مصطفی محبی مجد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که هفته آینده بازار متعادل و مثبت خواهد بود.

بورس هفته آینده هم مثبت خواهد بود؟ / راهکارهای بازگشت اعتماد به بازار

به گزارش  سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بازار سرمایه در روزهای گذشته تحت تاثیر اخبار مهم و موثر سیاسی مثل مراحل نهایی توافقات برجام، به نتیجه رسیدن انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهور تا حد زیادی متعادل شد. از دیگر عوامل درون‌زا و مهمی که این روزها در بازار مهم واقع شده است تاثیر گزارشات مالی شرکت‌های مختلف است که در تغییر روند بازار نقش مهمی را داشتند و شاخص کل در آخرین روز معاملاتی کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را رد کرد.

مصطفی محبی مجد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درباره راه‌کارهای بازگشت اعتماد به بازار و جذب نقدینگی در شرایط فعلی بورس به تجارت‌نیوز گفت: راهکارهای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه در دو سطح باید طبقه بندی شود. سطح اول مربوط به سهامداران و تقاضای سمت بازار است. وی می‌گوید: در سال گذشته و در برهه کوتاهی افراد زیادی به بازار سرمایه جذب شدند اگر دولت و بازار در جهت توانمندسازی سهامداران خرد در جهت یادگیری تکنیک‌های معامله‌گری و بازار می‌تواند کمک بزرگی به این افراد بکند تا هم بتوانند در جهت توسعه خود به سد برسند هم اعتماد آن‌ها را در بازار زیاد کند. به قولی تفکر سرمایه‌گذاری را تقویت و رشد دهد.

مجبی مجد افزود: در سطح دوم مربوط به عملیات خود شرکت‌ها برمی‌گردد که چه نوع سیاست‌های پولی را دارند و دولت به چه سمتی می‌خواهد حرکت کند. به عنوان مثال اوراق با درآمد ثابت  که سالی ۲۲ درصد سود می‌دهد. بزرگترین ضربه را به بازار سرمایه زده است. وی می‌گوید: برای جذابیت بازار باید ساز و کاری تعبیه شود که تکلیف اوراق با درآمد ثابت به طوری باشد که جذابیت کمتری نسبت به سهامداری در بازار داشته باشد. البته که این موضوع در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد و باید برای بلند مدت برنامه‌ریزی کرد.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: اصلاح گزارش‌های مالی شرکت‌ها راه دیگری برای افزایش اعتماد در بازار است. در چند روز گذشته هم دیدیم که پالایشی‌ها به دلیل آنکه نرخ تمام شده خوراک خود را نداشتند گزارش‌های مالی بسیار بدی را منتشر کردند که به افزوده شدن صف‌های فروش نمادهای پالایشی انجامید. اما اگر شرکت‌ها گزارش‌های درست و شفافی را ارائه دهند می‌توانند در تغییر رویه بازار موثر باشند زیرا سال گذشته با نرخ‌های بسیار بالا فروش خوبی را داشتند وحاشیه سود مطلوبی را هم کسب کرده‎‌اند.

وی پیش‌بینی کرد: هنوز جریان نقدینگی به دلیل شوک و هیجانی که بازار در ماه‌های گذشته داشته است، قوی نشده و  در حال حاضر اگر بخواهیم پیش‌بینی کنیم بازار ۱۰ روز متوالی مثبت خواهد بود غیر ممکن است اما می‌توان گفت که هفته آینده بازار متعادل و مثبت خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید