بیادی با اشاره به جدی بودن انتخابات سال آینده از حسین دهقان، محسن رضایی، سعید جلیلی، رستم قاسمی، سعیدمحمد ، محمد جواد ظریف، محمدرضا عارف و علی لاریجانی به عنوان جدی‌ترین نامزدهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ نام برد و بیان داشت چنانچه حضور محمود احمدی نژاد تایید شود اوضاع ‌دیگری در صحنه سیاسی کشور رقم خواهد خورد و با تحلیل و صحنه‌های دیگری مواجه خواهیم بود.

اگر محمود احمدی‌نژاد تایید شود اوضاع ‌دیگری در صحنه سیاسی کشور رقم خواهد خورد / نظامی بودن یا نبودن ملاک شورای وحدت اصولگرایان نیست

سلام نو – سرویس سیاسی: این روزها سر نخ هر بحثی را که بگیرید در نهایت می‌توانید به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برسید. از سیاست تا اقتصاد، از تحریم تا جهش تولید و از نرخ ارز تا قیمت طلا و گرانی و فساد، راهی برای رسیدن به بحث انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. اما یکی از مهم‌ترین بحث‌های مرتبط با انتخابات آینده نامزد نهایی اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان است، که در این میان اصولگرایان به هر دلیلی حالا بعد از پیروزی در انتخابات مجلس، به شکلی جدی‌تر چشم به فتح صندلی‌های پاستور هم دوخته‌اند.

بحث اینجاست آیا راه اصول‌گرایان به همان همواری و راحتی است که به نظر می‌رسد؟ آیا مثل انتخابات مجلس بدون رقیب می‌خواهند به پاستور بروند و هیچ نگران حضور اصلاح‌طلبان نیستند؟ به نظر می‌رسد با توجه به شرایط داخلی و خارجی، اکثر احزاب منتسب به جبهه اصول‌گرا همچون احزاب اصلاح‌طلب وارد فاز جدیدی از فعالیت انتخاباتی خود شده‌اند و در این راستا اصولگرایان قصد جدی‌تری دارند که بار دیگر زیر چتر و محوریت یکی از تشکل‌های قدیمی خود، یعنی جامعه روحانیت مبارز گرد هم آمده و فعالیت سیاسی خود را به‌صورت منطقی گسترش دهند.

حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان در گفت‌وگو با «سلام نو» با اشاره به این مسئله می‌گوید: ساختاری که اصول‌گراها تحت آن مشغول فعالیت انتخاباتی هستند شورای وحدت نام دارد. این شورا با محوریت جامعه روحانیت مبارز و با مشارکت بیش از ۵۰ حزب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی تشکیل شده است و قصد دارند سازوکار جدیدی از اجماع اصول‌گرایان را در کل کشور شکل داده و رقم بزنند.

این فعال سیاسی با اشاره سابقه مثبت و دلسوزانه جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: جامعه روحانیت مبارز یکی از جمعیت‌های مصلح و انقلابی جامعه ما بوده و هست و هیچگاه به دنبال تخریب و رقابت ناسالم نبوده و نخواهد بود، اگرچه در چند دوره گذشته و در این سال‌های اخیر باندها و گروه‌های تمامیت‌خواه ظهور کرده و به صورت ناسالم کار کرده‌اند و اسمشان هم اصولگرا بوده، اما همه دیدند و می‌دانند که منش و رسمشان اصول‌گرایی نبوده است. علی‌ای‌حال جامعه روحانیت مبارز از پیش از انقلاب منشأ حرکات بسیار مثبت و انقلابی بوده که تا امروز هم علی‌رغم تمام نامهربانی از سوی دوستان نزدیک خود، این حرکت روشنگرانه و انقلابی ادامه داشته است.

وی با یادآوری فضای رقابت‌های سیاسی در سال‌های اول انقلاب گفت: نباید از بیان حق دور شویم و باید منصفانه بگویم که این اتفاقات ارزنده تنها محدود به جامعه روحانیت نبوده و نیست و گروه‌های مثبت اندیش دیگری همچون جمعیت مؤتلفه اسلامی و مجمع روحانیون مبارز هم اثرات خوبی در سال‌های گذشته در فضای سیاسی و اجتماعی کشور به همراه دیگر گروه‌ها داشته‌اند .

بیادی ادامه داد: برای مثال در دهه اول انقلاب علیرغم همه سختی‌ها و حوادث زیادی همچون جنگ تحمیلی و ظهور و بروز گروهک‌های معاند و فتنه‌گر و آشوب طلب جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز اغلب بر فضای سیاسی و اجتماعی تسلط داشته و به‌صورت منطقی با یک وحدت رویه، جامعه اجرایی کشور را اداره می‌کردند و نوعاً با رعایت اصول در عین رفاقت با هم به رقابت سالم می‌پرداختند. می‌توان گفت دهه اول انقلاب دوران خوش سیاسی و اجتماعی ما بود، چون این دو گروه، به عنوان گروه‌های فراگیر و مؤثر مورد اعتماد مردم، بر سرکار بودند و در عین رقابت رفاقت می‌کردند و هیچگاه همدیگر را دشمن خطاب نمی‌کردند. خوب توجه ‌کنید که در آن دوران وانفسای جنگ تحمیلی و شروع تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی کشور با یک وحدت رویه به خوبی اداره می‌شد و حتی به صورت منطقی و در حد توان به سمت توسعه نیز گام‌های محکمی برداشته شد و در تقویت و استحکام ستون‌های انقلاب و نظام پرافتخار اسلامی از هیچ کوششی دریغ نگردید.

این فعال اصولگرا ادامه داد: باید متأسف شد چون در سال‌های بعد برخی گروه‌های متعصب و منشعب شده از جریان‌های سیاسی مختلف باعث شدند شأن این دو گروه به‌صورت تدریجی از بین برود. بنده به‌عنوان یک چهره و کارشناس سیاسی اجتماعی می‌گویم که این دو گروه مذهبی سیاسی چنانچه مثل گذشته محور واقعی جریان‌های سیاسی کشور بودند، هم‌اکنون وضعیت بهتری نسبت به سابق داشتیم چرا که امتیاز ویژه جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز این بود که همیشه بین مردم حضور مؤمنانه و خالصانه داشتند و مورد وثوق و اعتماد آنان بودند.

بیادی ادامه داد: جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مثل دست چپ و راست برای فرمان‌برداری از یک مغز متفکر بودند و بعدها گروهای سیاسی و احزابی مثل حزب مشارکت به جز ایجاد نابسامانی نتوانستند با درک شرایط روز، کاری از پیش ببرند چون کارایی لازم و صادقانه‌ای برای اداره کشور نداشتند. من آن‌ها را بخش کوچکی از مشکلات جریان اصلاحات می‌دانسته و می‌دانم و از نتیجه منفی فعالیت این حزب می‌توان به ایجاد تشنج و اعتصاب توسط بخش مهمی از نمایندگان در مجلس ششم و دولت وقت اشاره کرد. بعد از مجلس ششم، دیگر مجلسی در تراز جمهوری اسلامی نداشته‌ایم و عاملین مهم این اتفاقات هم گروه‌ها و افرادی بودند که هم خودخواه و هم تمامیت‌خواه بودند که با قائله ۱۸ تیر می‌خواستند با گول زدن و ابزار قراردادن دانشجویان جوان، کشور را به خاک و خون بکشند.

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان حالا از تصمیم جامعه روحانیت برای بازگشت به جایگاه اصلی خود خبر می‌دهد و می‌گوید: جامعه روحانیت مبارز تصمیم گرفته جایگاه اصلی خود را احیا کند و دوباره با کمک دوستان خود در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، می‌خواهد با توجه به نیازهای جامعه از ظرفیت‌های بالقوه آنان استفاده کند. این نوع حرکت ائتلاف گونه جامعه روحانیت مبارز در قالب “شورای وحدت” بوده و در حال حاضر در بیش از ۲۰ استان فعال  و در چند هفته دیگر در کل کشور اهداف خود را پیاده خواهد کرد و به زودی فعالیت‌های پیش زمینه‌ای خود را برای حضور پرشور و مشارکت حداکثری آحاد مردم که خواسته مقام معظم رهبری است در انتخابات‌های ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا گسترش خواهد داد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا اصول‌گرایان فاتح قطعی انتخابات خواهند بود گفت: من اعتقادی به از پیش بازنده بودن اصلاح‌طلبان ندارم، آن‌ها هنوز شانس و چهره‌های خوبی برای پیروزی احتمالی دارند. به جز این باید توجه کرد، انتخابات یک رقابت است و نباید از پیروزی در رقابت ناامید شد، مهم این است که در جمهوری اسلامی باید رقابت سالم و بدون تبعیض و خداپسندانه اجرا شود.

بیادی تنها نامزد اجماع ساز و تمام کننده اصول‌گرایان را سید ابراهیم رئیسی دانست و گفت: اگرچه ایشان آمادگی خود را برای حضور نفی کرده‌اند اما چنانچه رئیسی به طور جدی حضور خود را برای نامزدی در انتخابات اعلام کند شک ندارم که تکلیف اصول‌گرایان برای تعیین شاخص‌ها و مصادیق در این زمینه به میزان ۷۰ درصد مشخص و حل خواهد شد و قاطبه اصول‌گرایان سراغ دیگران نخواهند رفت. اما اگر آقای قالیباف بیاید یقیناً چند نفر دیگر هم در کنار ایشان حضور خواهند یافت و نامزد انتخابات خواهند شد. در حال حاضر  هیچ نامزد دیگری همچون آقای رئیسی به هر دلیلی اجماع ساز نیست.

وی ادامه داد: من شخصاً آقای قالیباف و آقای رئیسی را برای ریاست جمهوری شایسته و بسیار اثرگذار می‌دانم ولی با توجه به اوضاع سیاسی اجتماعی و مسائل روز داخلی و خارجی، پیشنهادم به هر دو نفر این است که با توفیقاتی که در مسئولیت‌های فعلی و مهم خود داشته‌اند در منصب سیاسی و اثرگذار فعلی خود بمانند و بیشتر از خدمات خود مردم را بهره‌مند سازند.

بیادی با اشاره به جدی بودن انتخابات سال آینده از حسین دهقان، محسن رضایی، سعید جلیلی، رستم قاسمی، سعیدمحمد ، محمد جواد ظریف، محمدرضا عارف و علی لاریجانی به عنوان جدی‌ترین نامزدهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ نام برد و بیان داشت چنانچه حضور محمود احمدی نژاد تایید شود اوضاع ‌دیگری در صحنه سیاسی کشور رقم خواهد خورد و با تحلیل و صحنه‌های دیگری مواجه خواهیم بود.

بیادی در پاسخ به سوالی درباره نقش قالیباف در عملکرد ضعیف مجلس گفت: منصفانه می‌گویم که علی‌رغم همه انتقادات موجود و ضعف در نمایندگان مجلس، اتفاقاً قوت این مجلس به حرکت‌های جدید و تیمی آقای قالیباف است، همچنین که نقطه قوت در قوه قضائیه منوط به برخورد جدی آقای رئیسی با معضلات و رفع مشکلات عدیده مردم است.

وی در ادامه به پاسخ سوالی دیگر مبنی بر این که این روزها بسیاری از نامزد نظامی سخن می‌گویند و اصولگرایان زیادی با سابقه نظامی آماده نامزدی در انتخابات هستند، گفت: باتوجه به حضور افراد اثر گذار و باتجربه در شورای وحدت و محوریت جامعه روحانیت مبارز حتماً با تحقیق و استفاده از نظرات کارشناسان نتیجه تصمیمات خود را جهت اجرا اعلام خواهند کرد. فکر می‌کنم برای آنان شایسته گزینی بیشتر ملاک باشد؛ نه نظامی و یا غیر نظامی بودن نامزدهای انتخاباتی.

بیادی در تحلیل حرکت اصلاح طلبان و داشتن رقیبی چالش برانگیز برای نامزد نهایی اصولگرایان گفت: اصلاح طلبان شاید با کمی تغییر و فکر جدید و مانند مدل قبلی کاندیداهای خود در انتخابات شرکت کنند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مبین IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 2
    محمود احمدی نژاد اگر در انتخابات ۱۴۰۰ نباشن مشارکت خیلی خیلی ضعیفی خواهیم داشت واین برای جمهور اسلامی در جامعه بین الملل خوشایند نخواهد بود چون احمدی نژاد در نظر سنجی ها قابل توجه پشرو بوده وهمچنان محبوب مردم است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید