ارتودنسی دندان یکی از کاربردی ترین راهکار ها در دندانپزشکی بوده که از آن به عنوان درمانی موثر و کارآمد در اصلاح ناهنجاری های دندان و فک یاد می شود.

بهترین نوع ارتودنسی کدام است؟

در چند دهه اخیر پیشرفت های قابل توجهی در درمان ارتودنسی به وجود آمده است که سبب شده تا بیماران و متخصصان ارتودنسی بتوانند با بهره مندی از روش های ارتودنسی نوین به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند. این روش های پیشرفته و تکنیک های نوین کمک می کنند تا بسیاری از مشکلاتی که در حیطه دندانپزشکی وجود دارد، با روند بهتر و باکیفیت تری تحت درمان قرار بگیرند.

اگر به دنبال خدمات ارتودنسی هستید حتما https://simadentclinic.com/orthodontics/ این مقاله را بخوانید.

کدام یک از انواع مختلف ارتودنسی مناسب است؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که می خواهید دندان های خود را ارتودنسی کنید، حتما این سوال برایتان پیش آمده است که انواع مختلف ارتودنسی چیست و کدام یک از آنها مناسب هستند؟

پاسخ این سوال را پس از مراجعه به متخصص ارتودنسی و معاینه و بررسی مشکلات دندانی تان، در اولین جلسه ویزیت دریافت خواهید کرد. اغلب مردم دارای مشکلات دندانی بوده و نیازمند خدمات انواع مختلف ارتودنسی هستند. طبق تحقیقاتی که اخیرا بر روی جامعه آماری دانش آموزان صورت گرفته، به این نتیجه رسیده اند که تعداد قابل توجه ای از کودکان و نوجوانان لازم است به درمان ارتودنسی روی آورند. این در حالی است که تنها تعداد کمی از مردم از بدو تولد دارای دندان های زیبا و منظم بوده اند.

جالب است بدانید که پزشک متخصص ارتودنسی شما پس از در نظر گرفتن فاکتور هایی از قبیل نوع مشکل ارتودنسی شما، سن ، انتظارات و توقعات شما، شکل دندان‌ها، وضعیت سلامت دندان ها و لثه و همچنین هزینه، مناسب ترین و بهترین روش درمانی ارتودنسی را به شما پیشنهاد می‌کند. پس از آنکه معاینه ی کامل شما توسط متخصص ارتودنسی صورت گرفت، با گفتن خواسته های تان در رابطه با نوع ارتودنسی انتخابی، به تجویز پزشک متخصص ارتودنسی خود اعتماد کنید تا مشکلات دندانی تان در کمترین زمان ممکن اصلاح و رفع گردند.

در همین راستا قصد داریم تا در ادامه مقاله شما را با انواع مختلف ارتودنسی دندان آشنا سازیم.

انواع مختلف ارتودنسی دندانها کدامند؟

به طور کلی درمان ارتودنسی در دو دسته اصلی ثابت و متحرک تقسیم می شود. دانستن مشکلات دندانی شما در نوع روش درمانی انتخابی بسیار تاثیرگذار است. به منظور اصلاح ناهنجاری های دندانی فکی می توان از هر یک از انواع  مختلف ارتودنسی زیر کمک گرفت .

۱- درمان ارتودنسی ثابت با براکت های معمولی یا سنتی​​

انتخاب انواع ارتودنسی ثابت بسته به نوع مشکل بیمار و با تشخیص مستقیم ارتودنتیست صورت می گیرد. این نوع ارتودنسی خود به سه مدل مختلف ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی با براکت های فلزی و یا ارتودنسی با براکت های سرامیکی تقسیم می گردد.

براکت های فلزی از جمله مدل های قدیمی و رایج مورد استفاده در ارتودنسی دندان ها می باشد. در این روش، براکت ها همراه با سیم های فلزی استفاده می شوند تا دندان ها طی یک بازه زمانی طولانی مدت مرتب شوند. براکت های فلزی نسبت به دیگر گزینه ها مقرون به صرفه تر بوده و قادر اند تا در یک بازه زمانی، عیوبی مانند نامرتب بودن دندانها، کج یا کوتاه و بلند بودن دندان ها را به طور کامل برطرف نمایند. از لحاظ زیبایی شناسی این براکت ها در حین لبخند زدن مشخص بوده و می توانند اعتماد به نفس فرد را پایین آورند. با این حال، باندهای پلاستیکی در این براکت ها در رنگ های مختلفی وجود دارند و برخی افراد از رنگ های آن لذت می برند.

۲- ارتودنسی ثابت با براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی نیز یکی دیگر از انواع براکت ها می باشند که شباهت زیادی به مدل فلزی خود دارند. این نوع براکت ها از مواد سرامیکی همرنگ دندان ساخته شده و به همین دلیل کمتر به چشم آمده و از نمای بهتری در ترکیب با دندان ها برخوردارند. براکت های سرامیکی در بین بزرگسالانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند، بسیار محبوب است.

۳- ارتودنسی دندان دیمون

ارتودنسی دیمون یکی از روش های نوین درمان ارتودنسی می باشد که اتفاقا با موج محبوبیت خاصی از طرف ارتودنتیست ها روبرو شده است.

از مزایای ارتودنسی دیمون تجهیز آن به سیستم سلف لیگیت که سبب می گردد تا با بهره گیری از مکانیزم لغزشی، براکت و سیم به هم وصل شده و در صورت جا به جایی دندان ها، به طور خودکار تنظیم و حرکت می کند. در نتیجه دیگر نیازی به مراجعه به متخصص ارتودنسی برای تنظیم و سفت کردن سیم ها نمی باشد. برخورداری از این مکانیزم همچنین نتایج سریع تری را به شما ارائه دهد.

در ارتودنسی دیمون فشار کمتر ، اصطکاک و جنبش کمتر دندان ها را به دنبال داشته و باعث می شود تا شما درد کمتری را (نسبت به دیگر روشها ) احساس کنید. افزون بر اینها نظافت دندان ها و براکت ها در این ارتودنسی راحت تر است. اگر به دنبال درمانی ملایم تر و آسانتر هستید این نوع ارتودنسی دندان را به شما پیشنهاد می کنیم.

۴- ارتودنسی با براکت های لینگوال

تنها تفاوتی که براکت های لینگوال یا زبانی با سایر براکت های فلزی و سرامیکی دارد ، محل قرارگیری آنها در پشت دندان ها و به سمت زبان است که سبب می شود براکتها تقریبا نامرئی باشند و در زمانی که فرد لبخند می زند، نمایان نشوند. اما باید بدانید که این مدل، نسبت به براکت های فلزی یا سرامیکی بیشتر فرد را دچار درد و ناراحتی می کنند زیرا زبان به طور مکرر با آنها در تماس است. ارتودنسی لینگوال یکی دیگر از درمان های محبوب بزرگسالان می باشد، چرا که در زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی که دارند، این براکت ها مشخص نبوده و راحت تر می توانند ارتباط برقرار کنند.

۵- ارتودنسی متحرک

روش درمان ارتودنسی متحرک برای افراد زیر ۱۲ سال مناسب تر و پر کاربرد تر است، چرا که بعد از این سال و گذر سن فرد از ۱۲ یا ۱۳ سالگی، ساختمان استخوانی فک به تکامل رسیده و دیگر ارتودنسی متحرک جواب نمی‌دهد. دستگاه های ارتودنسی متحرک از یک صفحه‌ پلاستیکی به نام اکریلیک به همراه سیم ساخته شده که دندان‌ ها را با ملایمت و به آرامی تحت فشار قرار داده تا حرکت نمایند و به حالت طبیعی و ایده آل برسند.

۶- ارتودنسی نامرئی

یکی از پرطرفدارترین روش های درمان ، ارتودنسی نامرئی است که در آن، هم می توان پلاک های شفاف استفاده کرد و هم براکت های همرنگ دندان.

در روش ارتودنسی با پلاک های شفاف از پلاک های نامرئی بسیار شفاف در جهت ردیف و یکدست نمودن دندان ها استفاده می شود. اگر بیمار نیاز به ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف داشته باشد، لازم است که این پلاک ها هر دو یا سه هفته یکبار توسط بیمار تعویض گردد. از آنجایی که این پلاک ها بسیار شفاف می باشند، در هنگام صحبت کردن بیمار مشاهده نمی شوند؛ به همین علت است که امروزه تقاضا برای استفاده از ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف بسیار بالا می باشد.

در ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان ، براکت های همرنگ دندان و شفاف مد نظر ما است . جنس این براکت ها می تواند از پلاستیک و یا سرامیک باشد. این روش درمان بسیار کارآمد می باشد. در صورتی که بیمار هر نوع ناهنجاری داشته باشد، انتخاب این روش بسیار کارآمد و تاثیرگذار خواهد بود. براکت های همرنگ دندان بدون رنگ بوده و به سختی دیده نمی شوند.، لذا علاوه بر تضمین زیبایی ظاهری دندانها در حین درمان، شما می توانید بدون اینکه مشکلی برای زبان یا گفتار تان ایجاد شود به فعالیت های روزمره تان ادامه دهید.

کدام روش ارتودنسی دندان بر دیگری ارجعیت دارد؟

با اینکه نتیجه مطلوب در تمامی درمانهای ارتودنسی یکسان می باشد و هیچ گونه تفاوتی در نتیجه پایانی وجود ندارد، اما باید به این نکته توجه کرد که معمولا سیستم های ارتودنسی فلزی نسبت به ارتودنسی نامرئی طول درمان کمتری دارند ؛ با این حال جهت دیده نشدن نمای ظاهری ارتودنسی شما می توانید اقدام به درمان ارتودنسی نامرئی با براکت های شفاف یا سرامیکی و یا ارتودنسی نامرئی اینویزالاین ( با در نظر گرفتن امکان انجام این سیستم ها برای ناهنجاری تان ) نمایید.

پیشنهاد میکنیم جهت معاینه دقیق و دیدن دندان هایتان(مشکلات فکی و دندانی) و تشخیص روش مناسب برای دندان هایتان به کلینیک دندانپزشکی ما مراجعه نمایید.

داشتن دندان های زیبا و یکدست، در طرح لبخند افراد بسیار تاثیر گذار است. از جمله راهکار های رایج برای زیبایی دندان‌ می‌توان به مواردی مانند لمینت، جرم‌گیری، ارتودنسی، بریج کردن، ونیر و کامپوزیت دندان اشاره کرد که در کنار ایمپلنت دندان لبخندی زیبا را به شما هدیه می کنند. برای داشتن لبخندی زیبا می توانید با مراجعه به سایت سیمادنت کلینیک در صفحه تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید