پرویز جلیلی‌کامجو، کارشناس اقتصاد گفت: این روزها راحت‌ترین راه ممکن برای خروج سرمایه از کشور خریدن ارز دیجیتال است.

خروج سرمایه از ایران با ارز دیجیتال راحت شد!

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، پرویز جلیلی‌کامجو درباره خروج پول از کشور به وسیله ارزهای دیجیتال، اظهار کرد: اکنون سرمایه‌گذاری بین‌المللی در ایران به سه قسمت تقسیم می شود؛ بخش اول بازار فارکس است که طی سال‌های گذشته تاکنون در حال انجام است و با خراب شدن بازار سرمایه ایران مردم در حال انتقال سرمایه و معامله‌کردن در این بازار هستند.

وی با بیان اینکه بخش دیگر سرمایه‌ها به بازار رمز ارزها رفته است و در حال معامله و سرمایه‌گذاری در این بخش هستند، توضیح داد: پیش از این اگر شخصی سعی بر خروج ۵۰۰ هزار دلار از ایران داشت، امکان پذیر نبود و با دشواری‌های بسیاری روبرو می شد، اما اکنون بسیاری از افرادی که به دنبال خروج پول خود از کشور بودند، به راحت‌ترین راه ممکن سرمایه خود را تبدیل به ارز دیجیتال می‌کند که معادل دلار آمریکا است.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه در پاسخ به اینکه صرافی‌های دیجیتال ایرانی محدودیت روزانه در واریز و برداشت دارند و سرمایه‌های سنگین به راحتی امکان انتقال به خارج از کشور را ندارند، گفت: افراد با افتتاح چند حساب به نام اعضای خانواده خود و دوستانشان، خیلی راحت می‌توانند روزانه ۵ هزار دلار را از کشور خارج کنند و این اقدام در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه مهم خروج سرمایه است و ما باید به فکر این باشیم که سرمایه از کشور خارج نشود، اظهار کرد: امروز ایمیلی به من رسیده بود که با بیت کوین می‌توانید خانه و زمین در ترکیه خریداری کنید. چنین اقداماتی باعث شده است که خروج پول از کشور اتفاق بیفتد، همچنین پول‌شویی‌هایی در حال انجام است.

جلیلی کامجو درباره اینکه در موقعیت فعلی، بازار سرمایه ایران ارزنده‌تر است یا بازار ارزهای دیجیتال؟ گفت: همه چیز بستگی به دولت‌ها دارد و نمی‌توان آینده ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کرد. زمانی که شخصی مانند "ایلان ماسک" با یک هشتگ گذاشتن بیت کوین در توییتر خود این ارز را دچار افزایش قیمت ناگهانی می‌کند، نمی‌توان آینده آن را پیش‌بینی کرد. از لحاظ تکنیکی پس از هر رشدی، نمودار نیاز به استراحت دارد، اما اینکه تا کجا ادامه پیدا کند، کسی نمی‌داند و اکنون هدف‌های ۱۰۰هزار دلاری برای بیت کوین متصور می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه بازار سهام یک کشور مانند آینه ای شفاف برابر چشمان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، تصریح کرد: اکنون بازار سرمایه‌ کشور با قانون جدید دامنه نوسان غیرمتقارن، ریسک رسیدن به سود و زیان (ریسک به ریوارد) برای سرمایه گذار تبدیل به یک چهارم شده است و اگر او سهمش را امروز در صف فروش بفروشد و همان روز سهم به صف خرید برسد، ۸ درصد ضرر می‌کند، اما بازهم می‌فروشد، چراکه اعتمادی به بازار ندارد. 

این کارشناس اقتصاد و تحلیل‌گر بازار سرمایه ادامه داد: سهامدار نیز در این موضوع تقصیری ندارد. نمادهایی مانند وملی، ولپارس، خمحرکه و ... نزدیک به ۸۰ درصد اصلاح کرده‌اند و جای سوال دارد، چرا بازار باید به این نقطه برسد.

وی با بیان اینکه باید دید چرا سازمان بورس در شهریور ماه به دنبال تصویب تغییر دامنه نوسان نبود؟ پیشنهاد داد: اکنون که شاخص بورس در پایین‌ترین جای خود قرار دارد سازمان بورس باید دامنه نوسان را به منفی تا مثبت ۲۰درصد تغییر دهد تا هرکسی خواست سهم خود را با ضرر بفروشد و از بازار خارج شود. در گذشته برخی نمادها دامنه نوسان نداشتند و سهم‌ها نیز به خوبی معامله می‌شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید