قنبری اقدامات دیروز مجلس را کاری هیجانی و احساسی ارزیابی کرد و گفت: البته متأسفانه جز این هم انتظاری از این مجلس نمی‌رفت. واقعیت این است که این مجلس، مجلس کارِ کارشناسی نیست و بیشتر تحت تأثیر احساس و هیجانات قرار دارد.

مجلس تبدیل به ستاد انتخاباتی یک جریان سیاسی خاص شده است / این مجلس، مجلس کارِ کارشناسی نیست و تحت تأثیر احساس و هیجانات قرار دارد / چرا در دوران فشارهای ترامپ هیچ اقدامی نکردند؟

سلام نو سرویس سیاسی: روز گذشته بهارستان شاهد رخدادهایی کم نظیر بود. بودجه سال آینده در روزهای پایانی سال کنار گذاشته شد و نمایندگان در صف موضع گرفتن علیه توافق ایران و آژانس بین المللی هسته‌ای قرار گرفتند، توافقی که بر اساس بیانیه دولت در چارچوب قانون مجلس و مورد تایید شورای‌عالی امنیت ملی است.

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با سلام نو اتفاقات روز گذشته مجلس را نادر و عجیب دانست و گفت: پیش از همه چیز مسئله بودجه مطرح است. وقتی بودجه در دستور کار مجلس قرار دارد طبق آیین نامه داخلی مجلس که قانون فرادست مجلس است و ما بین قانون اساسی و قانون عادی قرار دارد، دستور کار دیگری نباید برای مجلس تعیین شود، اما ما شاهد خروج بودجه از دستور کار مجلس بودیم.

وی ادامه داد: به جز این، اساسا اتفاقی نیافتاده بود که مجلس دست به چنین کاری بزند، آن هم در شرایطی که نیاز است از داخل کشور یک صدای واحد در مسئله هسته‌ای شنیده شود و همه بدانند تمام ایران بر روی منافع ملی اتفاق‌نظر دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: همان‌طور که دولت هم در بیاینه خود گفته تصمیمی که گرفته شده در چهارچوب قانون مجلس است و اتفاقاتی مثل رخدادهای دیروز مجلس باعث می‌شود تا برخی فکر کنند در ایران تضاد بر روی منافع ملی وجود دارد. چنین تصوری در شرایط فعلی اصلاً به سود کشور نیست و همان‌طور که دیدید رهبری هم به آن ورود و مجلس و دولت را به یک‌صدایی دعوت کردند.

قنبری کار دیروز مجلس را کاری هیجانی و احساسی ارزیابی کرد و گفت: البته متأسفانه جز این هم انتظاری از این مجلس نمی‌رفت. واقعیت این است که این مجلس، مجلس کارِ کارشناسی نیست و بیشتر تحت تأثیر احساس و هیجانات قرار دارد.

این نماینده پیشین مجلس برخی اقدامات نمایندگان را با شأن مجلس سازگار ندانست و گفت: به نظر من برخی اقدامات مجلس متأثر از کارهایی است که نمایندگان مجلس آمریکا انجام می‌دهند و ظاهراً برخی نمایندگان مجلس به جای این‌که بر قوانین و روابط داخلی مجلس و دولت مسلط باشند، تحت تأثیر سنت‌های روابط مجلس و دولت در آمریکا قرار گرفته‌اند و از فضای آمریکا تقلید می‌کنند.

وی ادامه داد: این رفتار در شرایطی است که شعار نمایندگان این دوره ضدیت با آمریکا بوده، اما در عمل ما شاهد هستیم که نمایندگان در حال تقلید از سنت‌های حقوقی و رفتارهای مجالس آمریکا هستند.

قنبری در ادامه با اشاره به اتفاقات روز گذشته ادامه داد: در نتیجه به نظر من اصلاً اتفاقی نیافتاده که مجلس ناراضی است، دوما اگر نارضایتی هم وجود دارد در این فضا نیازی نبود مجلس تخلف دولت را به قوه قضاییه ارجاع دهد و خود ابزار کافی برای نظارت داشت، با این همه به نظر من مجلس هدف تبلیغاتی و انتخاباتی دارد و اقداماتش متأثر از این فضا است.

وی با اشاره به این مسئله ادامه داد: من مدت‌ها است گفته‌ام که مجلس تبدیل به ستاد انتخاباتی یک جریان خاص سیاسی شده و بیش از آن که منافع ملی در نظر نمایندگان باشد، نمایندگان دنبال فتح پاستور برای جریان سیاسی خود هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره ضعف مدیریت مجلس در جلسه روز گذشته گفت: مشخص است که درباره مدیریت جلسه دیروز کاملاً ضعیف عمل شد. وقتی تصمیمی در شورای‌عالی امنیت ملی گرفته شده، قطعاً رییس مجلس در جریان بوده است. چطور وقتی قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای را تصویب می‌کردند ادعا شد که با شورای‌عالی امنیت ملی هماهنگی شده است، اما در رابطه با جلسه دیروز این هماهنگی از سوی رییس مجلس صورت نگرفت؟

وی ادامه داد: اگر رییس مجلس از تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی اطلاع نداشته یک ضعف است و اگر اطلاع داشته و کاری نکرده است ضعف دیگری است. رییس و هیئت رییسه مجلس خوب عمل نکردند و منافع ملی را در نظر نگرفتند وگرنه می‌توانستند اطلاع‌رسانی مناسبی انجام دهند تا اتفاقات دیروز رخ ندهد.

قنبری ادامه داد: مجلس در زمانی که ترامپ سر کار بود و بدترین فشارها را وارد می‌کرد هیچ اقدامی نکرد و ساکت بود، حالا که امیدی برای احیای برجام ایجاد شده و آمریکا گفته که مایل به بازگشت به برجام است ما شاهد اقدامات مجلس هستیم.

وی با انتقاد از رویکرد مجلس نسبت به منافع ملی گفت: در کل بهتر است مجلس در حوزه امنیت ملی اقدامات احساسی و جناحی را کنار بگذارد و مصالح ملی را اولویت قرار دهند و بدانند اگر اتفاقی برای کشور بیفتد همه متضرر می‌شوند و این ضرر فقط متوجه یک طیف سیاسی نیست.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید