بر اساس اعلام روز سه‌شنبه بانک‌های کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک‌های کره جنوبی تحت تحریم های ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای تهران، مسدود شده است.

نفتکش کره‌ای و پول‌های مسدود شده ایران در کره؛ مشکل حل می‌شود؟

سلام نو - سرویس بین الملل: شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی صبح دیروز به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس توقیف شد. سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که کشتی نفتکش کره جنوبی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است و این رخداد کاملاً فنی و محیط زیستی است.

به گزارش سلام نو، سعید خطیب زاده در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای گفت: بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است. جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می کند.

آن چنان که نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرده است این شناور از مبدأ بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی در هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد. این کشتی با پرچم کره جنوبی در حال تردد و حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمه‌های این شناور از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.این شناور پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی کشور خواهد شد. به گفته نیروی دریایی سپاه توقیف این شناور به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح پانزدهم دی ماه رخ داده ‌است.

کره جنوبی و آمریکا خواستار آزادی کشتی کره‌ای شدند

وزارت خارجه کره جنوبی در واکنش به این اتفاق در بیانیه‌ای خواستار آزادی نفتکش توقیف شده این کشور در آب‌های خلیج فارس توسط ایران شد. آن چنان که رویتز اعلام کرده است، وزارت خارجه کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی نفتکش حامل ''مواد شیمیایی'' شده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است که نیروهای کره جنوبی مستقر در تنگه هرمز به این ناحیه اعزام شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های کره جنوبی، وزارت دفاع این کشور واحدهای نظامی را در پی توقیف نفتکش توسط ایران به آب‌های نزدیک تنگه هرمز اعزام کرده است. گفته می‌شود روزانه حدود ۶ کشتی کره جنوبی از تنگه هرمز که ۷۰ درصد واردات نفت کره جنوبی از آنجا تأمین می‌شود عبور می‌کنند.

ساعاتی بعد ربکا رباریچ از سخنگوهای وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین از مسئله توقیف نفتکش کره‌ای توسط ایران باخبر بوده و شرایط را تحت‌نظر دارد.

صبح امروز نیز وزیر امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که درباره شناور توقیف شده این کشور در حال مذاکره با مقامات ایران و سئول است. کانگ کیونگ وا گفت که به همتایانش در ایران واکنش نشان داده و وزارت امور خارجه کره در حال مذاکره با دیپلمات‌ها در تهران و سئول برای حل کردن این مسئله است.

دیپلمات‌های کره‌ای به ایران می‌آیند؟

حالا برخی خبرها از احتمال سفر کره‌ای‌ها به ایران خبر می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی گفته است که هیئتی به سرپرستی مدیرکل خاورمیانه و آفریقا به ایران اعزام می‌شود تا از طریق مذاکره مسئله نفتکش توقیفی را حل و فصل کند. معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی هم قرار است در سفر هفته آینده خود به تهران، درباره توقیف این کشتی گفت‌وگو کند. این سفر پیش از حادثه دیروز برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود درباره رسیدن به توافقی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در سئول باشد.

برخی رسانه‌ها این اقدام ایران را واکنشی به مسدود شدن دارایی‌هایش در کره جنوبی می‌دانند، اما وزیر خارجه کره جنوبی تأکید کرد است که اولویت اول «بررسی واقعیت‌ها و اطمینان از امنیت اعضای خدمه» است، نه پرداختن به این گمانه زنی‌ها.

برخی تحلیلگران و رسانه‌های داخلی این رخداد را اتفاقی سودمند در سیاست خارجی می‌دانند و آن را مثبت ارزیابی می‌کنند. از جمله روزنامه وطن امروز می‌نویسد: در دنیایی که همه مناسبات آن را زور تعیین می‌کند، شاید هیچ چیز به اندازه حق، گرفتنی نباشد. تجربه چند سال اخیر، این فرض را بیش از هر زمان دیگری به یقین نزدیک کرد.

وطن امروز با اشاره به ۷ میلیارد پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی می‌نویسد: در چنین شرایطی و با گذشت بیش از ۲ سال (آبان ۹۷) که سئول با بهانه تحریم‌های آمریکا از پرداخت بدهی‌هایش به تهران استنکاف ورزید و وعده‌های گوناگونی در این زمینه رد و بدل شد، احتمالاً باز پس‌گیری حقوق ایران باید در زمین دیگری پیگیری شود. توقیف در برابر بلوکه کردن، راهبردی است که امکان بازپس‌گیری حقوق ملت ایران را بالا خواهد برد.

ایرنا همچنین نوشته است: بر اساس اعلام روز سه‌شنبه بانک‌های کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک‌های کره جنوبی تحت تحریم های ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای تهران، مسدود شده است.خبرگزاری یونهاپ روز سه‌شنبه گزارش کرد از شهریور سال ۱۳۹۸، حدود سه تریلیون وون پول ایرانی در یک بانک کره جنوبی مسدود شده است این پول توسط شعبه سئول بانک ملت ایران واریز شده است.

شاید این نظر وطن امروز در این مورد خاص صادق باشد. شاید ایران بتواند تمام پول خود را نقد کند، اما آیا این مسئله به صورت کلان به سود ایران است؟ مخدوش شدن تصویر ایران به این شکل می‌تواند اثرات بلند مدت اقتصادی، سیاسی و امنیتی داشته باشد و باعث شود انگیزه‌ها برای دور زدن خلیج فارس نیز بیش از پیش تقویت شود. باید صبر کرد و دید چه خواهد شد؟ آیا پیش بینی وطن امروز درست از آب در می‌آید؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید