رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ممنوعیت سفر به این استان در ایام نوروز ۱۴۰۰ به دلیل خطر ابتلا به کرونا خبر داد.

سفر به شیراز در نوروز ۱۴۰۰ ممنوع است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر موضوع ممنوعیت سفر به شیراز در ایام نوروز ۱۴۰۰ تاکید و بیان کرد: شرایط این شهر در بهار پیش رو برای سفرهای نوروزی مناسب نیست و خطر ابتلا به کرونا وجود دارد.

دکتر مهرزاد لطفی، شنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مردم استان فارس و شهر شیراز همواره به میهمان نوازی شناخته شده‌اند و هر ساله در ایام نوروز، پذیرای میهمانانی از سراسر کشور و حتی گردشگران بین‌المللی بوده‌اند اما در شرایط کنونی و تغییراتی که در سراسر دنیا با آن مواجه هستیم، هر گونه سفر تهدیدی جدی برای سلامت خود و دیگران است.

وی، حفظ سلامت مسافران را برای مردم و مسوولان استان فارس دارای اهمیت خواند و افزود: از تمام هموطنان می‌خواهیم در ایام نوروز ۱۴۰۰ از سفر به شیراز خودداری کنند تا در شرایط کنونی، ضمن حفظ سلامت عمومی جامعه از گسترش چرخه‌های انتقال بیماری کووید۱۹ نیز جلوگیری شود و ضمن ریشه کنی این ویروس مهلک، با همت و مشارکت همگانی، در آینده نزدیک بتوانیم باز هم میزبان مسافران و گردشگران باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار داشت: بروز نشانه‌های موج چهارم بیماری در استان فارس با توجه به افزایش موارد ابتلا و بستری، همچنین شناسایی مواردی از ابتلا به گونه جهش یافته انگلیسی در این استان، زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود و ضروری است که همگان به این هشدارها در آستانه نوروز اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا بی‌توجهی و سهل انگاری، با اقداماتی نظیر سفرهای غیرضروری، این نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.

لطفی، در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع واکسیناسیون کرونا اشاره و بیان کرد: ارائه مشاوره و اطلاع رسانی در زمینه واکسن کرونا، اولویت‌های واکسیناسیون بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مدیریت کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به صورت شفاف، دقیق و درست انجام شود و مردم در این زمینه اطلاعات صحیح و کافی دریافت کنند تا از بروز شایعات مختلف به ویژه در فضای مجازی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: ساخت واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون در کشور به معنی پایان کرونا نیست و همگان باید همچنان به رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، شست و شوی مکرر دست ها، پرهیز از حضور در تجمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

 بهبودی بیش از ۱۶۹ هزار بیمار مبتلا به کروناویروس در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این نشست بیان داشت: از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ تاکنون، بیش از ۶۷۳ هزار تست شامل تست تشخیصی مولکولی و تست سریع برای مردم استان فارس انجام شده است.

دکتر عبدالرسول همیتی افزود: همچنین در مدت یاد شده، ۶۳۹ هزار و ۷۰۸ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های این استان تهیه شده و با بررسی این نمونه‌ها، ۱۷۵ هزار و ۳۱۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۳۳ هزار و ۴۷۷ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد، ۲ هزار و ۸۳۱ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۸ هزار و ۱۴۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

به گفته همتی، از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون ۱۶۹ هزار و ۹۶۹ نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌های فارس ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار داشت: روز گذشته (هشتم اسفندماه ۹۹) با جان باختن ۲ نفر دیگر بر اثر این بیماری در استان فارس، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون در این استان به سه هزار و ۲۴۴ نفر رسیده است.

همتی، شمار بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم را که هم اکنون در بیمارستان‌های این استان بستری هستند، ۵۸۷ نفر اعلام و بیان کرد: از این تعداد، ۸۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به شناسایی پنج مورد جدید مشکوک به کووید۱۹ با علائم بالینی ویروس جهش یافته موسوم به ویروس انگلیسی در شهرستان‌های کازرون، کوه‌چنار، مرودشت و زرین دشت، افزود: با کیت‌هایی که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار داده شده این موارد مثبت تشخیص داده شده‌اند، اما نمونه‌ها برای اطمینان بیشتر به انستیتو پاستور تهران ارسال شده و پس از قطعیت، به اطلاع مردم استان خواهد رسید.

همتی افزود: تا امروز (شنبه) ۹ مورد از ویروس جهش یافته در استان فارس شناسایی شده که سه مورد از سوی انستیتو پاستور تهران به عنوان مثبت قطعی معرفی شده و بقیه نمونه‌ها در دست بررسی و آزمایش است.

وی ادامه داد: با توجه به قدرت بیماری زایی این ویروس، لازم است تمام مردم حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشند، زیرا این ویروس علاوه بر میانسالان و سالمندان، جوانان و حتی کودکان را نیز درگیر می‌کند، بنابراین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از پیش مورد تاکید است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید