حمیدرضا ترقی با اشاره به کسری بودجه و مشکلات اقتصادی می‌گوید: توصیه من این است که آقای رییسی به صورت اورژانسی به مشکلات اقتصادی مردم بپردازند و به سمت حل آن‌ها بروند.

آقای رییسی به صورت اورژانسی به مشکلات اقتصادی مردم بپردازند تا با چالش‌های اجتماعی مواجه نشود

سلام نو سرویس سیاسی: ابراهیم رییسی در حالی به زودی سکان هدایت دولت سیزدهم را در دست می‌گیرد که تا امروز لیست بلند بالا از کابینه‌های احتمالی او منتشر شده است. کابینه‌هایی تمام اصولگرا، احمدی‌نژادی، اجماعی و فراجناحی یا حتی جوان‌گرا. بسیاری منتظر هستند ببینند دولت رییسی چگونه خواهد بود؛ آیا باز تولید یک دولت قدیمی است یا نسبتی با هیچ یک از دولت‌های قبلی ندارد؟

حمید رضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه، معتقد است که کابینه رییسی شبیه هیچ کابینه دیگر نخواهد بود و مبنای آن اعتقاد به بیانیه گام دوم انقلاب است. او همچنین معتقد است رییسی آن چنان که گفته تسلیم سهم خواهی نخواهد شد.

در ادامه گفت‌وگوی سلام نو با حمیدرضا ترقی را می‌خوانید.

به نظر شما کابینه آینده شبیه کدام یک از کابینه‌های قبلی خواهد بود؟

کابینه رییسی متفاوت از تمام کابینه‌های قبلی است و به هیچ کابینه دیگری شباهت نخواهد داشت.

ویژگی این کابینه چیست که به نمونه‌های قبلی خود شبیه نیست؟

تفاوت دولت آقای رییسی بیشتر در روحیه انقلابی و جهادی داشتن نیروها است. در این دولت همزمان به تخصص و کارآمدی و جوان بودن و جهادی بودن توجه می‌شود. ویژگی دیگر اعضای دولت سیزدهم این خواهد بود که وابستگی‌های جناحی آن‌ها پر رنگ نیست و به جای آن از نظر مبانی فکری و اعتقادی هم‌خوانی بیشتری با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارند.

با توجه به تاکید آقای رییسی بر مستقل بودن، به نظرتان ایشان به سمت استفاده از نیروهای اعتدالی یا اصلاح‌طلب خواهند رفت؟

فکر نمی‌کنم، چون نه نیروهای اعتدال‌گرا و نه نیروهای اصلاح‌طلب اعتقادی به بیانیه گام دوم و نگاه تمدنی جمهوری اسلامی ندارند و در دولت آقای رییسی روی مبانی فکری و اعتقادی نیروها به آرمان‌های انقلاب تکیه می‌شود.

یک از مشکلات اصولگرایان سهم خواهی برخی نیروهای سیاسی آن‌ها از دولت پیروز است. این سهم خواهی در دولت رییسی هم ادامه خواهد داشت و آیا آقای رییسی به آن تن خواهد داد؟

این سهم خواهی‌ها همین حالا هم وجود دارد. لیست‌ها و اسامی خاصی که برای دولت آینده مطرح می‌شود ناشی از همین سهم خواهی است. اصولا جریانی که لیست معرفی می‌کند و روی آن تاکید دارد جریانی است که از دولت جدید انتظار سهم دارد. اما ما شاهد بودیم که آقای رییسی از همان ابتدا حتی به ستادها خودشان هم گفتند که توقع سهم نداشته باشند.

اگر آقای رییسی بتوانند این توقعات را نادیده بگیرند و به اصول و معیارهایی مثل شایسته سالاری و اصلح بودن افراد توجه کنند می‌توانند مسئله سهم خواهی را حل کنند.

بی‌توجهی به سهم خواهی باعث به مشکل خوردن با مجلس و نیروهای حاضر در آن نمی‌شود؟

به گمان من خیر. هر چند شاید توجه به برخی سهم‌خواهی‌ها در نظر مجلس بی‌تاثیر نباشد، اما ما امیدواریم مجلس مصالح عمومی را بر مصالح جناحی ترجیح دهد.  مجلس امروز جایگاه خود را دارد و باید این جایگاه قانونی و نظارتی را حفظ کند.

بسیاری اعتماد نظام به آقای رییسی را زمینه گشایش گره‌های مهی در کشور می‌دانند. به نظر شما چنین اتفاقی رخ می‌دهد یا چالش‌های مرسوم ادامه دارد؟

اساسا نسبت نظام و رهبری با روسای جمهوری تفاوتی با هم ندارد. نظام و رهبری حمایت خود از روسای جمهور را فارغ از میزان همفکری و همراهی آن‌ها به حد عالی انجام داده است. به عنوان نمونه دولت آقای روحانی اختیارات زیادی از سوی رهبری و نظام گرفته است. آقای روحانی اختیاراتی فرای قانون از رهبری و نظام گرفت تا بتواند مشکلات را حل کند.

واقعیت این است که بیشترین اختیارات در ۴ دهه اخیر به آقای روحانی داده شد تا چالش‌های کشور را حل کنند. در این شرایط اگر خود رییس جمهور و یارانش نتوانستند از فرصت داده شده استفاده کنند مربوط به خودشان است.

رهبری همیشه تلاش دارند که منتخب مردم با توان لازم از پس چالش‌ها و مشکلات بر بیاید، اما اشکال دوران آقای روحانی این است که به برخی از راهکارها و هدایت‌ها ایمان وجود نداشته و چالش‌ها حل نشده ماندند.

وقتی کسی مثل آقای رییسی همفکری و همراهیش با رهبری بیشتر است و به راهکارهای نظام و رهبری پایبند باشد به طور طبیعی این چالش‌ها سریع‌تر بر طرف می‌شود. در نتیجه با توجه به هم افزایی رییس جمهور آینده با نظام، باز شدن گره‌های کشور بسیار سریع‌‎تر رخ می‌دهد.

اگر بخواهید یک توصیه به آقای رییسی داشته باشید آن توصیه چیست؟

با توجه به شرایطی که در حوزه کسری بودجه و مشکلات اقتصادی داریم توصیه من این است که به صورت اورژانسی به مشکلات اقتصادی مردم بپردازند و به سمت حل آن‌ها بروند تا در شروع به کار دولت خود با چالش‌های اجتماعی مواجه نشوند.

 

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید