بیسفون شروع بدی نداشت و برای این که واقعاً ایرانی و خاص باشد با هنرمندانی چون بزرگمهر حسین پور و کارن همایونفر همکاری کرد. ظاهراً حسین‌پور از طراحان اصلی بصری بیسفون و همایونفر طراحی اصلی زنگ‌ها و آلارم‌های آن بود، با این همه هیچ کدام از این اتفاقات باعث نجات بیسفون نشد.

بیسفون رسما تعطیل شد؛ انحصار و رانت بلای جان پیام‌رسان‌های ایرانی

سلام نو – سرویس علم و فناوری: در حالی که احتمالا شما هم بیشتر درگیر اخبار واکسن کرونا یا ماجراهای ایران، آمریکا و برجام هستید یک خبر ساده از پیام‌رسان‌های ایرانی توجه همه را به خود جلب کرد.

پیام‌رسان بومی بیسفون که از اولین پیام‌رسان‌های ایرانی بود، با ارسال پیامی به کاربران خود اعلام کرد که به دلایل متعدد تصمیم به توقف فعالیت خود گرفته است و کاربران تا ۱۵ اسفند برای ذخیره و حفظ اطلاعات خود فرصت دارند.

بیسفون در کنار پیام‌رسان سروش و گپ سه پیام‌رسان بومی بودند که ابتدای سال ۹۷ وام ۵ میلیارد تومانی از وزارت ارتباطات دریافت کردند. حالا ۲ سال بعد از آن ماجرا این پیام‌رسان برای همیشه تعطیل خواهد شد.

این اتفاق البته دور از انتظار نبود. صفحه توییتر این اپلیکیشن بیش از ۲ سال و صفحه اینستاگرام آن بیش از ۱ سال است که به روز نشده. آخرین آپدیت بیسفون نیز به تاریخی در حدود ۲ سال پیش مربوط است و سایت این اپلیکیشن نیز عملاً به روز نشده است.  در چنین شرایطی تعطیلی یک پروژه اصلاً دور از انتظار نیست.

بیسفون شروع بدی نداشت و برای این که واقعاً ایرانی و خاص باشد با هنرمندانی چون بزرگمهر حسین پور و کارن همایونفر همکاری کرد. ظاهراً حسین‌پور از طراحان اصلی بصری بیسفون و همایونفر طراحی اصلی زنگ‌ها و آلارم‌های آن بود، با این همه هیچ کدام از این اتفاقات باعث نجات بیسفون نشد.

بیسفون ایده‌های خوبی داشت. از اولین عرضه کنندگان کانال‌های اطلاع رسانی در پیام‌رسان‌ها بود و حتی در این زمینه از تلگرام‌ها زودتر اقدام کرد، اما به خاطر مشکلات وزارت ارشاد عملاً نتوانست از این قابلیت استفاده خاصی کند. یکی دو آپدیت خوب هم داشت که به گفته خودش باعث افزایش امنیت این پلتفرم شد. حتی از نظر تبلیغاتی هم با شعارهایی مثل نگران تیک سوم نباش! توانست توجه بسیاری را جلب کند. با این همه اولین پیام‌رسان ایرانی اکنون به آرامی به پایان راه خود رسید.

بیسفون اولین پیام‌رسان ایرانی نیست که شکستی تلخ را تجربه می‌کند. اولین پیام‌رسانی که رسماً شکست خورد سروش بود. پیام‌رسانی که محصول سازمان صداوسیما بود و به لطف فیلتر تلگرام و امکانات و بودجه‌ای که محصول فضای رقیب سازی برای تلگرام بود یک شبه مشهور و مرفه شد. احتمالاً بخشنامه‌های مختلف برای کوچ اجباری به سروش یا دیگر پیام‌رسان‌های داخلی را به خاطر دارید.

سروش یک سال پیش شکست خورد و صدا و سیما رسماً برای فروش آن اقدام کرد. اسفند ۹۸ سازمان صداوسیما با انتشار یک فراخوان اعلام کرد که مالکیت پیام‌رسان سروش را می‌فروشد. همان زمان این حرف مطرح شد که قیمت پایه مورد نظر صداوسیما برای سروش، عددی معادل ۳۸ میلیارد تومان است. در زمان اعلام این خبر پیام‌رسان سروش ۵۰۰ هزار کاربر فعال و پیام‌رسان سروش پلاس، ۲ میلیون کاربر فعال در کافه بازار داشت که در ماه‌های اخیر کمتر هم شده است. در نهایت نیز سرنوشت مزایده سروش مشخص نشد و این پیام‌رسان لنگ‌لنگان به کار خود ادامه می‌دهد.

بیسفون پروژه بدی نبود و سروش هم پول خوبی گرفت و مدت‌ها از سوی برنامه‌های صداوسیما تبلیغ می‌شد، در نهایت اما این تلگرام بود که باقی ماند تا ثابت شود عرصه فناوری با دستور، محدودیت و سانسور قابل کنترل نیست. نمی‌توان کاربران را با اجبار یا رانت جذب کرد. پیروزی در دنیای فناوری به خلاقیت، توانمندی و البته اعتماد مخاطب نیاز دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید