به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت ارز دیجیتال بومی در کشور گفت: بانک مرکزی حالا ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد.

مهم‌ترین پیام رئیس بانک مرکزی درباره ارز دیجیتال

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ارز دیجیتال یا Cryptocurrency یک فرم از پول الکترونیکی است که از یک فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهند. زمانی که صحبت از ارزهای دیجیتال در کشور ما هم داغ شد در اسفند سال ۱۳۹۶، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از پیاده‌سازی آزمایشی نخستین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌بانک و عرضه به نظام بانکی برای تأیید ، خبر داد.

وزیر ارتباطات همان زمان اعلام کرده بود: «اگر ارزهای دیجیتال خارجی در ایران فعالیت کنند و بتوانیم در برخی معاملات خرد از آن‌ها استفاده کنیم، مفید خواهد بود. با این حال سیاست بانک مرکزی این است که فعلاً بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزها را به رسمیت نمی‌شناسد.» اما با گذشت سه سال از زمانی که طرح ارز دیجیتال بومی به میان آمد، خبر خاصی از راه‌اندازی این محصول تکنولوژی نشد.

هرچند پس از آن،‌ انجمن بلاک‌چین هم اعلام کرد اقداماتی هم برای راه‌اندازی رمزارز بومی انجام شده، از جمله چند پروژه‌ای که در ایران انجام می‌شود که نمونه نهایی آن‌ها آماده است و در حالت پایلوت کار می‌کنند. اما با توجه به اینکه در این مدت اخباری از سوی ارزهای دیجیتال بومی شنیده نشد، اینطور برداشت شد که بانک مرکزی به این تکنولوژی چراغ سبز نشان نداده است.

بررسی مقررات انتشار رمزپول بانک مرکزی

با وجود این، اکنون به نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی در برخورد با رمزارزها در حال تغییر است. کمااینکه عبدالناصر همتی –رئیس کل بانک مرکزی- چندی پیش در اینستاگرام خود درباره رمزپول بانک مرکزی نوشته بود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بررسی روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده. از همکارانم در ادارات ذی‌ربط بانک مرکزی خواسته‌ام بر اساس اقدامات انجام‌شده، مقررات انتشار رمز پول بانک مرکزی را بررسی کرده و جهت تصمیم‌گیری ارائه کنند تا امکان استفاده از نتایج آن در سیاست‌گذاری پولی فراهم آید.

در این راستا آذری جهرمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه زمانی بحث پیگیری رمزارز را شروع کردیم، اظهار کرد: بانک مرکزی در زمان مدیریت قبلی دکتر سیف نظرش بر این بود که رمزارز چون یک نوع ارز است جزو حوزه‌های فعالیت بانک مرکزی به شمار می‌رود، ما هم کل کارهایی که در این حوزه انجام شده بود را به آنها منتقل کردیم تا با چارچوبی که مد نظر آنهاست پیش برویم.

وی ادامه داد: آخرین خبر از این موضوع، خبر آقای همتی در صفحه اینستاگرامشان بود که روی رمزارز به نتایجی رسیدند و آخرین گزارش را دادند. پیام دکتر همتی این بود که بانک مرکزی از مرحله‌ای که به صورت کلی رمزارز را به عنوان یک فرآیند و تکنولوژی رد می‌کرد، به این مرحله رسیده که روی آن در حال کار کردن است تا رمزارزها را به رسمیت بشناسد و با آنها تعامل کند. ‌این مهم‌ترین پیام رئیس بانک مرکزی در دوره جدید بود که دارد اتفاق می‌افتد و پیش می‌رود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید