با اشاره به اولین و بزرگ‌ترین دروغ حوزه سئو، می‌گوید: شما ظرف مدت یک ماه به صورت تضمینی به صفحه اول گوگل می‌رسید یا بازدید وبسایت شما در یک هفته دو برابر می‌شود! این‌ها همه دروغ‌های بزرگی است که گفته می‌شود و واقعیت ندارد.

تمام دروغ‌هایی که در حوزه سئو می‌شنویم / چطور یک سئو کار نامناسب را تشخیص دهیم؟

 سلام نو سرویس اقتصادی: سئو (SEO) یا بهینه‌سازی موتور جستجو (Search engine optimization) یک از پرکاربردترین کلید واژه‌های این روزهای دنیای تکنولوژی و کارآفرینی ایران است. همه در تلاش هستند تا به صفحه یک گوگل برسند و همه سئو کارها در تلاشند تا اثبات کنند که برای این کار بهترین هستند.

همین مسئله باعث می‌شود تا انتخاب یک سئو کار مناسب، سنجش او و تخمین هزینه خدماتش چالشی پیش روی کسب‌وکارها باشد. امید ونکی، کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ در گفت‌وگو با سلام نو سئو را فرآیندی زمان‌بر و غیرقابل تضمین دانست و تاکید کرد که نباید به وعده‌های تبلیغاتی توجه کرد.

در ادامه مشروح گفت‌وگو امید ونکی با سلام نو را می‌خوانید.

این روزها همه از سئو صحبت می‌کنند. سئو واقعا چه فرآیندی است؟

آن طور که از ترجمه سئو هم پیداست فرایند بهینه سازی برای موتور جست‌وجو را سئو می‌گویند. این به آن معنا است که شما برای افزایش مخاطبان و درگیر کردن مخاطب با سایت خود نیاز است سئو انجام دهید. باید دانست که سئو فرآیندی است که به روش‌های خاص، زمان و صبوری، سرمایه‌گذاری و انتخاب یک فرد یا شرکت متخصص نیاز دارد تا بتواند به کسب و کار شما کمک کند.

برای درک بهتر مسئله یک مثال می‌زنم. اگر کار شما فروش بلیط مسافرتی باشد به این نیاز دارید که مشتری به سایت شما مراجعه کند و انواع بلیط را بخرد. یکی از کلماتی که مثلا فرد در گوگل سرچ می‌کند خرید بلیط مشهد است و شما نیاز دارید تا وبسایت شما در صفحه اول گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو نمایش داده شود. برای این کار نیاز به سئو و البته صبر دارید. 

برخی وعده رسیدن به صفحه یک گوگل در مدت زمانی کوتاه، مثلا یک هفته یا یک ماه، را می‌دهند. با توجه به تاکید شما بر صبور بودن این وعده‌ها را نباید چندان واقعی دانست.

امروزه همه می‌خواهند در صفحه اول گوگل باشند و هر شرکتی هم می‌خواهد به شما بگوید که توان این کار را دارد. متاسفانه بعضی شرکت‌ها در فرآیند اثبات خود به مشتری دروغ‌هایی می‌گویند تا جذاب‌تر جلوه کنند.

اولین و بزرگ‌تر دروغی که مطرح می‌شود جملاتی شبیه این‌ها است: شما ظرف مدت یک ماه به صورت تضمینی به صفحه اول گوگل می‌رسید؛ بازدید وبسایت شما در یک هفته دو برابر می‌شود؛ برای همه کلمات کلیدی خود رتبه بندی می‌شوید. این‌ها همه دروغ‌های بزرگی است که گفته می‌شود و واقعیت ندارد.

حقیقت این است که برای رسیدن به رتبه بالا در موتورهای جست‌وجو شما باید صبر کنید و هیچ محدوده زمانی مشخص، قطعی و تضمین شده‌ای وجود ندارد. من به عنوان مدیر عامل شرکت نادین سامانه و کسی که حوزه سئو را هم می‌شناسم فراوان با مواردی از این دست رو به رو بوده‌ام.

تمام دروغ‌هایی که در حوزه سئو می‌شنویم / چطور یک سئو کار نامناسب را تشخیص دهیم؟

چرا نمی‌شود تضمینی ارائه کرد؟ مگر ما با یک راه و روش مشخص طرف نیستیم؟

در گام اول باید دانست ذات صنایع میزان رقابت متفاوتی دارد و هر چه صنعت رقابتی‌تر باشد رسیدن به صفحه اول سخت‌تر است. صنعت خرید و فروش بلیت در ایران بسیار رقابتی است و رسیدن به صفحه اول در این صنعت بسیار زمان بر است. نکته دوم این است که الگوریتم‌های گوگول در حوزه سئو به طور مداوم در حال به روز شدن است که همین مسئله خود چالشی مهم برای رسیدن به صفحه اول است.

خود گوگل هم تاکید می‌کند که شما نباید به شرکتی که سئو و رسیدن شما به صفحه اول را تضمین می‌کند اعتماد کنید. همچنین گوگل هشدار می‌دهد که هیچ شرکتی در زمینه سئو با آن همکاری ندارد و از الگوریتم‌های گوگل مطلع نیست.

پس هر کسی از تضمین در این حوزه صحبت کرد غیرقابل اعتماد است.

بله. یکی از دروغ‌های بزرگ دیگر حوزه سئو این است که کسی مدعی می‌شود من به صورت تضمینی سئو شما را در یک ماه بهتر می‌کنم. واقعیت این است که مدعیان این روش، با هرزنامه و کلمات کلیدی غیر مرتبط باعث افزایش بازدید وبسایت شما در کوتاه مدت می‌شوند و این گونه خود را موفق جلوه می‌دهند.

با این وجود این افزایش ناگهانی و کوتاه مدت بازدید نه تنها برای سایت‌ها مفید نیست، بلکه باعث کاهش رتبه آن‌ها در گوگل هم می‌شود چون مخاطب بعد از ورود به سایت به سرعت از آن خارج می‌شود و در آن نمی‌ماند و این مسئله شاخصی منفی برای گوگل است.

در نتیجه بحث تضمین عملا نادرست است چون اساسا هیچ کس از الگوریتم‌های گوگل برای رتبه بندی اطلاع دقیق ندارد و برای رتبه بندی باید تکنیک‌های مختلفی را تست و بعد هم برای حفظ رتبه تلاش مضاعف کند.

با این نکات که شما گفتید به طور خلاصه با چه شخص یا شرکتی در حوزه سئو نباید کار کرد؟

با این اشخاص و شرکت‌ها کار نکنید:

اگر کسی به شما ضمانت داد با او کار نکنید؛

اگر کسی از نتایج سریع و زودهنگام حرف زد بهتر است با او کار نکنید، مگر اینکه در چند ماه اول کار باشید که پیشرفت سریع طبیعی است؛

اگر کسی کلمات کلیدی غیرمرتبطی برای کسب‌وکار شما پیشنهاد داد با او کار نکنید، چون نتایج هر چقدر هم درخشان باشد برای شما مفید نیست؛

اگر از تکنیک‌های کلاه سیاه (Black Hat) استفاده کرد با او همکاری نکنید؛

اگر کسی گفت کارش خیلی پیچیده است و استراتژی خود را به شما نگفت با او همکاری نکنید، چون استراتژی سئوکار حرفه‌ای از ابتدا مشخص و قابل تبیین است؛

اگر کسی به شما گفت شبکه‌های اجتماعی برای سئو مهم نیستند با او همکاری نکنید؛

اگر کسی گفت بهترین استراژی را دارد با او همکاری نکنید چون استراتژی‌ها مختلفی وجود دارند و بهترین استراتژی وجود ندارد.

در نهایت نیز با سئو کاری همکاری کنید که نمونه کارهای خوبی در زمینه کاری شما داشته باشند و به حوزه کاری شما آشنا باشد و نیاز نباشد زمانش را برای آشنایی با حوزه شما اختصاص دهد.

بعد از این مرحله سوال مهم بعدی این است که چگونه روند سئو و عملکرد سئو کار را بسنجیم؟

ما در کارهایی مثل سئو و دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی به نام بازگشت سرمایه داریم. شما برای سئو کار خود هزینه مشخصی می‌کنید، در نتیجه باید خروجی ملموسی هم بگیرید. اگر سئو کار شما گزارش افزایش بازدید هزار درصدی و بهبود کلمات کلیدی بدهد اما شما تماس، فروش یا هر نوع کنش بیشتری با مخاطب نداشتید یک جای کار مشکل دارد و باید در آن باز نگری کرد.

در نتیجه بعد از یک یا دو ماه باید کار شرکتی که با آن همکاری می‌کنید را بسنجید و ببینید تماس بیشتری از سوی مشتری و مخاطبان خود داشته‌اید یا خیر؟ اگر صرفا افزایش بازدید داشتید، اما تماس بیشتری از سوی مخاطب نداشتید باید در تیم سئو خود بازنگری کنید.

البته این به آن معنا نیست که در هفته اول کار منتظر افزایش دایرکت یا فروش باشید، اما بعد از یکی یا دو ماه باید انتظار افزایش تماس مخاطب و مشتری را داشته باشید.

و به عنوان سوال آخر چطور میزان هزینه مناسب برای سئو پروژه خود را تخمین بزنیم؟

در ابتدای کار سرمایه‌گذاری زیادی نکنید و در سه تا شش ماه نخست عدد کمی را سرمایه‌گذاری کنند. بعد از سه تا شش ماه که بازده کار را دیدند شروع به سرمایه‌گذاری جدی کنند. باید اجازه داد کار مرحله به مرحله رشد کند. حضور یک شبه در صفحه اول به خروج یک شبه از صفحه اول نیز منجر می‌شود.

امروزه همه نوع قیمتی در بازار سئو هست، برای انتخاب بهتر نمونه کارهای قبلی فرد را بررسی کنید و نتیجه آن را مد نظر قرار دهید. در مرحله بعد هم کارفرما حتما یک مشاور آشنا به سئو و مسائل روز این حوزه داشته باشد تا در زمان قرارداد بستن به کارفرما کمک کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید