آن‌چنان که قابل تشخیص و مشاهده است فرماندهان نظامی سال‌های دور و نزدیک، بیش از غیرنظامی‌ها انتخابات را جدی گرفته‌اند و برنامه گسترده‌ای برای آن دارند؛ اما آیا آن‌ها نتیجه‌ای بهتر از نتایج قبلی قالیباف، رضایی و شمخانی کسب می‌کنند و می‌توانند بالاخره اولین سردار را به پاستور بفرستند؟

رقابت شانه به شانه فرماندهان نظامی در خط مقدم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

سلام نو – سرویس سیاسی: وقتی علی شمخانی در انتخابات خرداد ۱۳۸۰ به رقابت با محمد خاتمی، ریس جمهور مستقر پرداخت و با اندکی بیش از ۷۰۰ هزار رای و ۲.۶ درصد آرا شکست را پذیرفت، کسی فکر نمی‌کرد دو دهه بعد به جای یک نامزد نظامی، شاهد ترافیک نامزدهای نظامی و رقابت آن‌ها در خط مقدم انتخابات ریاست جمهوری باشیم.

حالا به جز محسن رضایی و محمدباقر قالیباف، دو نامزد دائمی چند دوره اخیر انتخابات و سرداران سال‌های دور، سردار حسین دهقان و سعید محمد نیز به طور رسمی وارد گود انتخابات شده‌اند و به نظر می‌رسد می‌توان در ادامه منتظر ورود سردار رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، به گود انتخابات نیز بود.

ورود سرداران سال‌های دور و نزدیک سپاه به انتخابات باعث شده تا شناخته شده‌ترین فرماندهان نظامی ایران سال‌ها پس از همسنگری در خط مقدم جنگ؛ این بار در موقعیتی متفاوت در خط مقدم انتخابات ریاست جمهوری به رقابت بپردازند و هر کدام نیز استراتژی خاص خود را داشته باشند، البته باید اشاره کرد که از بین این چهره‌ها محمدباقر قالیباف تا این لحظه اعلام ورود رسمی به انتخابات نکرده است ولی الگوی سفرهای استانی و دیدارهایی که دارد بسیار شبیه سفرهای چند وقت قبل سعید محمد یا سفرهای اخیر محسن رضایی است.

کورس استانی قالیباف و رضایی

آن طور که سایت خبری انتخاب گزارش داده محسن رضایی تحت عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و در شرایط کرونایی در کمتر از پنج ماه اخیر و تا آخر بهمن حداقل به ۱۵ استان از جمله خوزستان، همدان، قم، کرمان، گیلان و ایلام سفر کرده است. هر چه به پایان سال نزدیک شدیم تعداد سفرهای رضایی افزایش یافت تا در نهایت او در بهمن ماه به کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، آذربایجان شرقی، زنجان، البرز و خراسان رضوی رفت. رضایی تا اینجا به جز آن ۱۵ سفر، در اسفند ماه نیز به اصفهان، مرکزی، لرستان و فارس رفت تا در یک فاصله شش ماه به ۱۹ استان کشور سفر کند.

محمدباقر قالیباف هم در این مدت با اینکه ریاست مجلس شورای اسلامی در تهران را بر عهده داشته است لیست به نسبت خوبی از سفرهای شبه انتخاباتی را دارد.  او تاکنون تحت عنوان سفرهای نظارتی رییس مجلس به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال‌وبختیاری و کردستان سفر کرده است و با فعالین فرهنگی، اجتماعی و نهادهای اداری و سیاسی این مناطق دیدار کرده است.

شاید مدافعان رضایی و قالیباف سفرهای این دو مقام سیاسی کشور را انتخاباتی ندانند، اما دیدارهای انتخاباتی سیاسی رضایی با اعضای جبهه ایستادگی و کنش‌ها و واکنش‌های انتخاباتی اطرافیان قالیباف و البته علاقه زیاد هر دو طرف به انتخابات، شائبه انتخاباتی بودن این سفرها را به شدت افزایش می‌دهد.

این شائبه حداقل در مورد سفرهای محسن رضایی تقریباً قطعی است. او به جز این سفرها لیستی بلند بالا از اظهارات انتخاباتی دارد. برای چندمین بار از فدرالیسم انتخاباتی سخن گفته و به تازگی مصاحبه‌ای جنجالی در حوزه سیاست خارجی داشت که مجبور به تکذیب بخش‌هایی از آن شد و وزارت خارجه را نیز به واکنش وا داشت.

تلاش محمد و دهقان برای چهره سازی

البته رقابت قالیباف و رضایی به معنای سکوت سعید محمد و حسین دهقان نیست. این دو نفر تمرکز خود را روی نقاط دیگری گذاشته‌اند. سعید محمد در دوران اداره قرارگاه خاتم‌الانبیا به چند سفر استانی رفت، اما حالا بیشتر دنبال شکل دادن به یک کمپین رسانه‌ای است، کمپینی که هدف اصلی آن ترسم چهره مطلوب از سعید محمد است.

در همین راستا پس از استعفای سردار سعید محمد از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به طور ناگهانی شاهد رشد کانال‌ها تلگرامی و اکانت‌های توییتری طرف‌دار او بودیم. هم‌زمان خط رسانه‌ایِ ترسیم چهره مناسب از محمد نیز با قوت بیشتری فعال شد. کمپین رسانه‌ای او تا پیش از استعفا تلاش داشت او را قاسم سلیمانی جبهه اقتصادی معرفی کند، اما بعد از استعفا به یک چهره جدید پرداخت و سعید محمد را محمدعلی رجایی دوم خطاب کرد.

در آن طرف میدان سردار حسین دهقان نیز استراتژی خود را دارد. او با توجه به سابقه نظامی قابل توجه، وزارت دفاع در دولت روحانی و مشاورت نظامی رهبر انقلاب جایگاه خاصی دارد و سوژه مناسبی برای گفت‌وگوی رسانه‌ای است. او با تشخیص این فرصت در این مدت گفت‌وگوهای مبسوط و مفصلی با رسانه‌های بین‌المللی داشته است و مواضع خاص خود را در سیاست خارجی گرفته است و سعی کرده خود را چهره‌ای منطقی، متنفذ و قدرتمند نشان دهد.

نکته دیگر درباره دهقان فعالیت توییتری قابل توجه او است. بسیاری از مواضع دهقان از توییترش منتقل می‌شود؛ مثل دفاع خاصش از حق شهروندی نظامیان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری که در توییتر مطرح شد. نکته قابل توجه این است که ستاد دهقان از مدت‌ها پیش تشکیل شده است، اما هنوز اثری از این ستاد دیده نمی‌شود.

سعید محمد بیشتر چشم به سبد رأی احمدی‌نژاد، سعید جلیلی و قالیباف دوخته است و برای همین سعی دارد رجایی دوم یا سلیمانی اقتصاد باشد، در حالی که حسین دهقان نگاهی جدی به سبد رأی روحانی دارد و مایل است چهره‌ای قدرتمند، روشنفکر و جذاب برای جوانان به نظر برسد.

آن‌چنان که قابل تشخیص و مشاهده است فرماندهان نظامی سال‌های دور و نزدیک، بیش از غیرنظامی‌ها انتخابات را جدی گرفته‌اند و برنامه گسترده‌ای برای آن دارند؛ اما آیا آن‌ها نتیجه‌ای بهتر از نتایج قبلی قالیباف، رضایی و شمخانی کسب می‌کنند و می‌توانند بالاخره اولین سردار را به پاستور بفرستند؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید