هندوانه سرشار از ویتامین‌های A، B6 و C و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها و آمینواسیدهاست.

خوردن هندوانه برای چه کسانی مضر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، زیاده‌روی در خوردن هندوانه‌ می‌تواند عارضه‌ساز باشد.

هندوانه میوه‌ای پرآب (حدود ۹۰ درصد این میوه را آب تشکیل می‌دهد) و سرشار از ویتامین‌های A، B6 و C و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها و آمینواسیدهاست.

این میوه تابستانی همچنین فاقد چربی است و در هر پیمانه فقط ۴۰ کالری دارد. از دیگر خواص هندوانه می‌توان به مقادیر بالای پتاسیم و لیکوپِن اشاره کرد. لیکوپِن یک ماده مغذی گیاهی است که بویژه در میوه‌ها و سبزیجات قرمز مانند هندوانه و گوجه یافت می‌شود.

این ماده مغذی علاوه‌بر حفظ سلامت قلب و استخوان‌ها در پیشگیری از سرطان پروستات نیز مؤثر است. هرچه هندوانه رسیده‌تر و قرمزتر باشد، لیکوپِن بیشتری خواهد داشت. به‌طورکلی هر دو پیمانه از این میوه حاوی حدود ۱۵ تا ۲۰ میلی‌گرم لیکوپِن است.

خطر انباشت پتاسیم با افراط در خوردن هندوانه

اما با همه این خواص، زیاده‌روی در خوردن هندوانه می‌تواند عارضه‌ساز باشد. این زیاده‌روی درصورتی‌که هر روز تکرار شود، می‌تواند به انباشتگی پتاسیم و لیکوپِن در بدن بینجامد. مصرف بیش از ۳۰ میلی‌گرم لیکوپِن در روز با علائمی از قبیل تهوع، اسهال، دیرهضمی و نفخ همراه خواهد بود.

کسانی نیز که پتاسیم خون‌شان بالاست، بهتر است بیشتر از یک پیمانه هندوانه در روز مصرف نکنند (هر پیمانه هندوانه کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد). عوارض پتاسیم بالا در خون عبارت‌اند از :ضربان نامنظم قلب، سایر مشکلات قلبی‌عروقی و کاهش کنترل عضلانی. همچنین دیابتی‌های دقت داشته باشند قند هندوانه به‌رغم این‌که از نوع طبیعی است باز هم نسبتا بالاست و باید با احتیاط مصرف شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید