زنجبیل، از گیاهان پرخاصیت و تند است که در صنایع غذایی و دارویی کاربرد فراوان دارد و مصرف آن برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

خواص شگفت‌انگیز زنجبیل برای سلامتی بدن | تقویت سیستم ایمنی و درمان فوری گلودرد با مصرف زنجبیل

به گزارش سلام نو، زنجبیل، گیاهی با طعم تند و فواید زیادی برای سلامتی بخش جدانشدنی از آشپزخانه هندی ها است. خواص دارویی زنجبیل باعث شده به عنوان یکی از رایج ترین و علمی ترین روش های درمانی در برخی بیماری ها از جمله گلودرد مورد استفاده قرار گیرد. زنجبیل ضمن تسکین درد با مبارزه علیه عفونت ها به درمان گلودرد کمک می کند.

خواص دارویی زنجبیل

زنجبیل سرشار از ترکیبات فعال زیستی عناصر غذایی گیاهی موجود در برخی غذاها است که برای سلامتی گزینه مفیدی به شمار می آید. از سودمندترین ترکیبات فعال زیستی در زنجبیل می توان به شوگاول و گینجرول اشاره کرد. این ترکیبات فعال زیستی دارای خواص ضد التهابی هستند که به کنترل و کاهش خطر گلودرد کمک می کنند، همچنین زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند به مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی کمک کند.

بر اساس نتایج یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی، محلول حاوی ۱۰ درصد عصاره زنجبیل می تواند از رشد استرپتوکوک موتانس، کاندیدا آلبیکانس و انتروکوکوس میکروارگانیسم های مسئول عفونت های دهانی جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا توضیح دهد چگونه زنجبیل از رشد ویروس ها و باکتری های عامل گلودرد جلوگیری می کند. علاوه بر این، زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از فرد در مقابل بیماری ها محافظت یا حتی برخی از آنها را درمان می کند، همچنین نتایج یک مطالعه دیگر نشان می دهد زنجبیل تازه دارای مزایای آنتی اکسیدانی بیشتری در مقایسه با زنجبیل خشک است.

اثرات ضد التهابی زنجبیل

دردی که هنگام گلودرد احساس می کنید به دلیل التهاب و خارش گلو رخ می دهد و التهاب نتیجه پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت است. زنجبیل به انسداد پروتئین های پیش التهاب در بدن کمک می کند. این پروتئین ها منجر به بروز درد التهابی و خارش می شوند. ۲ مطالعه مختلف نشان می دهد زنجبیل به تسکین درد التهاب لوزه و ورم مفاصل کمک می کند. در یک مطالعه، از هر ۱۰ شرکت کننده مبتلا به ورم لوزه مزمن ۷ نفر پس از مصرف زنجبیل کاهش علائم را مشاهده کردند.

زنجبیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ترکیبات موجود در زنجبیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، بنابراین زمان بهبودی را کاهش می دهد. گلودرد توسط ویروس ها ایجاد می شود و گرچه ممکن است داروهای سرماخوردگی ویروس را از بین نبرد، اما زنجبیل این کار را انجام می دهد. یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد زنجبیل سیستم ایمنی بدن را برای از بین بردن ویروس ها تحریک می کند. این امر باعث می شود زنجبیل به عنوان تسکین دهنده سریع درد شناخته شود البته که برای تایید این نتایج به مطالعه در فاز انسانی نیاز است.

زنجبیل در مقابل میکروب ها از بدن محافظت می کند

زنجبیل با محافظت در برابر باکتری ها، عوامل بیماری زا و سموم که به آنها میکروب نیز گفته می شود به تسکین گلودرد کمک می کند. برخی از این میکروب ها منجر به بروز گلودرد می شوند. یک مطالعه مقایسه اثربخشی عصاره زنجبیل و آنتی بیوتیک ها بر باکتری های ایجاد کننده استراتیو را مورد بررسی قرار داده است. برای این مطالعه، زنجبیل به مقدار مختلف از ریشه و برگ گیاه استخراج و با اتانول و آب رقیق شده است.

محلول ساخته شده از برگ و آنتی بیوتیک به همان اندازه آنتی بیوتیک در مهار باکتری موثر بوده است. اگرچه حلال های پایه اتانول از حلال های پایه آب موثرتر بودند. این تحقیق در فاز آزمایشگاهی انجام شده و برای دریافت نتایج اثرات ضد میکروبی زنجبیل روی انسان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

زنجبیل خام

زنجبیل خام به راحتی در میوه فروشی ها و فروشگاه ها موجود است. می توانید پوست آن را بگیرید سپس یک قطعه یک اینچی از آن را برش بزنید و بجوید می توان بعد از جویدن تفاله آن را از دهان خارج کرد.

آب نبات زنجبیلی

قرص یا آب نبات زنجبیل را می توانید از داروخانه یا حتی فروشگاه مواد غذایی محلی تهیه کنید. قبل از مصرف دستورالعمل های روی محصول را با دقت بخوانید که مطمئن شوید محصول حاوی زنجبیل طبیعی است یا خیر.

چای زنجبیلی

نوشیدن چای زنجبیل داغ یک روش محبوب و موثر برای تسکین گلو درد است زیرا به عنوان تسکین دهنده گلو ملتهب عمل می کند. می توانید چای زنجبیل را در خانه با جوشاندن ۲ قاشق چای خوری زنجبیل خشک در یک فنجان آب یا رنده کردن یک ریشه خام ۲ اینچی در یک فنجان آب تهیه کنید. بگذارید چای به مدت ۵ دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کرده و بنوشید. این چای را می توان ۲ تا ۳ بار در روز نوشید، همچنین می توانید یک قاشق چای خوری عسل به آن برای افزودن طعم و خواص دارویی بیشتر اضافه کنید.

چه کسی نباید زنجبیل مصرف کند

ریشه زنجبیل برای بیشتر افراد گزینه بی خطری است، اما در برخی از افراد می تواند باعث بروز آلرژی شود، همچنین به یاد داشته باشید زنجبیل جایگزینی برای داروهای تجویز شده توسط پزشک نیست می توانید آن را همراه با دارو مصرف کنید. دقت داشته باشید اگر باردار هستید مصرف زیاد زنجبیل باعث ناراحتی معده در شما می شود. / صبحانه

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید