فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید در صورت موافقت تل‌آویو با تشکیل دولت مستقل فلسطین، احتمال سازش با این رژیم وجود دارد.

عربستان در تدارک سازش با رژیم صهیونیستی است؟

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در توضیح مواضع ریاض در قبال سازش با رژیم صهیونیستی گفت که این موضوع در گرو این است که تل آویو با راهکار دو دولت برای حل بحران فلسطین موافقت کند.

بن فرحان که با شبکه العربیه گفت ‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره امضای توافق سازش چند کشور عربی با رژیم صهیونیستی نیز گفت: این یک تصمیم حاکمیتی از سوی چند کشور عربی بوده است.

او بدون اشاره به جنایات هفتاد ساله صهیوینست ها علیه فلسطینیان مدعی شد: ما امیدواریم که توافق این کشورها (ی عربی) با اسرائیل، تأثیر مثبتی روی روند صلح و تحقق آنچه که همه ما به دنبال آن هستیم یعنی برپایی دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی، داشته باشد.

وزیر خارجه سعودی تصریح کرد: ما امیدواریم آنچه که رخ داده است، انگیزه‌ای برای اسرائیل برای روی آوردن به مذاکرات جدی با فلسطینیان جهت دستیابی به حل نهایی بحران و حل و فصل عادلانه باشد.

از اظهارات فیصل بن فرحان در خصوص تشریح مواضع کشورش در قبال توافق سازش با رژیم صهیونیستی اینگونه بر می‌آید که ریاض نه تنها مخالف عادی سازی روابط نیست، بلکه آن را مشروط به موافقت تل آویو با «طرح صلح عربی» (راهکار دو دولتی) برای پایان دادن به درگیری فلسطین و اسرائیل کرده است.

از سوی دیگر، این موضعگیری رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان نشان می دهد که ریاض به دنبال نزدیک کردن خود با تیم جدید کاخ سفید به ریاست جو بایدن است که در سخنرانی انتخاباتی خود علیه ریاض اظهاراتی را مطرح کرده است.

جو بایدن در سخنرانی انتخاباتی خود به مناسبت سالگرد قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در کنسولگری عربستان در استانبول اتفاق افتاد، گفت: (در صورت پیروزی در انتخابات) در «روابط خود با عربستان تجدید نظر خواهیم کرد و تعهد آمریکا به ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشر حتی با نزدیکترین شرکای امنیتی در اولویت خواهد بود».

بایدن در ادامه اظهارات خود علیه کارنامه حقوق بشر عربستان افزود: «من از حق فعالان، مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران در سراسر جهان برای آزادی بیان بدون ترس از آزار و اذیت و خشونت دفاع خواهم کرد. مرگ جمال بی فایده نخواهد بود و ما به خاطر او مدیون هستیم که برای جهانی عادلانه‌تر و آزاد مبارزه کنیم».

این اظهارات ضد سعودی بایدن، عربستان را نگران آینده کرده است، لذا با اتخاذ مواضعی همسو با کشورهای سازشگر سعی دارد خود را به دولت جدید آمریکا نزدیک کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید