آن طور که سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) گزارش داده است جک دورسی، مدیرعامل و خالق شبکه اجتماعی توییتر و یکی از جدی‌ترین حامیان بیت کوین قرار است نخستین توییت خود را در پلتفرم توکن‌های غیرمثلی ولیوبلز (Valuables) به فروش برساند.

پای جک دورسی به دنیای NFT باز شد / پیشنهاد ۲.۵ میلیون دلاری  برای اولین توییت توییتر

سلام نو سرویس اقتصادی: از اواخر پاییز امسال دنیای کریپتو کارنسی یا ارزهای دیجیتال رونقی تازه گرفته است. بسیاری فکر می‌کردند افزایش قیمت بیت کوین در روزهای اول زمستان چیزی شبیه افزایش قیمت سال ۲۰۱۷ باشد، اما مرور زمان ثابت کرد هیچ چیز شبیه سال ۲۰۱۷ نیست.

امروز بیت کوین در کانال ۵۰ هزار دلار قرار دارد و اتریوم در اطراف کانال ۱۸۰۰ دلار نوسان دارد. دیگر خبری از بیت کوین ۱۰ یا ۲۰ هزار دلار و اتریوم ۳۰۰ دلاری نیست و وضعیت بازار به کلی تغییر کرده است.

این تغییر وضعیت شامل توجه چهره‌های مهم به دنیای ارزها و دارایی‌های دیجیتال می‌شود. ایلان ماسک، چهره پرحاشیه دنیای فناوری از دوج کوین حمایت می‌کند، تسلا بیت کوین می‌خرد، پی‌پل امکان خرید با بیت کوین را مهیا می‌کند و جک دورسی، موسس توییتر، اولین توییتش را برای فروش می‌گذارد.

شاید کمی عجیب به نظر برسد که یک نفر توییت خود را برای فروش بگذارد، اما جک درسی به لطف پلتفرم توکن‌های غیرمثلی (NFT) می‌خواهد به اولین توییت خود چوب حراج بزند!

آن طور که سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) گزارش داده است جک دورسی، مدیرعامل و خالق شبکه اجتماعی توییتر و یکی از جدی‌ترین حامیان بیت کوین قرار است نخستین توییت خود را در پلتفرم توکن‌های غیرمثلی ولیوبلز (Valuables) به فروش برساند. این توییت که در ۲۱ مارچ ۲۰۰۶ منتشر شده است در این پلتفرم به حراج گذاشته شده و حالا هم پیشنهادی  ۲.۵ میلیون دلاری از سوی سینا استوی مدیر عامل  Bridge Oracle دارد.

پای جک دورسی به دنیای NFT باز شد / پیشنهاد ۲.۵ میلیون دلاری  برای اولین توییت توییتر

اگر فکر می‌کنید حراج یک توییت عمل عجیب و غریب و غیرقابل باوری است کافی است بدانید که تصویر یک گربه کارتونی به‌نام نیان کت (Nyan Cat) که به‌صورت یک توکن درآمده در یک حراجی آنلاین به قیمت ۳۰۰ اتر فروخته شد. با محاسبه قیمت اتریوم در آن زمان متوجه می‌شویم رقمی معادل ۶۰۰ هزار دلار بابت این گربه کارتونی پرداخت شده است.

پای جک دورسی به دنیای NFT باز شد / پیشنهاد ۲.۵ میلیون دلاری  برای اولین توییت توییتر

فروش یک توییت یا یک گربه کارتونی حتی برای کسانی که با بیت کوین کمی آشنا هستند عجیب به نظر می‌رسد. برای درک بهتر این مسئله باید با مفهوم NFT یا توکن‌های غیرمثلثی بیشتر آشنا شویم. چیزی که باعث خاص شدن توکن‌های غیرمثلی می‌شود یکتا بودن آن‌ها است. شما در برابر یک بیت کوین یک بیت کوین دیگر دارید، اما در برابر یک توکن غیرمثلی هیچ توکن مشابه و هم ارزی برای ارائه ندارید.

به زبان ساده شما در برابر هزار تومان یک هزار تومانی دیگر دارید، در برابر یک دلار هم یک دلار دیگر دارید، اما در برابر مونالیزای داوینچی یا اولین ترک بیتلزها یک همتای کاملا مشابه ندارید. این دارایی‌ها کاملا یکتا هستند و برای به دست آوردنشان باید پول پرداخت کرد. توکن‌های غیرمثلی دقیقا مانند اثر داوینچی هستند؛ یکتا، بدون تکرار و قابل خرید و فروش.

همین مسئله توکن‌های غیرمثلی را به دارایی دیجیتالی و گزینه‌ای جذاب بدل می‌کند که نمونه دیگری ندارد. ویژگی‌های این دارایی‌های دیجیتال آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان آن، به خصوص مجموعه‌داران بدل می‌کند. توکن‌های غیرمثلی یکتا، کمیاب و غیرقابل ‌تقسیم کردن هستند. به عنوان مثال شما تنها یک توییت اول از جک دورسی دارید که مثل بیت کوین قابل تقسیم کردن نیست.

سوال مهم اینجا است که چطور یکتا بودن این دارایی‌ها مشخص می‌شود؟ مالکیت توکن‌های غیرمثلی روی بلاک چین ثبت می‌شود. بلاک چین نیز یک دفتر دیجیتال برای ذخیره اطلاعات است و اطلاعات ثبت‌شده روی آن میان همه کامپیوترهای متصل به شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و نمی‌توان آن‌ها را دست‌کاری کرد. در نتیجه وقتی مالکیت توییت جک دورسی به کسی دیگر منتقل شود تمام شبکه آن را متوجه می‌شوند.

در مورد توییت جک دورسی هم وضعیت به همین صورت است و خریدار این توییت نسخه غیرمثلی آن را روی شبکه دریافت می‌کند، نسخه‌ای که در آن تایید شده خریدار مالک این توکن است.

این نخستین بار نیست که جک دورسی علاقه خود به دنیای کریپتو را نشان می‌دهد. کش‌اپ (Cash App)، یکی از پروژه‌های شرکت اسکوئر (Square) است که امکان خرید ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند. دورسی همچنین در لایتنینگ لبز (Lightning Labs) هم سرمایه‌گذاری کرده است، راهکاری که دنبال بهبود عملکرد بیت کوین با افزایش مقیاس پذیری است.

حالا باید صبر کرد و دید که اقدام اخیر دورسی می‌تواند به داغ‌تر شدن حوزه توکن‌های غیرمثلی دامن بزند و یکی از محرک‌ها اوج گیری این حوزه و شکل گیری هیجانی مثل جنون دیفای باشد یا خیر.

منبع: CNBC

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید