اقبال واحدی، مجری تلویزیون می‌گوید از آنجا که تلویزیون ما خصوصی نیست و به لحاظ اقتصادی دغدغه‌ای ندارد، برای جلب نظر مخاطب تلاش چندانی نمی‌کند ولی اگر تلویزیون ما به بخش خصوصی مربوط می‌شد قطعاً برنامه‌ای برای جلوگیری از کیفیت این آثار وجود داشت.

استقبال از دورهمی و خندوانه نشان‌دهنده علاقه مردم به شوخی و خنده است

به گزارش سلام نو، اقبال واحدی، مجری تلویزیون در گفت‌وگو با برنا، اظهار داشت: به نظر من اولین پارامتری که منجر به موفقیت برنامه‌هایی مثل «عصر جدید» و «خندوانه» شده به هزینه‌ای مربوط شود که برای تولید این برنامه‌ها در نظر گرفته شده است. در این برنامه‌ها شاهد حضور مهمان‌هایی هستیم که حضورشان برای تولیدکنندگان برنامه هزینه بالایی دارد و بالطبع نقش اسپانسر در این موفقیت بسیار به چشم می‌آید.

واحدی خاطرنشان کرد: وجود اسپانسر در تولید این برنامه‌ها باعث شده تا این آثار به طور کامل زیر نظر تلویزیون نباشند و محدودیت کمتری داشته باشند. پس بدون شک یکی از عوامل اصلی در موفقیت این برنامه‌ها همین هزینه‌های صورت گرفته است که البته به نظر من به هیچ‌وجه هزینه‌های اضافی یا در واقع ریخت و پاش نیست چرا که باید این پرداخت‌ها صورت بگیرد چرا که مخاطبان تلویزیون هم دوست دارند چهره‌ها را ببینند و از زندگی‌شان مطلع شوند.

او افزود: این برنامه‌ها بخش‌های مختلفی دارند، فصل اول «دورهمی» نمایش داشت و «خندوانه» هم بخش‌هایی مثل مسابقه، استندآپ کمدی و... . به نظر من وجود آیتم‌ها مختلف در یک برنامه به موفقیت آن قطعاً کمک می‌کند. نکته بعدی در عوامل موفقیت این برنامه‌ها حضور تماشاچی است، تماشاچی‌ها به خاطر عکس‌العملی که نشان می‌دهند یک تعامل در برنامه ایجاد می‌کنند و حتی در برخی موارد افراد وارد بازی‌ها می‌شوند و این تعامل بیشتر شکل می‌گیرد و شوخی با افرادی از داخل تماشاچی‌ها نیز برای مخاطبان تلویزیون جذاب است.

این مجری در ادامه گفت: نکته دیگر درباره موفقیت «خندوانه» و «دورهمی» به مجری‌های این دو برنامه برمی‌گردد؛ این دو برنامه که حال و هوای شاد و طنزی دارند توسط دو کمدین مطرح اجرا می‌شوند و استقبال از آن‌ها نشان می‌دهد که مردم شوخی و خنده را دوست دارند و برایشان جذاب است. این برنامه‌ها که کپی شده از برنامه‌های موفق کشورهای دیگر هستند و در واقع بومی شده‌اند و در این بومی شدن ضعف‌های کوچکی وجود دارد از فرمولی امتحان پس داده استفاده کرده‌اند که کمترین ریسک را برایشان داشته و تقریباً از همان ابتدا مشخص بود که این برنامه‌ها پر مخاطب خواهند بود.

واحدی درباره فصل‌های پایانی دو برنامه «خندوانه» و «دورهمی» گفت:  من اگر بخواهم آماری از میزان مخاطبان این دو برنامه در خانواده و اطرافم ارائه دهم می‌توانم بگویم که شاهد کمتر شدن مخاطبان آن‌ها هستم. به عنوان مثال فصل‌های ابتدایی «دورهمی» به قدری برای خانواده من جذاب بود که در کارشان زمانبندی داشتند تا هنگام پخش این برنامه به دیدن آن بنشینند اما برای دیدن فصل آخری که پخش می‌شود چنین ذوقی در خانواده‌ام دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که این برنامه‌ها کم‌کم جذابیت خود را از دست داده‌اند. از آنجا که تلویزیون ما خصوصی نیست و به لحاظ اقتصادی دغدغه‌ای ندارد برای جلب نظر مخاطب تلاش چندانی نمی‌کند ولی اگر تلویزیون ما به بخش خصوصی مربوط می‌شد قطعاً برنامه‌ای برای جلوگیری از کیفیت این آثار وجود داشت. متأسفانه تولیدکنندگان «دورهمی» کم‌کم ساختمانی که ساخته‌اند را خودشان تخریب می‌کنند و برنامه دیگر به برنامه‌ای تبدیل شده است که کاملاً به دیالوگ‌های رادیویی شبیه است و می‌توان چشم‌ها را بست و به برنامه گوش داد.

مجری برنامه «صبح بخیر ایران» در پایان گفت: به نظر من تا زمانی که جایگزینی برای این برنامه‌ها وجود ندارد پخش آن‌ها غنیمت است چرا که مشکل اصلی این روزها بودجه است و شاید اسپانسر برنامه‌هایی مثل «خندوانه» و «دورهمی» نیز دیگر توان قبل را ندارند. قطعاً لازم است که تنوع در بین این آثار بیشتر شود چرا که تلویزیون رقبایی جدی دارد و اگر این رقابت را جدی نگیریم پس از مدتی مجبوریم عکس‌العملی رفتار کنیم و به عقب‌ماندمان واکنش نشان دهیم. امیدوارم محدودیت‌های تلویزیون کمتر شود، می‌شود با رده‌بندی سنی برنامه‌ها مشکلات بسیاری را حل کرد. محدودیت‌هایی مثل نشان ندادن ساز واقعاً عجیب است و باید فکر به حال این محدودیت‌های عجیب شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید