شکلات، این خوراکی دوست داشتنی که می‌توان به جرآت گفت ۹۰ درصد افراد در سنین مختلف از خوردن آن لذت می‌برند، فرقی نمی‌کند، که کودک باشند یا بزرگسال و حتی میانسال! این خوراکی خوشمزه برای تمام سنین همیشه جذاب و وسوسه برانگیز است. اما آیا تا به حال به فواید و مضرات خوردن شکلات فکر کرده اید؟

تاثیر شکلات بر بدن در سنین مختلف

آیا می‌دانید مصرف این ماده چه مقدار در روز و یا در هفته مجاز است؟ از تأثیرات آن بر بدن و مکانیسم‌های بدن، آگاه هستید؟ برای اینکه همیشه سلامت بمانید و سالم خوری کنید، بهتر است هر چیزی که مصرف می‌کنید را بشناسید و از تأثیرات آن بر جسم و روح خود آگاهی لازم را داشته باشید. در این مطلب ما اثرات مفید و مخرب شکلات را در سنین مختلف بررسی کرده‌ایم پس قبل از خرید شکلات با ما در این مطلب هیجان انگیز و خوشمزه همراه باشید.

فواید و مضرات شکلات برای کودکان و نوجوانان

بیشترین گروه سنی که شکلات مصرف می‌کنند کودکان و نوجوانان هستند، در واقع می‌توان گفت یکی از منابع تغذیۀ آن‌ها از این طریق است. شکلات را می‌توان یک منبع درمانی عالی در نظر گرفت که از سویی دیگر با آکنه و افزایش وزن نیز در ارتباط است. در مورد کودکان باید گفت که آن‌ها نباید مقدار زیادی از شکلات را در برنامۀ روزانۀ خود داشته باشند. در ابتدا باید بدانید که تا ۲ سالگی هرگز نباید این مادۀ غذایی را در برنامۀ کودکتان قرار دهید، چرا که در آن سن کودک آنقدر قوی نیست تا بتواند شکلات‌ها را به راحتی هضم کند و ممکن است دسنگاه هاضمه ی آنها دچار مشکل شود. علاوه بر این، شکلات حاوی تئوبرومین و کافئین است که این مواد برای رشد و سلامت کودک به هیچ وجه توصیه نمی شود. همچنین توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد شکلات و شیرینی می‌تواند موجب نابودی دندان‌ها و لثه‌های کودکان و نوجوانان شود.

اما  اینگونه نیست که صرفا شکلات مضر باشد، از تأثیرات مثبتی که شکلات بر بدن کودکان و نوجوانان می‌گذارد، غافل نشوید:

● شکلات پشتیبان عملکرد مغزی کودکان است. ترکیب فلانول موجود در شکلات باعث افزایش حافظه و همچنین بهبود شناخت عمومی آن‌ها می‌شود و در این سنین عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

● شکلات به بهبود سیستم گردش خون کمک می‌کند. تحقیقات متعدد دانشمندان اثبات کرده است که این ماده می‌تواند عملکرد عروقی و قلبی کودکان را بهبود بخشد و مانع از ایجاد لخته‌های خونی در بدن کودک شما شود.

● شکلات آسیب‌های سلولی را کاهش می‌دهد. در میوه‌ها و سبزیجات ماده‌ای به نام آنتی اکسید یافت می‌شود که شما می‌توانید این ماده را در شکلات نیز بیابید و مصرف آن از آسیب‌های سلولی طبیعی می‌کاهد.

فواید و مضرات شکلات برای دانشجویان

همانطور که گفتیم مصرف شکلات در بهبود عملکرد حافظه و مغز تأثیر بسزایی دارد. پس برای دانشجویان نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود. جالب است بدانید که شکلات بهبود دهنده عملکرد فرد در درس ریاضی است! افزودن شکلات در یک نوشیدنی کاکائویی داغ می‌تواند جریان مغز را افزایش داده تا بتوانند در معادلات سخت ریاضی عملکرد بهتری داشته باشند.
در این سن مصرف شکلات به بهبود بینایی افراد نیز کمک می‌کند، چرا که این مادۀ غذایی کمک می‌کند که جریان خون بهبود پیدا کند. گفتنی است که مصرف شکلات‌های تیره یا اصطلاحا دارک تأثیر بیشتری خواهند داشت! از مضرات شکلات برای افراد در این سن باید به بروز آکنه‌ها و جوش‌ها و همچنین افزایش وزن اشاره کرد. همۀ ما می‌دانیم خوردن بیش از حد غذاهای قندی منجر به چاقی می‌شود، اما اگر در مصرف آن‌ها تعادل را برقرار کنید برای سلامتی مفید هستند.

پیشنهاد ویژه : مشاهده و خرید کرم بیسکویت لوتوس

فواید و مضرات شکلات برای بزرگسالان و سالمندان

شاید تصور کنید برای بزرگسالان و سالمندان که اغلب با بیماری‌های دیابت و قند خون همراه هستند، مصرف شکلات می‌تواند به عنوان یک سم باشد. اما باید بگوییم اینطور نیست؛ در صورت زیاده‌روی نکردن، این ماده تأثیرات مثبتی دارد که در ادامه مشاهده می‌کنید:

●  باعث بهبود مغز سالمندان و جلوگیری از آلزایمر می‌شود.

● به گردش خون آن‌ها کمک می‌کند.

● شکلات خاصیت ضدالتهاب دارد و از بروز سرطان‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

● فلانوئیدی که در شکلات موجود است به متابولیسم بدن آن‌ها کمک کرده و باعث بهبود عملکرد انسولین می‌شود.

● در شکلات فلانول وجود دارد که به تولید اندورفین‌ها کمک می‌کند. اندورفین در جلوگیری از اختلالات ذهنی و افسردگی بسیار مفید است.

● شکلات‌های تیره یا دارک شریان‌های بدن را آرام می‌کنند و از همین رو باعث کاهش فشار خون می‌شوند.

● تحقیقات انجام شده نشان داده است که با مصرف شکلات خطر حملۀ قلبی حدود ۳۷ درصد کاهش داشته است. همچنین ابتلا به سکته نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

در میان تمام شکلات‌هایی که در بازار هستند، شکلات‌های تیره و شکلات‌های تلخ از بهترین انواع آن‌ها هستند و می‌توانند تأثیرات مثبتی که در این مطلب ذکر شد را برای بدن شما به ارمغان بیاورند. توجه داشته باشید که سلامت شکلات و اعتبار شرکت تولیدکنندۀ آن بسیار مهم است. فروشگاه اینترنتی آسوکالا بهترین برندهای تولیدکننده شکلات و تازه‌ترین‌ها را برای شما ارائه می دهد و شما می‌توانید با قیمت‌هایی بسیار استثنایی ، بهترین کیفیت شکلات را تهیه کنید و با مصرف آن‌ها از فوایدشان نیز بهره مند شوید. خرید اینترنتی شکلات از فروشگاه اینترنتی آسوکالا یعنی اطمینان از کیفیت و قیمت.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید