نیروی دریایی آمریکا در راستای به چالش کشیدن پکن در دریای چین جنوبی، اقدام به برگزاری رزمایش در این منطقه با ۲ ناوگروه تهاجمی کرد.

برگزاری رزمایش در دریای چین جنوبی توسط ۲ ناوگروه تهاجمی آمریکا

به گزارش سلام نو به نقل از مهر به نقل از رویترز، دو ناوگروه تهاجمی آمریکا، امروز سه شنبه، در دریای چین جنوبی دست به انجام یک رزمایش نظامی مشترک زدند.

به ادعای نیروی دریایی آمریکا، رزمایش ناوهای هواپیمابر «تئودور روزولت» و «نیمیتز» با هدف افزایش قابلیت همکاری بین ناوگروههای آمریکایی و همچنین افزایش قابلیت‌های فرماندهی و کنترل انجام شده است.

این اقدام در حالی است که عبور ناوشکن «جان مک کین» از تنگه تایوان که پنجشنبه گذشته اتفاق افتاد، با واکنش منفی چین مواجه شد.

در واکنش به تعدد رفت و آمد رزم ناوها و هواپیماهای جنگی آمریکا نیز، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین، هشدار داد که چنین اقداماتی به صلاح صلح و ثبات منطقه نیست.

وی همچنین افزود که پکن در راستای حراست از تمامیت ارضی خود، هرگونه اقدام لازم را اتخاذ خواهد کرد.

کمتر از یک ماه بعد از ورود بایدن به کاخ سفید، شاهد طوفانی شدن فضای حاکم بر روابط سیاسی آمریکا-چین هستیم.

اعزام ناوگروه تهاجمی «تئودور روزولت» به دریای چین جنوبی، تاکید بر تداوم حمایت نظامی از تایپه، بازگشت ۴ فروند بمب افکن هسته‌ای به جزیره گوام، عبور ناوشکن «جان مک کین» از تنگه تایوان و در نهایت، طرح اتهامات حقوق بشری علیه اقدامات چین در تبت و هنگ کنگ، همگی نشان از آن دارد که بایدن سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک را از روی رد پای ترامپ دنبال خواهد کرد. البته قطعاً چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا این رویکرد را با روش خاص خود ادامه می‌دهد.

طبق «چارچوب راهبردی آمریکا در ایندوپاسیفیک»، چین به دنبال پر کردن خلاء ناشی از سست شدن اتحاد واشنگتن و کشورهای منطقه از راه برتری‌جویی در حوزه‌های اقتصادی، هوش مصنوعی و بیوژنتیک است و برای دفع این خطر، آمریکا نه تنها باید با متحدان سنتی نظیر ژاپن و استرالیا همکاری نزدیک داشته باشد بلکه باید هند را نیز به عنوان اهرم اصلی توازن قوا در نظر بگیرد حال آنکه اتحاد چین و مناطق تابعه به ویژه تایوان ذیل «اصل چین واحد» دیگر موضوعیت ندارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید