آنتونی بلینکن، ​​وزیر امور خارجه آمریکا ضمن حمایت از اعلامیه جو بایدن مبنی بر به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه، از ترکیه خواست خرید اس ۴۰۰ روسیه را متوقف کند.

آمریکا خواستار توقف خرید اس۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران خارجی مقیم آمریکا این مطلب را مطرح کرد و افزود: اعلامیه ۲۴ آوریل رئیس جمهوری بایدن یک چیز شگفت‌آوری نبود چرا که او در سنا، در طول کارزار انتخاباتی هم آنها را مطرح کرده بود.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری(آمریکا) از روز نخست روشن کرد که مصمم است حقوق بشر و دموکراسی را در قلب سیاست خارجی ما قرار دهد. دانستن تاریخ و قساوت‌های آن، قطعا مانع از تکرار آن در زمان حال می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: همانگونه که رئیس جمهوری تاکید کرد گرامیداشت این روز برای احترام به قربانیان نه سرزنش است. رئیس جمهوری بایدن با رئیس جمهوری اردوغان گفت‌وگوی خوبی داشت و آنها منتظر دیدار حضوری برای تبادل نظر درباره مسایل زیادی هستند.

بلینکن اظهار کرد: ترکیه یکی از متحدان آمریکا و ناتو است و منافع مشترک جهانی و منطقه‌ای زیادی داریم. ما همچنان به دنبال تقویت روابط دوجانبه و مدیریت اختلافات هستیم. همچون سایر کشورها، ما هم اختلافاتی داریم.

وی در عین حال تصریح کرد: ما به صورت صریح و روشن از ترکیه خواسته‌ایم که ابتیاع سامانه س۴۰۰ را متوقف کند. این موضوع فقط مربوط به امریکا نیست بلکه سران ناتو در سال ۲۰۱۶ در ورشو تاکید کردند که وابستگی به تجهیزات روسی را کاهش نه اینکه افزایش دهند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: خرید سامانه اس ۴۰۰، تکنولوژی و نیروهای آمریکا و متحدانمان را به خطر می‌اندازد. این اقدام باعث درآمدزایی، دسترسی و نفوذ روسیه می شود. هر تراکنشی در این زمینه می‌تواند موضوع قانون تحریم کاآتسا باشد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید