دبیر انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است که بازار ارز از تحولات سیاسی بین ایران وآمریکا تاثیر می‌پذیرد و هر تحرک مثبت در عرصه بین المللی نرخ دلار نزولی می کند.

پیش بینی قیمت دلار در دو ماه پایانی سال ۹۹

به گزارش سلام نو به نقل از نبض بورس، چهارمین روز هفته برای فعالان بازار ارز، با ثبات نسبی دلار در صرافی‌های مجاز و بانکی همراه شده است. این در حالی است که در بازار متشکل ارزی، نرخ دلار در محدوده ۲۲۳۰۰ تومان در نوسان است.

بر این اساس در معاملات امروز (سه شنبه هفتم بهمن ماه ۱۳۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۱۴۸۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به نرخ ۲۲۹۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است.

همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۶۴۱۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افت ۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به نرخ ۲۷۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

بهای دلار و یورو در بازار متشکل ارزی
 

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در بازار متشکل ارزی، نرخ دلار آمریکا به رقم ۲۲۳۱۰ تومان و نرخ یورو نیز به رقم ۲۶۶۳۳ تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، یادآور می‌شود که نرخ ارز در بازار متشکل ارزی با یک فاصله یک روزه، تاثیر خود را بر بازار خرده فروشی می‌گذارد.  همچنین بازار متشکل ارز ایران یک بازار عمده فروشی نقدی (اسکناس) ارز مابین کارگزاران این بازار (شامل بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و غیربانکی) است کارگزاران این بازار می‌توانند به استناد ماده ۷ دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بازار متشکل ارز ایران، ارز خریداری شده از این بازار را "حداکثر" یک درصد بالاتر از نرخ بازار متشکل ارز ایران، در صرافی‌های خود بصورت خرده فروشی عرضه نمایند.
 

پیش بینی قیمت دلار تا خرداد ۱۴۰۰
 

در حالی که روز گذشته، اسکناس آمریکایی در بازار آزاد نتوانست از محدوده حساس ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند و در نهایت روی عدد ۲۳هزار و ۶۰۰ تومانی قرار گرفت، دبیر انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است هر تحرک مثبت در عرصه بین المللی می‌تواند روند نرخ ارز را کاهشی کند.

پیمان مولوی کارشناس  اقتصادی در پاسخ به این پرسش که  نرخ دلا در این دو ماه پایانی سال به کدام سمت و سو خواهد رفت، به  «راه امروز» گفت: بازار ارز از تحولات سیاسی بین ایران وآمریکا تاثیر می‌پذیرد،   حال  چنانچه در این بازه زمانی دوماهه مذاکره یا توافقی بین ایران و آمریکا اتفاق بیافتد تا خرداد ۱۴۰۰ شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی به این نکته نیز اشاره کرد که ریزش قیمت در بازار یکبار در زمان  انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به سمت نزولی حرکت کرد. اما ذینفعان بازار جلوی حرکت نزولی قیمت ارز را در کوتاه مدت گرفتند. تا بازار با شوک مواجه نشود.

این کارشناس بازار ارز در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا امکان بیشتر نرخ دلار در اقتصاد ایران وجود دارد یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد که با داده‌های آماری موجود اقتصاد ایران در نقطه قبل از تحریم زمانی که به پول‌های بلوکه شده دسترسی وجود داشت، وضعیت به گونه‌ای بود که امکان یکسری اقدامات در این زمینه بود، اما در شرایط موجود اقتصاد کشور تاب به ارزانی قیمت  دلار را ندارد.

نرخ رسمی انواع ارز در بانک مرکزی اعلام شد
 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۲ ارز کاهش و ۱۳ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۲ ارز نیز ثابت ماند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (سه شنبه هفتم بهمن ماه ۹۹) بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۷ هزار و ۳۹۵  ریال و هر یورو نیز به قیمت ۵۰ هزار و ۹۸۷ ریال اعلام شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۷ هزار و ۲۸۴ ریال، کرون سوئد ۵  هزار و ۶۷ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۱۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۵۳ ریال، روپیه هند ۵۷۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۶۱۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۹۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۴۰ هزار و ۴۸۵ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۴۱۹ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار ۹۴۰ ریال قیمت خورد.

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۲۰۸ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۷۵۰ ریال، لیر ترکیه ۵ هزار و ۶۶۵  دریال، روبل روسیه ۵۵۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۶  ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۳۵۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۶۴۹ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۴۸ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار  و ۱۳۸ ریال، کیات میانمار ۳۲ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۸۰۷ ریال تعیین شد.

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۱۰۲ رریال، دینار لیبی ۹ هزار و ۴۲۹ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۴۹۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۴۰ هزار و ۹۷ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۳۸۵ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۹۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۷ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۹۷۲ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۷۲۸ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۸۵ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار ۳۷۳ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۳۸۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار  و ۶۹۳ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار ریال ارزش‌گذاری شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید