مصرف تخم کتان یا همان تخم بزرک به دلیل دارا بودن مواد معدنی همچون ویتامین، امگا ۳ و ... در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها همچون سرطان سینه، دیابت و ... موثر است.

خواص باورنکردنی تخم کتان برای سلامتی بدن | کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف تخم کتان

به گزارش سلام نو به نقل از رویداد ایران، بذر کتان که به آن "تخم بزرک" هم گفته می‌شود سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، منگنز، ویتامین B۱، اسید چرب آلفا لینولنیک و امگا ۳ است. تقریباً ۶ هزار سال است که تخم کتان مصرف خوراکی داشته و افراد از خواص بی‌شماری آن بهره برده‌اند. امروزه تخم کتان به صورت دانه، روغن، پودر، کپسول و آرد در دسترس است و به عنوان مکمل دارویی برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی تخم کتان می‌پردازیم:

بهبود سلامت مو و پوست

آلفا لینولنیک اسید (ALA) موجود در بذر کتان، با فراهم کردن چربی‌های ضروری در کنار ویتامین‌های گروه B، خشکی پوست و مو و پوسته پوسته شدن آن‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این مصرف تخم کتان علائم آکنه و اگزما را کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است که به منظور داشتن ناخن، مو و پوست سالم، روزانه دو قاشق غذاخوری تخم کتان یا یک قاشق غذاخوری روغن کتان مصرف کنید. همچنین بهبود سلامت، مراقبت از چشم و جلوگیری از خشکی چشم، از دیگر خواص تخم کتان است.

خواص دارویی تخم کتان چیست؟

کاهش وزن

نتایج یک مطالعه که در مجله Nutrition منتشر شد، نشان داد یکی از خواص اصلی تخم کتان، جلوگیری از چاقی و کمک به کاهش وزن است. از آنجایی که بذر کتان سرشار از چربی‌های مفید و فیبر است، فرد پس از مصرف آن تا مدت زمان طولانی احساس سیری می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود کالری کمتری را در طول روز دریافت کند. به منظور کاهش وزن می‌توانید روزانه دو قاشق غذاخوری پودر کتان را به سوپ، سالاد یا هر غذای دیگری اضافه و مصرف کنید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبرهای محلول و نامحلول موجود در تخم کتان، برای باکتری‌های مفیدی که در روده بزرگ قرار دارند، بسیار سودمند است و ضایعات را از دستگاه گوارش می‌زداید. همچنین آلفا لینولنیک اسید تخم کتان به حفظ سلامت دیواره روده کمک بسیاری می‌کند. نتایج مطالعات بسیاری نشان داده است که مصرف تخم کتان برای کسانی که از بیماری کرون یا سایر بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند، بسیار مفید است. علاوه بر این بذر کتان می‌تواند التهاب روده را نیز کاهش دهد.

کاهش خطر ابتلاء به سرطان

مطالعات زیادی تأثیر تخم کتان را در مقابله با سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان تخمدان بررسی کرده‌اند. نتایج مطالعه‌ای که در مجله Clinical Cancer Research منتشر شد، نشان داد مصرف تخم کتان می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان سینه را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. مطالعه دیگری که در مجله Nutrition چاپ شد، ثابت کرد لینگان‌های موجود در بذر کتان می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان مخاط رحم و سرطان تخمدان را کاهش دهد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید