پیام سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات به مجمع عمومی و کنگره سالیانه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها قرأئت شد.

هر چه از مبدا انقلاب فاصله می‌گیریم جمهوریت نظام رنگ می‌بازد

به گزارش سلام نو به نقل از انصاف نیوز به نقل از خاتمی‌مدیا، متن کامل پیام خاتمی در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام خدمت استادان و مدرسان عالیقدر و اعضاء محترم انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌ها و آرزوی توفیق روزافزون برای آنان، امیدوارم که به لطف حضرت پروردگار، مجمع عمومی و گردهم‌آیی این انجمن منشاء خیر و خدمت به میهن و ملت، بخصوص به جامعه عزیز دانشگاهی اعم از استاد و دانشجو و دفاع از استقلال و آزادی دانشگاه و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و ترویج پرسشگری مسؤولانه و نقد کارساز و ارائه راه‌حل‌های علمی برای مشکلات کشور باشد.

عظمت ملت بزرگ ایران را در شکوه انقلابشان که به استقرار «جمهوری اسلامی» انجامید می‌توان دید. «جمهوری اسلامی» دست آورد بزرگ انقلاب است که برای آن جان‌های عزیزی فدا شده و سرمایه‌ها و امکانات معنوی و مادی فراوانی نثار گردیده است و آن‌که بیشتر فداکاری کرده و هزینه پرداخته است ملت و مردم‌اند. بخصوص جوانان عزیز که در جنگ تحمیلی ایستادند و در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها حماسه آفریدند و صدها هزار شهید و جانباز و آزاده و بیش از آن انبوه رزمندگان سرافراز گواه این ادعا است.

آنکه سختی‌های جنگ را تحمل کرد و امواج تروریسم کور و پلید را از سر گذراند و زیر فشارهای ظالمانه سلطه طلبان و فزون خواهان خارجی کمر خم نکرد و دیروز و امروز در برابر تحریم‌های کمرشکن آمریکا و دیگر توطئه‌ها قامت بلند خود را راست نگاه داشته است و آنکه هزینه‌های پاره‌ای رویکردها و سیاست‌ها و رفتارهای غلط و ناکارآمدیها را می پردازد ملت شریف ایران از همه بخش‌ها به‌ویژه بخش‌های محروم‌تر جامعه است.

و این ملت و مردم‌اند که باید در مقابل رنج‌ها و فشارها از برکات یک نظام مردمی که تحقق خواست تاریخی آنان همسو با هویت تاریخی‌اشان است برخوردار باشند و آرامش، رفاه، امنیت و عدالت و امید به آینده بهتر را تجربه کنند.

«جمهوری اسلامی» مستلزم به رسمیت شناختن حق مالکیت مردم بر سرنوشت خود است و به حساب آمدن همه افراد از هر آیین، گرایش، قومیت و سلیقه به عنوان شهروندان صاحب حق و حرمت و نفی و ریشه کن شدن استبداد در همه اشکال و احوال آن و حضور مسؤولان و حاکمان پاک‌دست و پاک‌دامن و توانا و خاضع در برابر مردم که دغدغه‌ای جز تأمین مصالح ملت و عزت و استقلال میهن نداشته باشند در عرصه حکمرانی.

و این همه در صورتی میسر است که در پرتو حقیقت دین خدا، اخلاق و ادب و آزادگی جایگزین بداخلاقی‌ها، چاپلوسی‌ها و تملق‌ها شود و زمینه‌های رشد معنوی و مادی با حضور واقعی مردم فراهم آید و همه روابط براساس «عدل» و «داد» که شاه‌بیت دعوت پیامبران خدا، به‌ویژه خاتم مقدس آنان است در همه عرصه‌های اقتصادی، قضایی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استوار گردد.

اینک که با کمال تأسف در اثر فشارهای سنگین وحشیانه خارجی و آثار مخرب تحریم و ترور و پاره‌ای نارسایی‌های ناشی از مشکلات ساختاری، رویکردی و رفتاری در عرصه داخلی و خارجی، کشور و ملت با مشکلات سختی روبرو است و اینک که با کمال تأسف شاهدیم که هر چه از مبداء انقلاب فاصله می گیریم جمهوریت نظام که روح آن است رنگ می‌بازد و اسلامیت سازگار با دموکراسی و جمهوریت و عدالت در عرصه حیات اجتماعی در برابر اسلامِ ظاهرگرا و مردم گریز کم‌رنگ‌تر و کم‌رنگ‌تر می‌شود، رسالت همه خیرخواهانِ ژرف‌اندیش و دلسوز، بخصوص اصلاح‌طلبان است که همچنان بر «جمهوریت» سازگار با «اسلامیت» و «اسلامیت» سازگار با «جمهوریت» به عنوان مهم‌ترین دست‌آورد انقلاب پافشارند و آن را ملاک و معیار ارزیابی کنش و منش جامعه بخصوص حاکمان و مسؤولان قرار دهند و بر اصلاحات ساختاری، رویکردی و رفتار تأکید و اصرار داشته باشند و اگر عرصه کنشگری سیاسی تنگ باشد یا حتی راه آن بسته شود، راه بیدارگری و دفاع از حقوق ملت و رشد معنوی و سیاسی و مدنی مردم که صاحبان اصلی انقلاب و کشورند بخصوص با تحولات بنیادی که در عرصه ارتباطات پدید آمده است بسته نیست.

مردم هرچه رشیدتر و آگاه‌تر، بر شناخت حقوق اساسی خود و دفاع از آن تواناتر خواهند بود.

سیدمحمد خاتمی

اسفند ۱۳۹۹

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید