کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آمار طلاق در ازدواج های دانشجویی نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین تر است.

آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی چقدر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، جلسه ۳۵۲ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

۱۳ میلیون جوان منتظر ازدواج

کبری خزعلی گفت: ۱۳ میلیون جوان منتظر ازدواج داریم که نزدیک به چهار میلیون نفر از آنها در دانشگاه‌ها حضور دارند؛ ازدواج این دانشجویان می‌تواند الگویی برای ازدواج و فرزندآوری سایر جوانان باشد.

رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده افزود: در طرح جامع جمعیت تمام امکانات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، حمایت‌های لازم، مشاوره‌ها و مرخصی‌ها در دوران تحصیل و تخصص برای تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری لحاظ شده است و این ستاد می‌خواهد همه این موارد را عملیاتی کند.

خزعلی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که ممکن است جوانان به انواع و اقسام مشکلات و فسادها گرفتار شوند که در زندگی آینده آنها نیز تاثیر بگذارد، ازدواج به هنگام کمک می‌کند که وارد این عرصه‌ها نشوند. اگر طرح ازدواج دانشجویی در کل کشور با همراهی خانواده‌ها اجرایی شود، جمعیت بسیار بزرگی را شامل می‌شود که با مشاوره‌های لازم، معرفی و غیره می‌توانیم در این حوزه موفقیت بسیار خوبی را به دست آوریم.

آمار پایین طلاق در ازدواج های دانشجویی

در این جلسه حجت الاسلام مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه نهاد نمایندگی در زمینه ازدواج دانشجویی یک تجربه حدود ۳۰ ساله در کشور دارد، اظهار داشت: با توجه به برخی مباحث مطرح شده در خصوص موفق نبودن ازدواج‌های دانشجویی، به تازگی بررسی‌هایی در خصوص این ازدواج‌ها صورت گرفت که نشان می‌دهد میزان طلاق در این ازدواج‌ها نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین تر است.

وی افزود: بر اساس نتایج یک پیمایش هزار نفره از زوج‌هایی که در ازدواج دانشجویی شرکت کرده بودند، جدایی میان این زوج ها ۲ درصد است که با میانگین کشوری فاصله زیادی داشت. همچنین در مرحله بعد ۳۰۰ هزار دانشجوی شرکت کننده در ازدواج دانشجویی از طریق ثبت احوال مورد بررسی قرار گرفتند که میزان طلاق در آنها ۸.۵ درصد بود.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ادامه داد: در آخرین جلسه‌ای که در خصوص آسیب‌های اجتماعی با موضوع طلاق و کاهش طلاق با حضور سران قوا در محضر رهبر معظم انقلاب حاضر بودیم، الگوی ازدواج‌های دانشجویی به عنوان یکی از الگوهای موفق ارائه و مقرر شد این ازدواج‌ها محدود به مخاطبان خاص نشود و در تمام مجموعه‌های دانشگاهی اجرا و به عنوان یک بحث عمومی کشوری مطرح شود.

رستمی افزود: طبق مطالعات کارشناسی، تا زمانی که مجموعه دستگاه‌های دخیل همراهی نکنند، جریان ازدواج دانشجویی رونق جدی نمی‌گیرد. یعنی تمام دستگاه‌ها اعم از وزارت بهداشت، وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی، بانک‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و خیرین باید در امر ازدواج دخیل باشند.

مداخله آموزش عالی در ازدواج

در ادامه محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه مداخله آموزش عالی در امر ازدواج در بالا رفتن سن ازدواج بی‌تاثیر نبوده است، گفت: پیش نویس سند ازدواج دانشگاهیان نیاز به بازبینی مجدد دارد؛ چرا که باید سندی تهیه کنیم که داده مبنا و دقیق باشد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در بحث ازدواج دانشجویی اول باید چالش‌های موجود در این حوزه به خوبی احصا شود، سپس این چالش‌ها در شورای اسلامی شدن به دقت و طی چندین جلسه مورد بررسی قرار گیرد تا به نتایج مطلوب منجر شود.

محمد علی کی نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی اظهار داشت: شرایط لازم برای اعطای سریع تسهیلات بانکی، مسکن و سایر مزایا باید برای این زوج‌ها فراهم کرد.

وی با بیان اینکه در این طرح باید تمرکز روی دانشجویان باشد و به حوزه اساتید و کارکنان ورود نشود، گفت: اگر در زمینه ازدواج دانشجویی و این طرح موفق عمل کنیم، می‌توانیم ازدواج و تشکیل خانواده را در بین سایر جوانان انقلابی نیز ترویج دهیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید