به گفته خلیل‌زاد، نمایندهٔ ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، روسیه از دیدگاه آمریکا بازیگری اصلی و کلیدی در روند صلح افغانستان است.

روسیه بازیگری کلیدی در روند صلح افغانستان است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از روزنامه تریبون پاکستان، زلمی خلیل زاد نمایندهٔ ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفت که آمریکا ، روسیه را به عنوان بازیگر اصلی و کلیدی در روند صلح افغانستان می داند.

زمیر کابولوف همتای روسی زلمی خلیل زاد، پیش تر پیشنهادی مبنی بر تشکیل ائتلافی از میان نیروهای طالبان و دولت افغانستان را مطرح کرده بود که کمی بعد از سوی خلیل زاد هم مورد حمایت قرار گرفت که این امر نشان می دهد که  واشنگتن از گامهای دیپلماتیک روسیه در این مسئله پیروی حمایت می کند و این موضوع برای هر دو قدرتِ رقیب زمینه ای را فراهم می آورد تا به رغم اختلافاتشان در منطقه اورآسیا راه حل های مشترکی پیدا کنند .

مقامات آمریکایی که معمولا هرگز فرصتی را برای انتقاد از سخنان مقامات روسی از دست نمی دهد، این بار پس از سخنان سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه که  هفته گذشته پس از دیدار قطر اعلام کرد که در گفت وگوهای صلح دوحه و مسکو رقیب هم نیستند به طور ضمنی به همکاری روسیه و آمریکا در  زمینه صلح اشاره کرد. هرچند آمریکا تمایلی به پذیرفتن نقش مسکو به عنوان بازیگر اصلی در روند صلح نداشت اما واشنگتن  با توجه به  تغییرات اخیر در  منطقه مجبور است که موقعیت مسکو را بپذیرد.

در ادامه این گزارش آمده است روسیه نقش محوری آسیا  در منطقه  و  به خصوص آسیای جنوبی را بدون وابستگی قبلی اش به چین با بازی نقش جدیدش در حل جنگ افغانستان گسترش می دهد .روسیه اخیرا با ایفای نقش مهم در منطقه آسیای غربی و تاثیر دیپلماتیک مهم در روند صلح آستانه در مورد سوریه و همچنین آتش بس اخیر منطقه قفقاز میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان خود را به عنوان بازیگر کلیدی در حل بسیاری از مسائل مطرح کرده است. 

همچنین شایعاتی وجود دارد که هند توسط روسیه و به خاطر  وعده به پاکستان از مذاکرات روز پنجشنبه کنار گذاشته شده که این مطلب از طرف سفیر روسیه در دهلی نو رد شد.

وی افزود: "هند نقش مهمی در مذاکرات افغانستان دارد " 

در پایان این گزارش اضافه شده ست که  شناخت ضمنی آمریکا از نقش جدید روسیه در روند صلح افغانستان نشان می دهد  روسیه نه تنها قادر به گشودن پیشرفت های چشمگیر در حل یکی از طولانی ترین جنگهای مدرن منطقه اورآسیا خواهد بود بلکه به ایجاد تعادل در منطقه اورآسیا و آسیای میانه و جنوبی نیز کمک خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید