رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: قصد داریم با متحدان غربی و رقبای منطقه‌ای خود ارتباط بهتری داشته باشیم و منطقه را تبدیل به یک "جزیره کوچک صلح" کنیم.

اردوغان: منطقه را به یک جزیره کوچک صلح تبدیل می‌کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از  ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان در سخنانی در هفتمین کنگره حزب عدالت و توسعه در آنکارا٬ اظهار داشت: "ترکیه در دوره آینده مصمم است که با افزایش تعداد دوستان خود و حل و فصل خصومت‌ها، منطقه را به یک جزیره کوچک صلح تبدیل کند".

رئیس‌جمهوری ترکیه پس از ماه‌ها و حتی سال‌ها تنش، قصد دارد تا با متحدان غربی و رقبای منطقه‌ای خود، مانند مصر، که روابط سردی داشته است، ارتباط بهتری برقرار کند.

وی در این سخنرانی گفت: "ترکیه نمی تواند از غرب و از شرق روی برگرداند. ما معتقدیم که هیچ مسئله‌ای وجود ندارد که نتوانیم با کشورهایی که به منافع ملی ما احترام می‌گذارند حل و فصل کنیم".

روابط بین ترکیه و متحدان غربی او و همچنین کشورهای منطقه به دلیل اختلافات متعدد، به ویژه در مورد تقسیم منابع انرژی در مدیترانه، مداخلات آنکارا در سوریه و لیبی و حمایت آنکارا از جنبش های ناشی از اسلام سیاسی، تیره شده است. لکن از ابتدای سال تا کنون، ترکیه برای کاهش تنش‌ها اقداماتی انجام داده است.

اردوغان همچنین اظهار کرد: "ما به ایجاد روابط با تمامی کشورها، از آمریکا گرفته تا روسیه، از اتحادیه اروپا تا جهان عرب، براساس منافع ترکیه و انتظارات مردم کشور ادامه می‌دهیم".

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر تحقق چشم‌اندازهای ۲۰۲۳ و ۲۰۵۳ تصریح کرد با مبنا قرار دادن این اهداف در حال ساخت ترکیه‌ای بزرگ و توانمند هستیم.

وی تصریح کرد: با مبنا قرار دادن اهداف ۲۰۲۳ در حال ساخت "ترکیه‌ای بزرگ و توانمند" که در قرن ۲۱ و پس از آن پایدار خواهد بود، هستیم.

اردوغان در ادامه افزود: معتقدیم که سیاست تنها به گذشته و امروز محدود نیست بلکه باید فردا، آینده و امید را در آغوش بگیرد.

وی متذکر شد: کسانی که کشور و ملت ما را در طول دو قرن اخیر با ایجاد اغتشاش و مشکلات داخلی از تغییرات بنیادی دور نگه داشتند هنوز به این بازی ادامه می‌دهند اما این بار موفق نخواهند شد چون دیگر با ترکیه‌ای قدرتمندتر و متفاوت‌تر روبرو هستند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین از برنامه‌ریزی برای ایجاد تمدنی که بشریت را با تضمین حق، انصاف و عدالت با رویکرد مدیریت جهانی گرد هم خواهد آورد، خبر داد.

وی گفت: "امروز لیبی به لطف حمایت ترکیه می‌تواند به آینده امیدوارانه نگریسته و روندهای دموکراتیک را اجرا کند."

اردوغان همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه گفت:" تا زمانی که اداره سوریه به معنای واقعی به دست مردم این کشور درآید به تلاش‌های خود و حمایت از مردم این کشور ادامه خواهیم داد."

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: بحث درباره یک قانون اساسی جدید و تدوین شده توسط غیرنظامیان یکی از الزامات تاریخ کشورمان و همچنین جهان در حال تغییر است.

اردوغان با تاکید بر اینکه قصد داریم در اولین دوره سال آینده قانون اساسی جدید را به این مرحله برسانیم، گفت: متن قانون اساسی جدید در چارچوب جامع‌ترین توافق ممکن تدوین و قطعا به همه پرسی نیز گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید