هاشمی در واکنش به نگرانی‌ها درباره تغییر رویکرد همتی پس از پیروزی احتمالی در انتخابات گفت: من فکر می‌کنم آقای همتی نسبت به برنامه‌ای که دارد متعهد خواهد بود و تغییر خاصی در آن نمی‌دهد.

همتی مناسب‌ترین گزینه برای ریاست جمهوری است / او به برنامه‌های خود متعهد خواهد بود /  اظهارات آقای خاتمی می‌تواند باعث نگرانی طرفداران همه نامزدها شود

سلام نو سرویس سیاسی: هر روزی که از رقابت‌های اننتخاباتی می‌گذرد عبدالناصر همتی نیز به رقیبی جدی‌تر برای اصولگرایان حاضر در صحنه بدل می‌شود. رییس‌کل بانک مرکزی که قرار بود رقیب ساده اصولگرایان و سیبل انتقادات آن‌ها باشد حالا در حال تبدیل شدن به چنان رقیب جدی و مهمی است که زمزمه رد صلاحیتش هم به گوش می‌رسد.

همتی  دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران دارد و برای عموم مردم به خاطر فعالیت دو ساله و نیمه‌ اخیرش در بانک مرکزی شناخته می‌شود، با این همه کار جدی خود در نظام سیاسی و اداری کشور را از صداوسیما آغاز کرد. همتی از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۸ به عنوان مدیرکل خبر فعالیت می‌کرد و از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ معاون سیاسی سازمان صدا و سیما بود. او سپس ۱۲ سال رییس بیمه مرکزی ایران بود و بعد از آن نیز به بانک سینا و بانک ملی رفت.

پس از این دوران او برای سفارت به چین رفت، اما پس از التهاب در بازار ارز و برکناری ولی الله سیف، رییس کل پیشین بانک مرکزی، همتی به تهران فراخوانده شد تا بحران را مهار کند. هرچند همتی به طور نسبی در مهار بحران‌های مرتبط با بانک مرکزی موفق بود، ولی اوضاع آشفته بازار ارز، سقوط بورس و آشفته بازار اقتصاد ایران او را به گزینه‌ای مطلوب برای نمایندگی وضع موجود تبدیل کرد.

با این همه تا اینجای کار پیش‌بینی‌ها غلط از آب در آمده و همتی حداقل بهتر از چیزی بود که اصولگرایان تصور می‌کردند. تا اینجا فیلم انتخاباتی نخست او از صداوسیما پخش نشده و ظاهرا برخی تلاش‌ها برای رد صلاحیت این نامزد انتخاباتی آغاز شده است، به خصوص با توجه به این مسئله که احتمال حمایت برخی از احزاب اصلاح‌طلب و حتی شاید جبهه اصلاحات از همتی نیز وجود دارد.

محمد هاشمی، رییس اسبق سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با سلام نو حمایت اصلاح‌طلبان از همتی را امری آگاهانه می‌داند و او را مناسب‌ترین گزینه موجود برای ریاست قوی مجریه ارزیابی می‌کند.

این فعال سیاسی با اشاره به ضرورت افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌گوید: مسئله اولی که باید از سوی همه مورد توجه قرار بگیرد بالا رفتن ضریب مشارکت است. با توجه به ویژگی‌ها و موقعیتی که کشور ما در منطقه دارد بالا رفتن ضریب مشارکت در آن ضروری است و به هر دلیلی که این مشارکت بالا برود به سود نظام است  و توان بازدارندگی نظام را افزایش می‌دهد.

او حضور همتی را تقویت کننده مشارکت عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: آقای دکتر همتی در شرایط فعلی مناسب‌ترین گزینه برای ریاست قوه مجریه هستند. دلیل این مسئله هم آن است که مشکل اساسی مردم امروز مشکلات معیشتی و اقتصادی است و آقای همتی در این حوزه نظریه، برنامه و سابقه بسیار خوبی دارند؛ در نتیجه از نظر من امروز آقای همتی گزینه اصلح انتخابات ۱۴۰۰ است و حمایت احزاب اصلاح‌طلب از ایشان اقدامی آگاهانه و مناسب است.

وی ادامه داد: آنطور که خود آقای همتی نیز گفته است ما تاکنون دنبال یک شخصی سیاسی برای ریاست جمهوری بودیم و بیشتر دنبال یک چهره سیاسی می‌گشتیم. ایشان پیشنهاد می‌کند که اجازه دهید این بار یک اقتصاددان در راس قوه مجریه قرار بگیرد و مشکلات کشور را حل کند.

هاشمی در واکنش به نگرانی‌ها درباره تغییر رویکرد همتی پس از پیروزی احتمالی در انتخابات گفت: شخصیت‌های علمی که شخصیت پخته و شکل یافته‌ای دارند کمتر تحت تاثیر فضای سیاسی قرار می‌گیرند، بنابر این من فکر می‌کنم آقای همتی نسبت به برنامه‌ای که دارد متعهد خواهد بود و تغییر خاصی در آن نمی‌دهد. هرچند شرایط کشور ما متغییر است و حدی از تغییر گریز ناپذیر است ولی با توجه به علمی بودن نگاه آقای همتی بعید است که ما شاهد تغییر بنیادین در برنامه‌های ایشان باشیم.

وی در واکنش به اظهارات سید احمد خاتمی درباره امکان رد صلاحیت نامزدها تا روز آخر رقابت‌ها گفت: اظهارات آقای خاتمی می‌تواند باعث نگرانی طرفداران هر نامزدی شود چون بر اساس فرمایشات آقای خاتمی این مسئله می‌تواند شامل هر نامزدی شود. خوب است شورای نگهبان معیارهای خود را اعلام کند که مثلا طرفداران آقای همتی بدانند اگر رقبای ایشان هم از این معیارها عدول کردند شاهد رفتار مشابه شورای نگهبان خواهیم بود.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید