چه کسانی و چرا چندان دل خوشی از مشارکت حداکثری ندارند و آن را مانع انتخاب اصلح می‌دانند؟ واقعیت این است که از خرداد ۷۶ تا خرداد ۹۶ هر وقت مردم حضور بالایی در انتخابات داشتند معمولا نامزد و لیست جریان اصلاح طلب پیروز شده است. خرداد ۷۶ محمد خاتمی در برابر علی اکبر ناطق نوری وزن، قدرت و شهرت به شدت کمتری داشت، اما با حضور مردم توانست در انتخابات پیروز شود.

چه کسانی با مشارکت حداکثری در انتخابات مشکل دارند؟

سلام نو – سرویس سیاسی: رهبر انقلاب در دیدار مجازی اخیر خود با مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ بار دیگر بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تأکید کردند و آن را اولویت کشور دانستند.

آیت الله خامنه‌ای جمهوری و مردم سالاری را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: امروز مردم حاکم بر سرنوشت کشور هستند و خود انتخاب می‌کنند. ممکن است خوب یا بد انتخاب کنند اما خودشان انتخاب می‌کنند، درحالی‌که قبل از انقلاب هیچ‌کاره بودند.

نکته قابل توجه این بود که ایشان حضور پُر شور مردم را در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری را اولویت اول و بعد انتخاب صحیح و اصلح را اولویت دوم دانستند و آن را تضمین آینده کشور خواندند.

سخنان رهبر انقلاب از آن جهت دارای اهمیت مضاعف است که در مدت اخیر برخی جریان‌های خاص نزدیک به اصول‌گرایان از این مسئله صحبت می‌کردند که مشارکت حداقلی و انتخاب اصلح نسبت به مشارکت حداکثری و انتخاب چهره‌ای مثل رییس‌جمهور فعلی برتری دارد.

هرچند این حرف از سوی کمتر چهره اصول‌گرایی بیان شده و آن‌ها نیز حداقل در ظاهر طرف‌دار حضور حداکثر هستند، اما شنیده شدن این حرف در فضای مجازی و رسانه‌ای نشان می‌دهد که گفت‌وگوهایی در این زمینه شده است.

حمیدرضا ترقی، از اعضای ارشد حزب مؤتلفه درباره گرایش به مشارکت حداقلی به خبرآنلاین می‌گوید: تاکنون نشنیدم که کسی یا جریانی در اصول‌گرایی چنین نظری را اعلام کرده باشد. به رفتار برخی طیف‌ها که توجه کنیم این اتهام به آنها وارد می‌شود اما نکته‌ای که قابل اثبات باشد بنده فکر نمی‌کنم که بتوان با آن به صورت اثباتی برخورد کرد حال ممکن است کسی در یک جلسه خصوصی چنین تحلیلی را مطرح کرده باشد که مثلا با مشارکت حداقلی بهتر رأی کسب می‌کنیم اما اینها نظرات شخصی است و تاکنون در قالب نظرات جمعی و گروهی و جناحی چنین چیزی مطرح نشده است.

مشارکت حداکثری؛ عامل شکست اصول‌گرایی؟

اما اگر بزرکان اصولگرا با مشارکت حدکثری مشکلی ندارد چه کسانی و چرا چندان دل خوشی از مشارکت حداکثری ندارند و آن را مانع انتخاب اصلح می‌دانند؟ واقعیت این است که از خرداد ۷۶ تا خرداد ۹۶ هر وقت مردم حضور بالایی در انتخابات داشتند معمولا نامزد و لیست جریان اصلاح طلب پیروز شده است. خرداد ۷۶ محمد خاتمی در برابر علی اکبر ناطق نوری وزن، قدرت و شهرت به شدت کمتری داشت، اما با حضور مردم توانست در انتخابات پیروز شود.

در سال ۱۳۹۶ نیز اصول‌گرایان با وجود اتحاد کم‌نظیر و نامزد قدرتمند، مشهور و با پشتوانه باز هم انتخابات را به حضور کم‌نظیر مردم باختند که برخی از آنان بعد از ۴۰ سال برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌کردند. در چنین فضایی مشارکت حداکثری به طور طبیعی مانع بزرگ پیروزی جریانی است که بخش‌های رادیکال آن نامزد اصلحی با سبد رای ۴ میلیونی دارد و عملا رای مردم را زینت می‌داند.

با این همه بزرگان اصول‌گرا با وجود تمام دردسرها، همچون رهبری قائل به مشارکت حداکثری هستند. حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر این مسئله به برنا می‌گوید: فردی با رأی حداقلی لیاقت ریاست‌جمهوری را ندارد؛ هر کس معتقد به مشارکت حداقلی است دچار اشتباه است. این طیف از اصول‌گرایان ادعای علاقه این جریان به مشارکت حداقلی را اتهام اصلاح‌طلبان به خود می‌دانند، اما واقعیت این است که از منظر عملی اصولگرایان گام چندانی در حوزه مشارکت حداکثری مردم برنداشتند.

به لیست انتخابات مجلس یازدهم نگاه کنید. اصولگرایان برخی از رای آورترین گزینه‌های خود را از لیست خارج کردند و جای آنان را با چهره‌هایی پرکردند که هیچ مقبولیت عامه‌ای نداشتند. معیار قضاوت بهتر نیز عملکرد اصولگرایان در مجلس و بعد هم ماجرای برجام است. عملکرد این مجلس در ماجرای برجام تا اینجا نشان داده که اصولگرایان ترجیح می‌دهند اگر مذاکره و رفع تحریمی هم در میان است در دولت بعدی رخ دهد، نه در دولت حسن روحانی. دلیل این مسئله هم روشن است. پیروزی روحانی باعث احیای پایگاه رای او و افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود.

در چنین فضایی سخنان تازه رهبری بار دیگر سنگی بر سر راه این دیدگاه می‌گذارد. اما آیا شورای نگهبان برای تحقق مشارکت حداکثری مدنظر رهبری راه‌گشایی می‌کند یا همچنان رویکردی که تضعیف کننده مشارکت باشد، خواهد داشت؟ به باور بسیاری با رویکرد امروز شورای نگهبان اساسا نامزدی که بتواند مشارکت حداکثری را فراهم و مردم را راضی به حضور در انتخابات کند، امکان حضور در رقابت را نخواهد داشت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید