ایرانی‌هایی که در شرایط بد اقتصاد تا همین‌جا در بورس هم به حد کافی ضرر کرده‌اند، امیدوار دارند با خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگری مثل اتریوم، به حفظ و افزایش سرمایه خود کمک کنند.

قیمت بیت کوین چقدر خواهد شد؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: بیت کوین این روزها یکی از داغ‌ترین بحث‌های تمام دنیا از جمله ایران است. ارز دیجیتالی که حالا بیش از یک دهه است در صحنه‌ اقتصاد حضور دارد و محل دعوا و جار و جنجال‌های بسیاری است. بیت کوین یک کریپتوکارنسی یا رمز ارز یا آن طور که عموم مردم می‌شناسند یک ارز دیجیتال است.

کریپتوکارنسی یا رمزارز به دسته‌ای از پول‌های دیجیتال یا مجازی گفته می‌شود که در آن‌ها از رمزنگاری (کریپتوگرافی) برای تراکنش‌های مالی استفاده شده است؛ به طوری که رمزگشایی آن‌ها بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است. ویژگی این دسته از دارایی‌ها را می‌توان سرعت تراکنش، کاهش هزینه تراکنش، امنیت و عدم تمرکز آنان دانست.

همین چند سال پیش اگر از کسی می‌پرسیدید که بیت کوین چیست با پاسخ‌های خوشایندی روبه‌رو نمی‌شدید. بسیاری بیت کوین را یک کلاهبرداری یا یک سرمایه‌گذاری بدون آینده توصیف می‌کردند. حالا اما بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال چنان بزرگ شده‌اند که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و دیگر مراکز مالی در حال سرمایه‌گذاری روی آن هستند.

این مسئله باعث شد تا این ارز دیجیتال با سابقه و پرچمدار دنیای ارزهای دیجیتال، سال میلادی جدیدی را بسیار خوب شروع کند. بیت کوین که با قیمت ۱۰ هزار دلار وارد پاییز شده بود در ماه گذشته روندی رو به رشد را در پیش گرفت و نه تنها رکورد خود را زد بلکه توانست در آخرین روز پاییز قله ۲۴ هزار دلار را هم فتح کند تا بسیاری به تثبیت بیت کوین امیدوارتر شوند. برخی امید نداشتند که این روند ادامه داشته باشد، اما این روند ادامه پیدا کرد و بیت کوین در روزهای گذشته به ۴۱ هزار دلار هم رسید. هر چند در ساعت گذشته این ارز دیجیتال افت قیمت شدیدی را شاهد بوده است، اما نمی‌توان جذابیت آن به خصوص برای ایرانی‌ها را انکار کرد.

ایرانی‌هایی که در شرایط بد اقتصاد تا همین‌جا در بورس هم به حد کافی ضرر کرده‌اند، امیدوار دارند با خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگری مثل اتریوم، به حفظ و افزایش سرمایه خود کمک کنند.

اما چرا بیت کوین این چنین رشد کرد؟ بنا بر گفته اریک وال، از مدیران ارشد صندوق سرمایه‌گذاری آرکین استس، جلب نظر سرمایه‌گذاران خرد به بیت کوین آغاز شده است. همچنین مطابق آمار گوگل ترندز، میزان جستجوی عبارت BitCoin نیز بسیار افزایش یافته است. در ایران شاهد داغ شدن دوباره تب بیت کوین هستیم. به نظر می‌رسد در حال حاضر بیت کوین جای بورس را گرفته است.

از دلایل دیگر پرواز بیت کوین می‌توان به سرمایه‌گذاران نهادی اشاره کرد که حجم پول بزرگی را وارد بازار کردند. از جمله این افراد، آنتونی اسکاراموچی، سخنگوی سابق کاخ سفید است. او از تصمیم خود برای راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین در سال ۲۰۲۱ سخن گفته است. از افراد شاخص دیگر، می‌توان به مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی اشاره کرد که گفته است به خرید بیت کوین ادامه خواهد داد.

تب فعلی بیت کوین در ایران همه را به یاد تب بورس می‌اندازد، با این تفاوت که بازار ارزهای دیجیتال از بورس هم بی‌رحم‌تر است. اگر بازه سود و ضرر معمول در بورس ایران ۱۰ درصد است، در بازار ارزهای دیجیتال هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما یک شبه می‌توانید ۱۰۰ درصد سود یا ضرر را تجربه کنید.

مشکل دیگر بازار ارزهای دیجیتال برای ایرانیان کلاهبرداری در آن است. حوزه ارزهای دیجیتال جدید، پیچیده و گول زننده است و در یک فضای هیجانی به سادگی می‌توان تور بزرگی برای کلاهبرداری پهن کرد.

آینده قیمت بیت کوین چه می‌شود؟

کاترین کولی، مدیرعامل بایننس معتقد است روند صعودی اخیر در افزایش قیمت بیت کوین، نمونه‌ای قوی‌تر از روند صعودی بیت کوین در سال ۲۰۱۷ است. او معتقد است قیمت بیت کوین در سال جاری میلادی به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد. تحلیل گران بلومبرگ پیش‌بینی کرده‌اند قیمت بیت‌کوین به ۵۰۰۰۰ دلار برسد. طبق نظر بعضی از تحلیلگران نیز قیمت بیت‌کوین در ۱۲ ماهه آینده به ۱۰۰۰۰۰، ۱۷۰۰۰۰ و حتی ۳۱۸۰۰۰ دلار خواهد رسید.  این در حالی است که بسیاری افق‌های ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار را در دو تا سه سال آینده برای بیت کوین متصور هستند.

با این همه باید توجه کرد بازار ارزهای دیجیتال فراز و فرودهای بسیاری دارد و هر رخدادی می‌تواند آن را به طور کامل دستخوش تغییرات بزرگی کند و نباید تمام سرمایه خود را وارد آن کرد. با توجه به شرایط خاص بازار ارزهای دیجیتال باید توجه داشته باشید که در صورت علاقه برای حضور در این بازار باید حساب و کتاب دقیقی کنید و با احتیاط وارد این بازار شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید