اسماعیل گرامی مقدم درباره دلسری مردم نسبت به انتخابات گفت: به هر حال ما دیده‌ایم که مردم نسبت به سرنوشت خود حساس هستند و ما امیدواریم با ایجاد یک رقابت سالم مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند.

باید دید شورای نگهبان یک انتخابات رقابتی را رقم می‌زند یا یک رقابت درون جناحی را ترجیح می‌دهد؟/ خاتمی به موقع به بحث انتخابات وارد خواهد شد

سلام نو - سرویس سیاسی: فضای سیاسی کشور به مرور در حال انتخاباتی‌تر شدن است و به مرور نام‌های بیشتری برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود. در این میان اصول‌گرایان که مجلس را فتح کردند اطمینان خاطر بیشتری از برد دارند، مسئله‌ای که ظاهراً باعث ظهور نامزدهای متعدد در بین آن‌ها شده است.

در این میان اصلاح‌طلبان مثل اصول‌گرایان نیستند و اما و اگرهای بسیاری دارند. با خاموش شدن چراغ شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، مکانیسم اجماع جدید ظهور کرد و این بار نامزدهای بیشتری میل به شرکت در انتخابات دارند. با این همه نحوه مواجهه شورای نگهبان و قانون اصلاح شده انتخابات، اما و اگرهای پیش روی اصلاح‌طلبان قرار دارد.

 شورای نگهبان و البته قانون اصلاح شده انتخابات است که در صورت اجرا می‌تواند صحنه انتخابات را برای هر دو طرف دگرگون کند. بدون این قانون هم البته شورای نگهبان نشان داده که چندان روی خوشی به اصلاح‌طلبان نشان نمی‌دهد. هرچند بسیاری معتقدند در انتخابات ریاست جمهوری، برخلاف مجلس، شورا مجبور می‌شود دو سه چهره اصلاح طلب را تأیید صلاحیت کند.

اما مشکل دوم که به مراتب از مشکل اول هم جدی‌تر است، دل‌سردی مردم از انتخابات است. اصلاح‌طلبان در شورای شهر و مجلس رضایت مردم را جلب نکردند و عدم توجه به خاستگاه رای سال ۹۶، پیام‌های ناخوشایندی به عموم مردم، به ویژه پایگاه رأی اصلاح طلبان منتقل کرد.

با این همه اسماعیل گرامی مقدم، عضو ارشد حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با سلام نو تأکید می‌کند که تردیدی در بین اصلاح‌طلبان نیست و آن‌ها در نهایت بعد از مشخص شدن اصلاحات قانون انتخابات، با اجماع بر روی یک گزینه به انتخابات خواهند آمد.

گرامی مقدم درباره جو حاکم بین اصلاح طلبان گفت: تردیدی در بین اصلاح طلبان وجود ندارد و هر حزبی باید در انتخابات که بهار احزاب است، نامزد خود را معرفی کند.

وی ادامه داد: این طبیعی است که هر حزبی نامزدی معرفی کند و برنامه مطلوب خود را ارائه دهد. در نهایت اما اصلاح طلبان به اجماع خواهند رسید و روی یک نامزد مشخص ائتلاف خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تمام این مسائل را منوط به اصلاحات قانون انتخابات دانست و گفت: اصلاح طلبان اکنون منتظر اصلاح قانون انتخابات هستند و بعد از آن شفاف‌تر درباره برنامه‌ها، نامزدها و وضعیت خود تصمیم می‌گیرند.

وی موقعیت اصول‌گرایان را دشوارتر ارزیابی کرد و گفت: به نظرم وضعیت در بین اصول‌گرایان پیچیده‌تر است، چون اصلاح طلبان نگاهشان به نظر مردم است و تجربه اشتباهات دهه ۸۰ را نیز دارند و از آن درس گرفته‌اند. با این وجود اصول‌گرایان تعدد نامزد دارند و در تجمیع آن‌ها با دشواری روبه‌رو هستند.

گرامی مقدم درباره دلسردی مردم نسبت به صندوق رأی و انتخابات گفت: بالاخره عدم کارکرد رأی مردم در انتخابات‌های گذشته باعث شد مردم به انتخابات مجلس گذشته بی‌رغبت شوند، اما انتخابات ریاست جمهوری انتخاباتی ملی است و فضا متفاوت است.

با همین مقدمه است که این عضو ارشد حزب اعتماد ملی امید به حضور مردم در انتخابات پیشرو دارد و می‌گوید: به نظر می‌رسد با تغییراتی که در آمریکا رخ داده است، فضای داخل هم دستخوش تغییر شود و مردم به آینده امیدوار شوند.

وی ادامه می‌دهد: به هر حال ما دیده‌ایم که مردم نسبت به سرنوشت خود حساس هستند و ما امیدواریم با ایجاد یک رقابت سالم مردم بیشتری در انتخابات شرکت کنند. در صورت رخ دادن این اتفاق و مشارکت بالای مردم در انتخابات، اصلاح طلبان برنده می‌شوند.

گرامی مقدم درباره نقش آفرینی خاتمی در انتخابات گفت: باید دید شورای نگهبان چه می‌کند؟ آیا یک انتخابات رقابتی را رقم می‌زند یا یک رقابت درون جناحی اصول‌گرایان را ترجیح می‌دهد؟ اگر انتخابات رقابتی باشد آن وقت آقای خاتمی هم با رصدی که می‌کند و دغدغه‌ای که نسبت به مشکلات مردم دارد به موقع به بحث انتخابات وارد خواهد شد.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیل مهاجر IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    اصلاحات مورد نیاز در آمریکا لزوما به معنای اصلاحات مورد نیاز در ایران نبوده و نیست. من به اصلاح طلبان تاکید میکنم که امید خود را برای مشارکت مردم به تاثیرات تغییرات در صحنه سیاسی آمریکا نبندند و باید بر خلاف چند دهه گذشته برای ایران برنامه ای مدون و گسترده داشته باشند که تاکنون به دلایل مختلف از پذیرش آن طفره رفته و از زیر بار مسئولیت میگریزند. ملت دیگر به القاب سیاسی که در پی آن امیدهای خود را بر باد رفته میبینند پایبندی ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید