ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: تمایل به انجام سفرهای نوروزی داریم، اما برنامه‌ریزی جدی نکنید و سفر به شهرهای قرمز و نارنجی قطعا ممنوع است.

 برنامه‌ریزی جدی برای سفر انجام ندهید/ سفرهای نوروزی با خودروی شخصی ممنوع خواهد بود

به گزارش سلام نو به نقل از تابناک، تمایل همه مسئولان این است که با توجه به خستگی مزمن و فشارهای روانی که در یکسال گذشته بر مردم وارد شده، سفر انجام بشود چراکه بالاخره دو نوروز است که سفرهای چندانی انجام نشده و همچنین در فصول مسافرتی امسال هم محدودیت‌های کرونایی داشتیم. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهند که میزان تحرک در جامعه مان کاهش محسوسی نداشته است.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه سفر به شهرهای قرمز و نارنجی و همچنین ۶ استان و ۳ شهر ممنوع است، گفت: فعلاً برنامه ریزی جدی برای سفرهای نوروزی نداشته باشید.

ایرج حریرچی که میهمان برنامه‌ای در رسانه ملی بود، درباره برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی گفت: تمایل همه مسئولان این است که با توجه به خستگی مزمن و فشارهای روانی که در یکسال گذشته بر مردم وارد شده، سفر انجام بشود چراکه بالاخره دو نوروز است که سفرهای چندانی انجام نشده (نوروز ۹۸ سیل را در بسیاری از استان‌های کشور داشتیم و نوروز ۹۹ هم که اوج کرونا بود) و همچنین در فصول مسافرتی امسال هم محدودیت‌های کرونایی داشتیم.

وی افزود: البته این فشار بیشتر متوجه کسانی شده که رعایت می‌کنند، هرچند در آمارها مشخص است که میزان تحرک در جامعه مان خیلی کاهش نداشته و تنها دو سه درصد کم شده است. این در حالی است که یک پنجم جامعه مان، جامعه آموزش و پرورشی (دانش آموزان و اولیای مدارس) هستند که ۱۶ میلیون نفر می‌شود و افزون بر آن ۴.۵ میلیون دانشجو داریم و همه این جمعیت تعطیل هستند، اما میزان تحرک در جامعه چندان تغییری نکرده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: برخی خیلی رعایت می‌کنند و به این دسته در ایام کرونا فشار بیشتری آمده است. از این افراد مهم تر، به کسب و کارهای مرتبط با سفرها مثل هتل ها، بومگردی ها، تورگردانان، رستوران‌ها و... فشار شدیدی وارد آمده است و بر این اساس میل بر این است که سفر انجام بشود. بر این اساس میل بر این است که سفر انجام بشود، ولی سلامت مردم مهم‌تر از انجام سفر است.

حریرچی تصریح کرد: ما یک سند خیلی مهم داریم تحت عنوان «کنترل هوشمند محدودیت ها» که در جلسه ۴۴ ستاد ملی کرونا تصویب شده است و در آن مشخص شده که با چه معیاری شهری قرمز می‌شود، با چه معیاری نارنجی و الی آخر. در این سند مشخص شده که وقتی شهری مثلا قرمز بود، مشمول چه محدودیت‌هایی خواهد بود؛ آیا مثلا خودرویی می‌تواند به آن وارد شود یا خیر، چه مشاغلی اجازه فعالیت دارند، چه تجمع‌هایی و با چه ضوابطی می‌تواند برگزار شود و موارد دیگر.

وی افزود: بر اساس این سند، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی قطعا ممنوع است و همچنین سفر به استان‌های مسافرپذیر از جمله سه استان شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) و سه استان جنوبی (خوزستان، هرمزگان و بوشهر) و همچنین سه شهر اصفهان، شیراز و مشهد که در وضعیت زرد کرونایی هم هستند، ممنوع است، مگر اینکه وضعیت آن‌ها به آبی تغییر کند. البته ممکن است وضعیت شان نارنجی شود که در آن صورت محدودیت هایشان شدیدتر هم خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: این محدودیت‌هایی است که اکنون به اجرا در می‌آید و ادامه خواهد داشت، مگر همان گونه که گفتم، وضعیت این استان‌ها و شهرها تغییر کند. یعنی اگر اکنون کسی به مشهد مقدس برود، یا برگردانده می‌شود و یا جریمه خواهد شد. به طور کلی می‌توان گفت که سفرهای نوروزی با خودروی شخصی ممنوع خواهد بود، اما ستاد ملی درباره سفر با قطار و هواپیما فعلا تصمیمی نگرفته است.

وی افزود: البته سوای این مسائل، خواهش ما از مردم این است که خیلی برنامه ریزی جدی برای سفر انجام ندهید چراکه سفر به صورت ماهوی مستلزم تجمع است؛ چه در آمادگی برای سفر، چه در حین سفر و مثلا برای غذا خوردن یا استفاده از سرویس بهداشتی و... و چه در مقصد. به این دلیل سفر موجب افزایش خطر می‌شود و بر همین اساس است که به رغم روند نزولی کرونا در اروپا، در آنجا هم محدودیت‌های شدید اجرا می‌شود.

حریرچی خاطر نشان کرد: البته همه چیز بستگی به وضعیت بیماری و شدت شیوع ویروس انگلیسی دارد که می‌تواند تصمیمات را دستخوش تغییر کند. در این باره هم باید بگویم که وضعیت شیوع ویروس در کشور به جز در خوزستان کاهشی است، اما این وضعیت شکننده است و باید بدانیم در کرونای معمولی دو هفته زمان نیاز بود تا بیشتر جامعه درگیر ویروس شود، اما در کرونای جهش یافته این زمان خیلی کمتر است و مثل قبل دو هفته طول نمی‌کشد.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع ویروس در خوزستان یادآوری کرد: مدام وضعیت را رصد می‌کنیم، حتی در شهرهایی که وضع خوب کرونایی دارند، به گونه‌ای که در این شهرها هم مسافر پذیری در هتل‌ها اگر مجوز داشته باشند با ۵۰ درصد ظرفیت امکانپذیر است و بر این موضوع نظارت می‌کنیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید