یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بورس هفته آینده بر این باور است که تا زمانی که دامنه نوسان متقارن ادامه دارد روند بورس فرسایشی است.

پیش‌بینی بورس برای شنبه ۲ اسفند ۹۹/ چرا تغییر دامنه نوسان دردی را دوا نکرد؟

به گزارش  سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بعد از خبر کاهش دامنه نوسان منفی سهم‌ها روند بازار سهام تغییر کرد و شاخص کل مثبت شد. اما حرکت مثبت بازار سرمایه چندان طول نکشید و بورس دوباره منفی شد. به عقیده برخی کارشناسان تغییر دامنه نوسان اقدامی مثبت و به عقیده برخی دیگر اقدامی منفی است.

عباس‌علی حقانی‌نست، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تغییر دامنه نوسان گفت: تغییر نامتقارن دامنه نوسان بازار را فرسایشی می‌کند و نقدشوندگی بازار سهام را نیز کم کرده است. در این تصمیم مختصات توده‌واری بازار سهام ایران در نظر گرفته نشده و در طولانی مدت باعث فراری شدن سهامداران می‌شود.

این کارشناس در رابطه با بورس هفته آینده گفت: به نظرم روند بورس هفته آینده منفی است و تا زمانی که دامنه نوسان متقارن ادامه دارد روند بورس فرسایشی است.

این کارشناس در رابطه با تاثیر خروج ایران از پروتکل الحاقی در پنجم اسفند ماه گفت: به نظرم ایران به گونه‌ای از پروتکل‌های الحاقی خارج می‌شود که این سیگنال حفظ برجام را به جامعه بین‌المللی مخابره کند و به نظرم بخش عمده خروج ایران از پروتکل‌های الحاقی یک شوی تبلیغاتی برای جناح‌های انتخاباتی در ایران است.

همچنین این کارشناس در رابطه با اظهارات وزیر اقتصاد در رابطه با سکوت در مورد بورس گفت: وزیر اقتصاد گفته از این به بعد فقط رئیس سازمان بورس در مورد بورس پاسخگو است. به نظرم اظهارنظر نکردن سایر مقامات در رابطه با بازار سهام قطعا تاثیر مثبت دارد و اگر یادتان باشد اظهارات وزیر اقتصاد در رابطه با تامین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بازار سهام باعث روند نزولی بورس شد اما اینکه چرا وزیر اقتصاد حالا به این مهم پی‌برده است جای سئوال دارد. به نظرم اقدام وزیر اقتصاد در بازده زمانی فعلی نوعی فرار رو به جلو برای سلب مسئولیت است.

شمشیر دو لبه برای بورس!

در حالی که عباس‌علی حقانی‌نست با تصمیم سازمان بورس در رابطه با دامنه نامتقارن نوسان مخالف است، ولید هلالات، کارشناس بازار سهام با این تصمیم موافق است و این تصمیم را به شمشیری با دو لبه تشبیه می‌کند.

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با مزایا و معایت دامنه نوسان نامتقارن گفت: دامنه نوسان نامتقارن یک شمشیر دولبه است و از یک سو رفتار هیجانی را در بازاری که ریزش سنگین داشته کنترل می‌کند و از سوی دیگر نقدشوندگی بازار را از بین می‌برد. اما به نظرم نقدشوندگی در بازاری که از حدود ۸۰۰ هزار واحد ریزش داشته الویت ندارد و در وهله اول باید جو هیجانی بازار سهام کنترل شود. راه دیگر برای کنترل جو هیجانی افزایش حجم مبنا بود اما در این صورت جلوی روند صعودی بورس گرفته می‌شد. معایب این روش این است که حجم معاملات به شدت کم شده و نقدشوندگی بورس کاهش یافته است اما من با این روش موافقم زیرا اگر دامنه نوسان به روش قبل بازگردد روند نزولی بورس ادامه داشت و ریزش بیشتر می‌شد و بهترین راه برای حمایت از سهامدار خرد کاهش دامنه نوسان است.

این کارشناس در رابطه با روابت دیپلماتیک و خروج ایران از پروتکل الحاقی گفت: فعلا همه چیز به واکنش جامعه بین‌الملل به خروج ایران از پروتکل الحاقی وابسته است و احتمالا این واکنش‌ها تا نیمه دوم اسفند ماه تاثیر خود را بر بازار سهام می‌گذارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    8 1
    همه چیز ۱۰۰۰ برابر رشد کرده چرا بورس ریزش کرده جای سوال است لطفا دامنه نوسان بین ۰ تا ۲۰ قرار دهید
  • 1 IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    6 0
    دستان همه در یک کاسه است چرا مجلس وزیر اقتصاد را به جهت از بین بردن اعتماد سهامداران و اقدام علیه منافع ملی بازخواست نمی کنند این وضع بورس ایران است
  • حقیقت IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    2 0
    اینها کارشناس (...) هم نیستند ، کار هفته جاری از طرف سازمان بورس عالی بود چرا که جای زیان بیشتر سهامداران را می گرفت و افت بازار هم بدلیل اعتماد از دست رفته سهامداران است نه چیز دیگر این کارشناسان دنبال پر کردن جیب خو هستند.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    1 0
    دستهایی در کار است تا طرح دامنه نوسان اقای دهنوی به شکست منجر شود همانطور که دستهایی در کاربود تا نوسانگیرها دوباره بر بازار به بهانه نقد شوندگی مسلط شوند اینکه فقط متضرر سهامداران خرد باشند و یک عده دلال و حقوقی به سود برسند و منت بگذارند نقد شوندگی داشته خیلی مسخره است و مفهوم آن این است که یا در بورس بمانید و ضرر کنید و برای ما در روز چند نوبت نوسانگیری به ارمغان آورید یا گورتان را از بورس گم کنید؟!!!
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    1 0
    یک نکته جالب کسانی که سهام عدالتیشرو آزاد سازی کردن سهام در پرتفوی شأن برای فروش نمیاد اون وقت بلوک سهام عدالت که ازادسازی نکردن در پرتفوی شأن قابل فروش شده بزارید برای فروش این سهام با ارزش عدالت خودمون که ازادسازی کردیم تصمیم بگیریم منظورم اینکه اونی که آزاد سازی نکرده می‌تونه خودش بفروش ما که آزاد کردیم نه
  • علی قلی IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    0 0
    فقط من میدونم جواب این ‌ظلمی که در حق ما سهام داران خورد کردی بی‌نتیجه نمیماند.پس میدید حسابی پس میدید انشاالله
  • محمدرضا IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد این جریان بورس ماست تاوقتی دولت دخالت کنه همینه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید