معترضان هنگ‌کنگی که تابستان امسال و پس از اعمال قانون امنیت ملی چین در این دولت‌شهر به تایوان فرار کرده بودند، پس از ورود به نیویورک، به دنبال پناهندگی در آمریکا هستند.

پناهنده‌شدن معترضان فراری هنگ‌کنگی در آمریکا

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این پنج مرد جوان ژوئیه سال گذشته از بندری دور افتاده در هنگ‌کنگ سوار بر یک قایق موتوری شده و در دریای چین جنوبی به طرف شرق حرکت کردند. آنها هنگامی که به نزدیکی تایوان رسیدند موتور قایق خود را خاموش کرده و امیدوار بودند تا توسط گارد ساحلی تایوان نجات پیدا کنند.

آنها پس از ماه‌ها حضور در تایوان، روز چهارشنبه وارد فرودگاه بین‌المللی کندی در نیویورک شدند و قصد دارند در آمریکا پناهنده شوند.

آنها جزو فعالان سیاسی هستند که از زمان اعمال قانون امنیت ملی چین در این دولت‌شهر در ژوئن سال گذشته میلادی از هنگ‌کنگ فرار کرده‌اند.  

گزارش مربوط به فرار آنها از هنگ‌کنگ، اقامتشان در تایوان و ورودشان به آمریکا توسط "ساموئل چو"، بنیان‌گذار "شورای دموکراسی هنگ‌کنگ" منتشر شده است. شورای دموکراسی هنگ‌کنگ یک گروه مدافع مستقر در واشنگتن است که سفر این افراد را برنامه‌ریزی کرده و به آنها برای تنظیم درخواست پناهندگی کمک می‌کند. هیچ‌یک از این پنج مرد نخواستند هویتشان فاش شود چرا که می‌ترسند جان خانواده‌شان در هنگ‌کنگ به خطر بیفتد.

یکی از این افراد که موافقت کرده مصاحبه کند، گفت: ما هنگامی که در تایوان بودیم در یک پایگاه نظامی اقامت داشتیم و اجازه نداشتیم با خانواده و دوستانمان ارتباط داشته باشیم. در این پایگاه با ما به خوبی رفتار می‌شد. ما معتقدیم که آمریکا بهترین شانس ما برای ازسرگیری زندگی‌مان است.

ساموئل چو گفت: پس از هفته‌ها مذاکره به این پنج مرد اجازه داده شد تا به دلایل بشردوستانه وارد آمریکا شوند.

ورود آنها به آمریکا می‌تواند تنش‌های بیشتری را میان آمریکا و چین ایجاد کند و همزمان با اینکه روابط میان این دوکشور به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده، این مساله چالشی را برای دولت جدید جو بایدن به وجود می‌آورد.

چین معترضان حامی دموکراسی در هنگ‌کنگ را جنایتکار می‌داند، در حالی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی، پکن را به خاطر سرکوب آزادی‌ها در این دولت‌شهر به چالش کشیده‌اند.

این در حالی است که سخنگوهای وزارت امور خارجه و وزارت خدمات مهاجرت و شهروندی آمریکا به دلایل نگرانی‌های امنیتی هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

ساموئل چو گفت: این پنج معترض که بین ۱۸ تا ۲۶ سال هستند به خاطر ترس از زندانی شدن از هنگ‌کنگ فرار کردند.   

این اقدام دولت ترامپ در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید برای اعطای اجازه ورود به این پنج معترض به دلایل بشردوستانه مغایر با محدودیت‌هایی است که طی چهار سال گذشته درخصوص پناهندگی در آمریکا اعمال کرده است.

کشورهای دیگر نیز فعالان هنگ‌کنگی را پذیرش کرده‌اند. کانادا از پایان دسامبر ۲۰۲۰ به ۱۴ تن از هنگ‌کنگ پناهندگی اعطا کرده است. آلمان نیز در اکتبر ۲۰۲۰ به یکی از رهبران معترضان هنگ‌کنگی که با اتهامات آشوب مواجه بود، پناهندگی اعطا کرد.

انگلیس نیز ویزای جدیدی را به ساکنین هنگ‌کنگ ارائه می‌کند به طوری که به میلیون‌ها هنگ‌کنگی که پیش از سال ۱۹۹۷ میلادی یعنی پیش از بازگردانده شدن هنگ‌کنگ به چین متولد شده‌اند، حق شهروندی انگلیس را می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید