پاکستان ضمن حمایت از اقدامات و ابتکار مسکو در جهت برگزاری نشست بین‌المللی صلح افغانستان، آمادگی خود را نیز برای شرکت در این نشست اعلام کرد.

پاکستان از دیپلماسی روسیه برای صلح در افغانستان حمایت می‌کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان جمعه گذشته در اسلام‌آباد با وزیر امور خارجه پاکستان، فرمانده ارتش و نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان دیدار کرد.

مرکز دیپلماسی دولت اسلام‌آباد که پیش‌تر سفر ضمیر کابلوف را بخشی از تلاش‌های پاکستان در حمایت از روند صلح افغانستان اعلام کرده بود. اکنون از آمادگی خود برای شرکت در نشست بین المللی صلح افغانستان به میزبانی دولت روسیه خبر داد.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز نوشت: هر چند حضور یک هیات بلندپایه پاکستانی در نشست آتی مسکو به طور رسمی اعلام نشده اما منابع دیپلماتیک در اسلام‌آباد اعلام کردند، پاکستان از ابتکار دیپلماتیک روسیه حمایت می‌کند.

در این گزارش آمده است: پاکستان قرار است در نشست مسکو در کنار سایر ذینفعان مهم منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران، چین و آمریکا حضور یابد تا بتواند در تلاش مسکو برای توسعه مکانیزم جمعی برای برقراری صلح در افغانستان شریک باشد.

منابع دیپلماتیک پاکستان افزودند: این کشور از هر تلاشی که به صلح در افغانستان کمک کند، حمایت می‌کند. در عین حال مسکو در سال ۲۰۱۸ نیز میزبان نشست مشابهی بود که آمریکا به عنوان ناظر در آن حضور یافت اما مشخص نیست که این بار ایالات متحده رسماً به ابتکار روسیه ملحق خواهد شد یا خیر اما مطمئناً تهران و پکن در نشست آتی صلح افغانستان شرکت خواهند کرد.

اکسپرس تریبیون نوشت: پس از تصمیم دولت بایدن برای بازنگری در توافقنامه صلح طالبان با دولت سابق آمریکا و تشدید خشونت‌ها در افغانستان،انتظار می‌رود دولت کابل و واشنگتن رویکرد متفاوتی نسبت به نشست آتی مسکو اتخاذ کنند اما پاکستان معتقد است که روسیه یک بازیگر مهم و نقش موثری در بحث افغانستان دارد.

در این گزارش آمده است: کشورهای مهم منطقه‌ای شامل ایران، پاکستان، چین و روسیه درباره صلح افغانستان اجماع گسترده‌ای دارند و خواستار حل و فصل سیاسی این بحران هستند. هدف از همگرایی درمیان این بازیگران مهم منطقه، جلوگیری از درگیر شدن افغانستان در جنگ داخلی است، که تهدیدی برای کشورهای منطقه تلقی می‌شود.

وزارت امور خارجه روسیه ۲۸ بهمن ماه امسال اعلام کرد: احتمالا نشست بین المللی جدیدی در خصوص افغانستان تا پایان ماه فوریه (ماه جاری میلادی) در مسکو برگزار خواهد شد.

«شاه محمود قریشی» وزیر امورخارجه پاکستان بیست و نهم خردادماه امسال در تماس تلفنی با همتای روسی خود، ضمن بررسی آخرین تحولات افغانستان گفت: پیشبرد گفت‌وگوها میان گروه‌های داخلی، راهکار اصلی برای امنیت و ثبات افغانستان است. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید