با افزایش احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران تا ماه اوت سال جاری، تهران مشتاقانه آماده جذب دوباره مشتریان آسیایی خود است.

آمادگی ایران برای تصاحب دوباره بازارهای نفتی آسیا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،  با افزایش احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران تا ماه اوت سال جاری، تهران مشتاقانه آماده جذب دوباره مشتریان آسیایی خود است. اگرچه نبرد برای کسب بازار میعانات گازی بر کره جنوبی متمرکز خواهد شد، ایران همچنین برای فروش نفت خام سبک و نفتا سایر بازارهای آسیایی را جست و جو خواهد کرد.

ایران یک تولید کننده بزرگ میعانات گازی یا نفت بسیار سبک است و کره جنوبی بزرگ‌ترین کشور مصرف کننده این محصول برای تبدیل آن به پتروشیمی‌ها و پلاستیک است. 
شرکت‌های نوآوری اس کی، پتروشیمی توتال هانوا و اویل بانک هیوندا نفت سبک پارس جنوبی ایران را به دلیل فراوانی و قیمت ارزان در مقایسه با سایر رقبا ترجیح می‌دادند. اما به دلیل تحریم‌های آمریکا، این شرکت‌ها خرید این محصول ایران را متوقف کرده و از قطر، استرلیا و همچنین آمریکا، اروپا و آفریقا نفت سبک خریداری کردند. 
آرمان اشرف یک تحلیلگر در شرکت اف جی‌ای سنگاپور گفت: رقابت برای میعانات گازی شدید خواهد بود. ایران باید برای جذب خریداران، تخفیف‌های جذابی ارائه دهد. ورود نفت بسیارسبک و سایر محصولات نفتی ایران به بازار باعث کاهش قیمت این محصولات خواهد شد. 
تاثیر لغو احتمالی تحریم‌های ایران بر بازارهای میعانات گازی بسیار بیشتر از نفت خام خواهد بود. این امر به دلیل اهمیت صادرات این محصول از ایران است. 
شرکت اف جی‌ای تخمین می‌زند که حدود ۱۰۰ میلیون تن میعانات گازی پارس جنوبی بر روی خشکی و بر روی آب در ایران ذخیره شده است. صادرات محصول پارس جنوبی در مرحله تخلیه ذخیره‌ها که می‌تواند حدود یک سال به طول انجامد، بیش از یک سوم از بازار میعانات گازی در شرق کانال سوئز را به خود اختصاص خواهد داد. پس از آن، ایران احتمالا روزانه ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را صادر خواهد کرد. 
علاوه برکره جنوبی، امارات، چین و ژاپن خریداران برتر میعانات گازی پارس جنوبی قبل از تحریم‌های ایران بودند. طبق گفته کارشناسان، این محصول قبلاً به قیمت حدود 2 دلار در هر بشکه یا بیشتر به فروش می‌رسید که پایین‌تر از میعانات گازی قطر و یکی از ارزان‌ترین مواد اولیه در بازار بود. 
 کره جنوبی، خاورمیانه و آمریکا بزرگ‌ترین مراکز مصرف کننده میعانات گازی در جهان هستند. اگرچه چین با وجود تحریم‌ها نفت ایران را خریداری می‌کرد، اما این کشور یک بازار عمده میعانات گازی نیست. 
 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید