هدف اولیه تشکیل این نهاد بالادستی در جریان اصلاحات اما صرفا اجماع‌سازی انتخاباتی نبود و مهم‌تر از آن، نگاه اصلاح‌طلبان به آن نیز صرفا نگاهی کوتاه‌مدت و مقطعی نبود. آنها حتی پیش از بحث و بررسی ایده تشکیل یک نهاد بالادستی برای تعیین‌تکلیف مسائل مربوط به انتخابات ۱۴۰۰، پیرو مصایبی که درپی بی‌پاسخ ماندن بخشی از مطالبات جامعه و پایگاه رای جریان اصلاحات از دولت اعتدالی مورد حمایت این جریان سیاسی بر سر آنان خراب شد، به این باور و اجماع به ‌نسبت عمومی رسیدند که آنچه برای اصلاح‌طلبان، از نان شب واجب‌تر است، «تعریف اصلاح‌طلبی» است.

نهاد اجماع‌ساز اصلاحات در آستانه تولد

به گزارش سلام نو به نقل از اعتماد، بالاخره انگار نوبت آن است که دود سفید از دودکش کلبه اصلاح‌طلبان خارج شود. اصلاح‌طلبانی که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته، سخت سرگرم بحث و بررسی در ارتباط با نهاد اجماع‌ساز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بودند و حالا چنان‌که دو عضو ارشد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به «اعتماد» خبر داده‌اند، پایان هفته‌ای که حالا به روز پایانی‌اش نزدیک می‌شویم، پایانی است بر چند هفته و چند ماه تلاش اصلاح‌طلبان در این شورای هماهنگی برای رونمایی از نهادی تازه که هدفش «اجماع‌سازی» میان طیف‌ها، احزاب و اشخاص اصلاح‌طلب است، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و ایجاد توافق درمورد کاندیداهای این جریان سیاسی با هدف دستیابی به اتحاد و اجماع کامل و معرفی کاندیدای واحد در این انتخابات سرنوشت‌ساز؛ نهادی که بنابر سندی که چندی پیش منتشر و البته در ادامه معلوم شد که هنوز قطعی و نهایی نشده و صرفا می‌توان به آن، به عنوان الگوی اولیه نهاد اجماع‌ساز جریان اصلاحات حساب کرد، می‌خواهد با کنار هم نشاندن دبیران کل یا نمایندگان حدود ۳۰ حزب و تشکل سیاسی اصلاح‌طلب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و ۵ تا ۱۵ نفر از چهره‌های شاخص و بزرگان جریان اصلاحات زیر یک سقف، گعده‌ای باشد برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در انتخابات پیش‌رو. 

انتخابات و غفلت از بازسازی گفتمانی

هدف اولیه تشکیل این نهاد بالادستی در جریان اصلاحات اما صرفا اجماع‌سازی انتخاباتی نبود و مهم‌تر از آن، نگاه اصلاح‌طلبان به آن نیز صرفا نگاهی کوتاه‌مدت و مقطعی نبود. آنها حتی پیش از بحث و بررسی ایده تشکیل یک نهاد بالادستی برای تعیین‌تکلیف مسائل مربوط به انتخابات ۱۴۰۰، پیرو مصایبی که درپی بی‌پاسخ ماندن بخشی از مطالبات جامعه و پایگاه رای جریان اصلاحات از دولت اعتدالی مورد حمایت این جریان سیاسی بر سر آنان خراب شد، به این باور و اجماع به ‌نسبت عمومی رسیدند که آنچه برای اصلاح‌طلبان، از نان شب واجب‌تر است، «تعریف اصلاح‌طلبی» است و بازسازی گفتمانی. پس به ‌سراغ چهره‌های شاخص، تحلیلگران و استراتژیست‌های اصلاح‌طلب رفته و از آنان مدد خواستند تا سندی در تعریف مفهوم اصلاح‌طلبی مدنظر این طیف از فعالان سیاسی به دست دهند. آن هدف متعالی اما هنوز محقق نشده و میانه راه، اولویت و فوریت بحث انتخابات ریاست‌جمهوری باعث شد هدف دیگری که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به ‌طور موازی دنبال می‌کرد، صدر دستور کار آنان قرار گیرد و حال، چنان‌که گفتیم پس از چند ماه تلاش و تکاپو، دست‌کم می‌توان از این گفت که به‌زودی دود سفید از دودکش اصلاحات بیرون خواهد آمد. خبری که ابتدا فرج کمیجانی، رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در اختیار «اعتماد» قرار داد و در ادامه جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران که به عنوان دبیرکل حزب مجمع ایثارگران ازجمله اعضای حقوقی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به شمار می‌رود نیز آن را تایید و تکمیل کرد. آنها البته میانه همین هفته گفته بودند که قرار است روزهای پایانی هفته از فهرست نهایی آن ۵ تا ۱۵ شخص و عضو حقیقی نهاد اجماع‌ساز رونمایی کنند که البته آن‌ طور که جواد امام روز گذشته به «اعتماد» خبر داد، این مهم به ابتدای هفته آینده موکول شده اما به هر حال چیزی تا تعیین‌تکلیف نهایی نمانده است. این کمیته البته قرار بود در این مدت دیداری نیز با سیدمحمد خاتمی داشته باشد و فهرست نهایی خود را به تایید رییس دولت اصلاحات نیز برساند که البته این دیدار به‌ دلیل شرایط خاص کرونایی و محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید۱۹، دست‌کم تا روز سه‌شنبه همین هفته محقق نشد.

 خرد جمعی و کاندیدای جامع‌الشرایط 

همزمان فرج کمیجانی با تاکید بر اینکه پس از تشکیل نهاد اجماع‌ساز، این نهاد مسوول تصمیم‌گیری درباره کاندیدای نهایی جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود، گفت که تصمیم نهاد اجماع‌ساز، خروجی خردجمعی جریان اصلاحات است و همه به آن پایبند خواهیم بود. دبیرکل مجمع فرهنگیان همچنین تاکید کرده که اصلاح‌طلبان دنبال «کاندیدایی جامع‌الشرایط» هستند که قادر به عبور کشور از شرایط دشوار کنونی باشد. کاندیدایی که البته به ‌جز این توانایی بالا، باید حتما «اصلاح‌طلب» باشد.

همزمان جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران نیز ضمن تایید آنچه کمیجانی در ارتباط با چند و چون تشکیل، نحوه فعالیت، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی این نهاد اجماع‌ساز به «اعتماد» گفته است، توضیح داد که پس از بحث و بررسی اولیه و تعیین حدود سازوکار و نهاد موردنظر اصلاح‌طلبان در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، کمیته‌ای در دل شورای هماهنگی تشکیل شده تا پس از تشکیل جلسه با چهره‌های شاخص و بزرگان اصلاح‌طلب، زمینه دعوت از حدود ۵ تا ۱۵ نفر از اصلاح‌طلبان غیرحزبی اما متنفذ را که دارای پایگاه اجتماعی و سیاسی قابل‌توجهی هستند، فراهم کنند و درنهایت این نهاد اجماع‌ساز با حضور دبیران کل و نمایندگان حقوقی بیش از ۳۰ حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و این چند چهره شاخص در قامت اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز، کار خود را با تمرکز بر بررسی مسائل مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ آغاز کند و با اتکا به خرد جمعی، گزینه واحد خود را به عنوان کاندیدای نهایی جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری به مردم معرفی کند. 

رییس نهاد اجماع‌ساز کیست؟

حالا آن‌طور که جواد امام در گفت‌وگوی روز گذشته خود به خبرنگار ما گفته، فهرست نهایی روز شنبه هفته آینده اعلام می‌شود و تا آن زمان، نمی‌توان درباره هویت این حدود ۵ تا ۱۵ عضو حقیقی نهاد اجماع‌ساز جریان اصلاحات اظهارنظر کرد. با این همه اما تحرکات چندی پیش آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌خویینی‌ها باعث شد که بعضی از او به عنوان رییس آینده این نهاد اجماع‌ساز نام ببرند. نکته‌ای که شاید به‌ لحاظ حقوقی، نیازمند آن باشد که او ابتدا به عنوان یکی از این ۵ تا ۱۵ عضو حقیقی نهاد موردنظر اصلاح‌طلبان برگزیده شود. به‌ویژه آنکه تحرکات اخیر موسوی‌خویینی‌ها باعث شد که برخی ناظران، از این تحرکات به عنوان شاهدی بر بازگشت او به عرصه سیاست یاد کنند و برخی با تاکید بر اینکه موسوی‌خویینی‌ها هرگز غایبِ صحنه سیاست ایرانی نبوده که حالا قصد بازگشت داشته باشد، تاکید کردند که او می‌خواهد از این پس، بیش از این چند سال اخیر در عرصه سیاست فعال باشد. جواد امام اما ضمن تایید نقش و جایگاه موسوی‌خویینی‌ها در مناسبات سیاسی کشور و البته نقش او در جمع اصلاح‌طلبان، درحالی که باتوجه به توافقات صورت گرفته میان اعضای کمیته انتخاب اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز، حاضر به نام بردن از هیچ‌یک از ۵ تا ۱۵ عضو حقوقی این نهاد نشد، اما در واکنش به پرسش «اعتماد» درباره احتمال ریاست موسوی‌خویینی‌ها بر این نهاد که چنان‌چه اشاره شد، لازمه‌اش، عضویت او در این نهاد است، تلویحا از غیبت آیت‌الله دست‌کم در این فهرست اولیه کمیته انتخاب خبر داده است. امام مشخصا گفته است: «آقای موسوی‌خویینی‌ها از ارزشمندترین نیروها و داشته‌های جریان اصلاحات است و همان‌طور که در گذشته جایگاهی والا در جریان اصلاح‌طلبی داشتند، در حال حاضر و قطعا در آینده نیز در همین جایگاه محترم خواهند ماند اما قرار نیست که در نهاد اجماع‌ساز حضور پیدا کنند، چراکه همگی اتفاق‌نظر داریم که ایشان جایگاهی ورای این دارند و البته که اگر بپذیرند، باعث خرسندی است.»

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید