واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از تمایل کشورش به اجرای کامل برجام خبر داد.

روسیه علاقه‌مند به اجرای کامل برجام است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، نبنزیا روز دوشنبه به خبرگزاری تاس گفت: آنتونی بلینکن فرد پیشنهاد شده برای مقام وزیر خارجه آمریکا در جلسه کنگره آمریکا خاطرنشان کرد که دولت جدید این کشور امکان بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران (برجام) را بررسی می کند.  

وی افزود: سوال این است که چه زمانی و با چه شرایطی این اتفاق خواهد افتاد.  

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: دو طرف (ایران و آمریکا) شرایط متضاد با یکدیگر مطرح می کنند. طرف ایرانی می گوید که آماده برای بررسی این مساله در زمانی است که ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود بازگردد و آمریکا نیز شرط متقابل با شرایط ایران مطرح می کند.

نبنزیا افزود: بدیهی است که ما علاقه مندیم که برجام بطور کامل اجرا شود.  

روسیه برای همه حالت ها در روابط با آمریکا آماده می شود

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به سوالی در مورد تنش های بین روسیه و آمریکا و فضای تنش آلود در شورای امنیت و اینکه امیدی برای بهبود وضعیت وجود دارد گفت: باید وضعیت در شورای امنیت در جریان نشست ها و نیز فضای معاشرت نماینده های دائمی کشورهای عضو شورای امنیت را از هم جدا کرد. از ابتدای کار من در سازمان ملل تاکنون فضای دوستانه بین نماینده های دائم برقرار بوده است.

وی افزود: البته مواقعی پیش می آید که در نشست های شورای امنیت یا گفت و گوی نماینده های دائمی کشورها با یکدیگر بحث های داغ صورت می گیرد. این به دلیل وضعیت جهان و مسائل ژئوپلیتیکی و تفاوت رویکردهای کشورها برای حل مسائل است. اما بعید بنظر می رسد که کسی ما را به رفتار بی ادبانه متهم کند.

 نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه مسکو برای همه حالت ها در روابط با آمریکا آماده است، اظهار داشت: همه برای بهبود این وضعیت امیدوار هستند.    

نبنزیا در پاسخ به این سوال که در تلفن کنسولگری روسیه در نیویورک چند روز است که قطع شده است آیا در دفتر نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل هم مسائلی در رابطه با تماس تلفنی وجود دارد، گفت: نه خیر ما چنین مساله ای نداریم.

وی در مورد رفتار آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل در مورد روسیه و بروز مسائلی در مورد روادید کارکنان روسی گفت: بله این روند جریان دارد و کارکنان روسی جدید به آمریکا می آیند.  

وی ادامه داد: ما مسائلی در مورد روادید کارکنان روسی داریم و طرف آمریکایی علت آن را شیوع همه گیر کرونا عنوان می کنند اما در مجموع روابط و همکاریهای کاری بین ما برقرار شده است.

روسیه برای برگزاری نشست سران پنج عضو دائمی شورای امنیت آماده است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: روسیه برای برگزاری اجلاس سران پنج عضو دائمی شورای امنیت آمادگی دارد و در انتظار واکنش دولت جدید آمریکا به این پیشنهاد است.

وی افزود: این پیشنهاد روی میز قرار دارد و اگر من بجای طرف آمریکایی بودم این ابتکار را می پذیرفتم.

نبنزیا یادآوری کرد که ابتکار برگزاری اجلاس سران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت برای بررسی مسائل مهم جهانی توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مطرح شد و واکنش های مثبت از این کشورها به همراه داشت اما شیوع همه گیر ویروس کرونا امکان دیدار حضوری سران پنج کشور را ناممکن کرد.  

گوترش شانس خوبی برای انتخاب مجدد دارد 

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت که گوترش دبیر کل سازمان ملل شانس خوبی برای انتخاب مجدد به این مقام دارد، اما همه نامزدهای این مقام بررسی خواهند شد.  

وی افزود: باتوجه به اینکه گوترش در این مقام عملکرد نه چندان بدی داشته است قضاوت در مورد اینکه شمار زیادی بخواهند با وی برای تصدی مقام دبیر کل سازمان ملل دشوار است.  

آنتونیو گوترش ۷۱ ساله در روزهای اخیر و نزدیک به یک سال مانده به پایان دوره پنج‌ساله ریاست بر مهمترین نهاد بین‌المللی، به‌صورت رسمی خبر از تمایل و قصد خود برای نامزدی در انتخابات دور بعدی ریاست بر سازمان ملل داد.

امکان واکسیناسیون کارکنان سازمان ملل 

نبنزیا در مورد امکان واکسیناسیون کارکنان سازمان ملل با واکسن روسی (اسپوتنیک وی) را پیشنهاد کردیم.  

وی افزود: این پیشنهاد زمانی مطرح شد که هیچ واکسن دیگری علیه کرونا وجود نداشت. اما در هرصورت مساله استفاده از واکسن روسی در سازمان ملل و در ماموریت های آن در کشورهای دیگر تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی مجوز صادر کند، وجود ندارد.

ادامه همکاری روسیه با سازمان منع تسلیحات شیمیایی 

نبنزیا در مورد سیاسی شدن سازمان منع تسلیحات شیمیایی و امکان ادامه همکاری روسیه با این سازمان اظهار داشت: روسیه عضو سازمان منع تسلیحات شیمیایی و دبیرخانه آن است و ما قصد نداریم از این سازمان خارج شویم.

وی افزود: ما تا لحظه آخر تلاش می کنیم نقاط برای همکاری و تلاقی دیدگاه ها را بیابیم.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین به امکان برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی پرونده مساله شیمیایی سوریه اشاره کرد و افزود: انگلیس خواستار غیرعلنی بودن این جلسه شده اما ما مخالفیم و معتقدیم که نباید این مساله از افکار عمومی پنهان شود.  

وی در مورد امکان سفر گروهی از سازمان منع تسلیحات شیمیایی به روسیه برای بررسی مساله الکسی ناوالنی فعال سیاسی روس که گفته می شود با ماده ای سمی مسموم شده بود گفت: ما از این سازمان برای اعزام گروه تحقیق به روسیه دعوت کردیم اما شرایطی را مطرح کردند که این سفر بی معنی شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید