دبیرکل ناتو در سخنان امروز با اشاره به لزوم تاخیر نیورهای این سازمان در ترک افغانستان، تلاش کرد تا برای نقض توافق دوحه زمینه چینی کند.

بهانه جویی ناتو برای عدم خروج از افغانستان

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد: طالبان باید روابط خود با تروریست ها را قطع کند تا بتواند به تعهداتش در خصوص صلح افغانستان پایدار بماند.

دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود در این باره اعلام کرد: طالبان در راستای عمل به تعهداتش باید اقدامات بیشتری را انجام دهد. باید اطمینان حاصل شود که این گروه با تروریست های بین المللی روابط خود را قطع کرده است.

وی در تلاش برای بسترسازیِ نقض توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان اضافه کرد که هرگونه خروج نظامیان خارجی از افغانستان به اوضاع این کشور منوط است.

«ینس استولتنبرگ» بهانه جویی خود را اینگونه توجیه کرد: هدف مشترک ما آشکار است؛ افغانستان نباید پناهگاه تروریست ها برای حمله به سرزمین های ما باشد. مادامیکه زمان مناسب آن فرا نرسد، این کشور را تَرک نخواهیم کرد.

خبرگزاری آلمان دیروز یکشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) توافق کردند که در نشست وزیران که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود، در خصوص خروج نظامیان خارجی از افغانستان تصمیم‌گیری نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نظامی خارجی در افغانستان مستقر هستند و مطابق توافق گروه طالبان و ایالات متحده در دوحه قطر، قرار بود تا پایان ماه آوریل این کشور را تَرک کنند.

وزیران دفاع ناتو در مقابل از نیروهای طالبان می‌خواهند به تعهدات خود برای کاهش خشونت و تلاش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح با دولت افغانستان عمل کند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان شنبه هفته جاری در سخنانی اعلام کرد که در حال بررسی سناریوهای مختلف برای ادامه حضور نظامیان کشورش در افغانستان پس از پایان ماموریت آنها در ماه مارس است.

وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با گروه رسانه ای «فونکه» با اشاره به پایان این ماموریت نیروهای این کشور به عنوان بخشی از نظامیان ناتو در پایان ماه مارس سال جاری میلادی، به بهانه اینکه تا آن زمان مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان به پایان نمی رسد، اعلام کرد که برلین در صدد است تا سناریوهای مختلف و دریافت مجوزهای جدید از پارلمان آلمان را مورد نظر قرار دهد.

گفتنی است که مذاکرات صلح طالبان با دولت افغانستان با کُندی زیادی مواجه شده و از این رو کابل گروه مذکور را به عنوان مسبب این موضوع معرفی کرده است.

این در حالیست که بر اساس توافق میان طالبان و آمریکا در دوحه قطر، نیروهای اشغالگر خارجی باید تا پایان ماه مارس سال جاری میلادی خاک افغانستان را تَرک کنند؛ توافقی که کشورهای غربی عضو ناتو دائماً در تلاش برای نقض آن به بهانه های مختلف هستند.

از سوی دیگر و با تشدید حوادث امنیتی پس از وقوع سلسله انفجارهای اخیر در افغانستان، محور غربی به ویژه کشورهایی که نیروهای اشغالگر خود را در قالب اعضای ناتو در این کشور مستقر کرده اند، با بهانه های مختلف به دنبال نقض توافق آمریکا با طالبان برای خروج از افغانستان هستند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید