اوضاع کرونا در اوایل خرداد به آرامشی نسبی رسیده بود و بسیار امید داشتند این آرامش به شیب کاهشی منجر شود، اما در نهایت چنین نشد و زنگ خطر از سیستان و بلوچستان به گوش رسید.

سیستان و بلوچستان در محاصره کرونا؛ موج جدید کرونا بیخ گوش ایران

سلام نو سرویس اجتماعی: در حالی که هر روز یک نهاد از واکسن کرونای خود رونمایی می‌کند و مسئولین مختلف وعده‌های عجیب در حوزه واکسیناسیون ایرانیان و حتی مستضعفین جهان می‌دهند، ما شاهد آماده شدن کشور برای موج جدیدی از کرونا هستیم.

.نشانه‌های موج جدید کرونا در نیمه جنوبی ایران، به خصوص سیستان و بلوچستان مشاهده شده است، جایی که سخن از گونه جدید کرونا یعنی دلتا می‌شود

برای درک شدت خطر کرونای دلتا باید به اظهارت زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران دقت کنیم. آن چنان که زالی گفته است هر فرد مبتلا به این ویروس ۸ تا ۱۲ نفر را مبتلا می‌کند و شدت سرایت آن از سایر انواع ویروس‌ها بیشتر است، اما روش پیشگیری و درمان با قبلی‌ها یکی است.

اوضاع کرونا در اوایل خرداد به آرامشی نسبی رسیده بود و بسیار امید داشتند این آرامش به شیب کاهشی منجر شود، اما در نهایت چنین نشد و زنگ خطر از سیستان و بلوچستان به گوش رسید و باعث شد تا نماینده مردم زاهدن تذکری تند به وزیر بهداشت بدهد.

فداحسین مالکی روز گذشته در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر بهداشت و درمان، اظهار داشت: آقای نمکی اخیرا نامه‌ای به وزیر هند نوشته‌اید مبنی بر اینکه آمادگی دارید تجهیزات فنی به هند ببرید تا به مهار کرونا در این کشور کمک شود، اما من می‌گویم؛ نیازی نیست به هند بروید، سری به استان سیستان و بلوچستان بزنید و با این ویروس در شرق کشور مبارزه کنید. در واقع تجهیزات و هر آنچه را که دارید را در اختیار استان قرار دهید.

این نماینده مجلس تاکید کرد که "روزانه بیش از ۱۲۰۰ نفر از مردم مظلوم سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا می‌شوند" با این حالی نمکی " نه پاسخ تلفن استاندار را می‌دهد و نه از مدیریت ویژه‌ای در استان برخوردار هست." بر همین اساس نماینده زاهدان در مجلس خطاب به نمکی گفت: بنابراین من جنابعالی را مقصر اصلی جان باختن مردم به دلیل کرونا می‌بینم و از دستگاه قضایی تقاضا می‌کنم که به این موضوع مهم ورود داشته باشد.

مدیریت سوال برانگیز وزارت بهداشت در ماجرای کرونا چیزی نیست که قابل انکار و کتمان باشد و این مسئله به طور پیوسته از سوی روزنامه‌نگاران و فعال سیاسی منصف جناح‌های مختلف کشور مورد پرسش قرار گرفته است. مسئله اصلی اینجا است که این شیوه مدیریت وزارت بهداشت چند موج دیگر کرونا برای ایران به ارمغان می‌آورد؟

در حالی که جشن پایان کرونا در بخش‌های مختلف اروپا و آمریکا در حالی برگزاری است و بخش‌های زیادی از زندگی مردم در ترکیه و امارات عادی شده است، ما در ایران نگران وارد نشدن دوز دوم واکسن گروه‌ها پرخطر یا موج جدید کرونا هستیم.

در کنار بحران مدیریت کرونا و سومدیریت وزارت بهداشت باید شاهد رقابتی عجیب در حوزه تولید واکسن هم باشیم. این رقابت و تعدد واکسن‌های تولیدی وقتی رخ داده که ایران با توجه به عمق بحران کرونا و محدودیت منابع مالی به جای چند واکسن به یک تا دو واکسن نیاز داشت که در زمانی کوتاه‌تر به مرحله عملیاتی می‌رسیدند.

موج پنجم کرونا هنوز در کشور آغاز نشده است اما با توجه به فاجعه رخ داده در سیستان بلوچستان و افزایش شیب بیماران سرپایی در شهری مثل تهران انتظار می‌رود که در صورت عدم مداخله جدی در پایان تیر شاهد موج پنجم کرونا با ویروس هندی یا همان دلتا باشیم.

نکته قابل توجه در نوع هندی، مانند نوع انگلیسی، آن است که علائم آن شبیه کرونای چینی است، اما سرعت پیشرفت ویروس باعث می‌شود نیاز به امکانات پزشکی برای درمان بیشتر شود و ضرورت حضور در بیمارستان افزایش یابد. این مسئله می‌تواند بار دیگر بار کمر شکنی را بر روی سیستم درمانی ایران سوار کند، آن هم در حالی که هنوز آثار موج چهارم کرونا محو نشده است.

باید صبر کرد و دید وزارت بهداشت در نهایت می‌تواند جلوی یک موج کرونا را بگیرد یا حداقل عواقب آن را کنترل کند یا نه؟ وزیر بهداشت این بار هم می‌خواهد از دل پر غصه خود، کارشکنی و مواردی از این دست سخن می‌گوید یا یک بار هم که شده به معنی واقعی کلمه بحران را مدیریت می‌کند؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید