به دنبال عادی‌سازی روابط مراکش با رژیم صهیونیستی، آمریکا به دنبال افتتاح کنسولگری خود در صحرای غربی است.

کنسولگری آمریکا در صحرای غربی در آستانه افتتاح

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، افتتاح کنسولگری آمریکا در صحرای غربی بخشی از بیانیه سه جانبه آمریکا، مراکش و رژیم صهیونیستی در مقابل عادی سازی روابط میان رباط و تل آویو و به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر منطقه صحرای غربی است‌ که ۲۲ دسامبر به امضا رسید. منطقه ای که هنوز تعیین تکلیف نشده و مراکش و جبهه جدایی طلب پولیساریو بر سر آن مناقشه دارند.

دیوید فیشر، سفیر آمریکا در مراکش روز یکشنبه از ساختمان پیشنهادی برای کنسولگری آمریکا در شهر الداخله که پیش بینی می شود به خاطر پروژه عظیم توسعه مراکش به قطب دریایی منطقه ای در آفریقا تبدیل شود دیدن کرد. او در عین حال اذعان کرد، فرآیند افتتاح کنسولگری چند ماهی طول خواهد کشید.

دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا هم در یک نشست خبری گفت: این یک روز تاریخی است و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ماه پیش اعلام کرد که واشنگتن حاکمیت مراکش بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت می شناسد و رژیم صهیونیستی و رباط از متحدان نزدیک واشنگتن، روابط دیپلماتیک خود را مستحکم می کنند.

این اتفاق که در آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ رخ داد با موضع سازمان ملل که صحرای غربی را منطقه خودمختار می داند که در انتظار تعیین تکلیف نهایی است، مغایرت دارد. همچنین این اقدام زمانی صورت گرفت که مذاکرات سیاسی تحت نظارت سازمان ملل پیرامون وضعیت صحرای غربی از چند دهه پیش متوقف شده است.

مراکش بر ۸۰ درصد از اراضی صحرای غربی کنترل دارد و پیشنهاد می کند که در این منطقه تحت حاکمیت رباط، دولت خودمختار تشکیل شود اما جبهه پولیساریو مطابق با توافقنامه آتش بس که در سال ۱۹۹۱ با نظارت سازمان ملل پس از ۱۶ سال جنگ مداوم به امضا رسید، برای تعیین تکلیف منطقه صحرای غربی خواستار برگزاری همه پرسی است.

فیشر گفت: برای پیدا کردن یک راه حل مسالمت آمیز برای این نزاع یخ زده، با سازمان ملل همکاری کردیم و ترامپ ماه پیش این مساله قطعی و در عین حال بدیهی را اعلام کرد که صحرای غربی متعلق به مراکش است و تنها راه حل قابل اعتماد و پایدار برای ÷ایان درگیری این منطقه در دست مراکش است. امروز هم ما با حضور خود در اینجا (الداخله مراکش) گام بزرگ دیگری برای تحکیم این شراکت میان رباط و واشنگتن برمی داریم.

فیشر مطابق با قانون مربوط به تغییر  دولت ها در آمریکا طی چند روز آینده با روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا استعفا خواهد داد. رئیس جمهوری که فعلا درباره صحرای غربی هیچ موضعی نگرفته است.

دولت ترامپ در روزهای پایانی عمر ریاست جمهوری وی شروط توافقی را مطرح کرد که موجب شد مراکش در ازای مشروعیت بخشی به حاکمیتش بر صحرای غربی، پس از امارات، بحرین و سودان چهارمین کشور عربی باشد که با رژیم صهیونیستی صلح می کند. سه روز پس از این توافق نیز واشنگتن نقشه جدید مراکش را تصویب کرد که شامل منطقه صحرای غربی نیز هست و نخستین پرواز تجاری میان تل آویو و رباط تنها ۱۰ روز بعد با حضور جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ انجام شد و حتی چند روز پیش آمریکا به منظور تقویت روابط، کنسولگری مجازی افتتاح کرد.

در همین راستا، ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش روز یکشنبه گفت، این حمایت آمریکا اعتماد مراکش به مشروعیت حاکمیت خود بر صحرای غربی را قویتر میکند. مراکش قوی با این حمایت همچنان به روند بین المللی، برقراری آتش بس و مشارکت در حل و فصل نهایی این درگیری پایبند است. اما روند بین المللی دارای مسائل غیر قابل مذاکره است و از جمله این مسائل دولت خودمختار در چارچوب حاکمیت مراکش است.

وی افزود، مراکش با برقراری آتش بس موافق است اما به هرگونه تهدیدی یا اقدامی که ثباتش را برهم بزند، پاسخ خواهد داد.

تاکنون حدود ۲۰ کشور از جمله امارات و بحرین نمایندگی های دیپلماتیک در شهرهای الداخله یا العیون در صحرای غربی افتتاح کرده اند، اقدامی که پولیساریو آن را مغایر با قوانین بین المللی می داند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید