محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: تفاهمات با «رافائل گروسی» (مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) نشان‌دهنده حسن نیت ماست. تمام اقدامات جبرانی قابل بازگشت است.

توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی کاملاً در انطباق با بند ۳۶ برجام است

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی با اشاره به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از امروز پنجم اسفندماه، نوشت که این اقدام کاملاً در انطباق با بند ۳۶ برجام است.

«محمدجواد ظریف» در این خصوص نوشت: بر اساس الزام قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کردیم. این اقدام کاملا در انطباق با بند ۳۶ برجام است، زیرا رئیس‌جمهور آمریکا هنوز نقض از سوی این کشور را متوقف نکرده و تروئیکای اروپایی هم همچنان در انجام تعهداتشان کوتاهی می‌کنند.

وی افزود: تفاهمات با «رافائل گروسی» (مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) نشان‌دهنده حسن نیت ماست. تمام اقدامات جبرانی قابل بازگشت است.

در پایان سفر گروسی به تهران، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از روز سه شنبه (امروز) متوقف می‌کند و دسترسی آژانس به برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف می‌شود.

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر راهبردی را پیشه کرد ولی پس از یک سال با توجه به عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهداتشان، جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ تصمیم خود برای کاهش تعهدات برجامی در چارچوب ماده ۳۶ برجام را اعلام و در همین راستا پنج گام از سوی ایران برداشته شد.

آذرماه امسال نیز مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان را در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد که از امروز اجرایی شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید