به گفته گروه مشهور مالی و بانکی سیتی، بیت‌کوین به نقطه اوجش رسیده است و ممکن است خطرات و موانعی بر سر راه پیشرفت این ارز دیجیتال وجود داشته باشد.

 بیت‌کوین در نقطه اوج خود قرار دارد

به گزارشسلام نو به نقل همشهری آنلاین، گروه مشهور مالی و بانکی «سیتی» می‌گوید بیت‌کوین به «نقطه اوجش» رسیده است و ممکن است روزی به «ارز انتخابی» تجارت بین‌المللی بدل شود.

این نظر «گروه سیتی» در هنگامی اعلام می‌شود که شرکت‌هایی مانند تسلا و پی‌پال به استقبال بیت‌کوین رفته‌اند و بانک‌های مرکزی به دنبال صدور ارزهای دیجبتال خاص خودشان هستند.

گروه چشم‌اندازها و راه‌های حل‌جهانی بانک سیتی در یادداشتی در روز دوشنبه نوشتند: «مجموعه‌ای از خطرات و موانع بر سر راه پیشرفت بیت‌کوین وجود دارد.»

«آینده بیت‌کوین هنوز نامعین است، اما تحولات در آینده نزدیک احتمالا تاثیرات قاطعی به جای خواهند گذاشت و این ارز دیجیتال یا از نقطه اوج پذیرش بوسیله بازارهای اصلی سرمایه خواهد گذاشت یا به طور فرضی دچار فروریزی خواهد شد.»

مشخصه این نقطه اوج تغییر لحن موسسه‌های مالی عمده درباره بیت‌کوین است. بسیاری از بانک‌ها به طور تاریخی از سرمایه دیجیتال پرهیز می‌کرده‌اند و دلیلشان این بوده که این ارزها ارزش ذاتی ندارند و جاروجنجال درباره آنها شبیه «جنون گل لاله» در قرن هفدهم است. در آن دوران قیمت پیاز گل لاله که تازه به اروپا آمده بود، به میزان فوق‌العاده‌ بالایی رسید و بعد این قیمت به طور ناگهانی سقوط کرد. جنون گل لاله در واقع نخستین حادثه حباب اقتصادی بود.

اما بالا رفتن بسیار شدید قیمت بیت‌کوین در چند ماه گذشته باعث شده است که بازیگران بزرگ وال استریت به ارزیابی مجدد این رمزارز روی آورند.«بی‌ان‌وای ملون»، قدیمی‌ترین بانک آمریکا ماه پیش اعلام کرد که خدمات دالان‌داری (custody) برای بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. در همین حال بانک جی‌پی‌مورگان اعلام کرد در حال بررسی جدی بیت‌کوین است.

بین‌کوین و سایر رمزارزها اغلب دستخوش دورهای لگام‌گسیخته نوسان هستند. بیت‌کوین اخیرا فقط یک هفته پس از رسیدن به قیمت بی‌سابقه ۵۸۰۰۰ دلار دچار سقوط شد و بیش از ۱۰۰۰۰ دلار از قیمتش را از دست داد. با این حال بیت‌کوین هنوز قیمتی ۶۰ درصد بیشتر از ابتدای سال میلادی جاری ۲۰۲۱ دارد و در ۱۲ ماه گذشته قیمتش ۴۶۰ درصد افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاران در رمزارزها می‌گویند آخرین نوسان قیمت بیت‌کوین مانند دوره‌های مشابه قبلی - از جمله در سال ۲۰۱۷ نیست که پس از رسیدن به قیمت حدود ۲۰۰۰۰ دلار در سال بعد ۸۰ درصد ارزشش را از دست داد- چرا قیمت بیت‌کوین اکنون تحت تاثیر مشارکت فزاینده سرمایه‌گذاران نهادی است.

بیت‌کوین که در ابتدا به عنوان یک سیستم پرداخت دیجیتال برای دور زدن بانک‌ها و سایر واسطه‌های مالی به وجود آمده بود، اکنون میان سرمایه‌گذاران جریان اصلی به عنوان نوعی «طلای دیجیتال» که می‌تواند برای دادوستد تامینی در برابر افزایش تورم به کار رود، جذابیت یافته است.

بر اساس یادداشت سیتی، بیت‌کوین پیش از اینکه در بازارهای اصلی سرمایه پذیرفته شود، باید بر چند مانع غلبه کند.

سیتی می‌گوید: «ورود سرمایه‌گذاران نهادی باعث افزایش اعتماد به رمزارزها شده است، اما هنوز مشکلاتی مداوم وجود دارند که مانع به‌کارگیری گسترده آنها شده‌اند.»

ستی می‌افزاید: «از لحاظ سرمایه‌گذاران نهادی، این مانع شامل نگرانی درباره کارآیی سرمایه، بیمه و دالان‌داری، امنیت و ملاحظات ESG (زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی)‌ مربوط به استخراج بیت‌کوین می‌شوند. مسائل مربوط به امنیت هم درباره رمزارزها رخ می‌دهد، اما هنگامی که با پرداخت‌های عادی مقایسه شوند، عملکردشان بهتر است.»

استخراج بیت‌کوین - فرآیند وارد کردن رمزارز جدید به گردش - نیاز به مصرف قدرت بالای محاسباتی یا کامپیوتینگ دارد. افراد به اصطلاح «استخراج‌گر» با کامپیوترهای به طور مخصوص تجهیز شده به رقابت برای حل مسائل پیچیده ریاضی می‌پردازند تا تبادلات مالی را در شبکه رمزارز  تایید کنند. بر اساس گزارش دیجی‌اکونومیست، شبکه بیت‌کوین اکنون در جهان «ردپای کربنی» به اندازه کل کشور نیوزیلند دارد. این پیامده باعث نگرانی کنشگران زیست‌محیطی شده است.

ماه پیش، تحلیل‌گران در جی‌پی‌مورگان بیت‌کوین را «نمایشی فرعی» نامیدند و گفتند سرمایه‌های مبنی بر رمزارزها از جمله «بدترین سرمایه‌های تامینی» در مقابل افت قابل‌توجه قیمت سهام هستند. البته آنها افزودند: «افزایش بازارهای مالی دیجیتال و تقاضا برای گزینه‌های تکنولوژی پیشرفته بیانگر تحولی واقعی در عصر کووید-۱۹ است.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید