بنابر اعلام برخی منابع، پادشاه عمان قصدی برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس ندارد و یک نفر به عنوان نماینده وی در این نشست شرکت خواهد کرد.

پادشاه عمان به نشست شورای همکاری خلیج فارس نمی‌رود

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، منابع اعلام کردند، هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید، پادشاه عمان تصمیم گرفته است که در چهل و یکمین دور نشست شورای عالی شورای همکاری خلیج فارس که عربستان در شهر «العلا» میزبان آن است، شرکت نکند.

منابع مذکور احتمال دادند که دلیل این غیبت، عدم وضوح و شفافیت رویکردهای اهداف و انگیزه‌های برگزاری این نشست باشد که هدف اصلی آن حل بحران بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس (عربستان، امارات، بحرین و امارات) با قطر که از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و اعمال محاصره علیه قطر بوده است.

منابع همچنین اعلام کردند، پادشاه عمان به شیوه و رویکرد کشورش مبنی بر پایبندی به بی‌طرفی و وارد نشدن در تصمیماتی که باعث برهم زدن صلح و ثبات در منطقه شود، متعهد است که این رویکرد توسط سلطان قابوس بن سعید ایجاد شده بود. 

منابع مختلف اعلام کردند، طرف محاصره شده(قطر) تاکنون قصد واقعی خود را برای آشتی نشان نداده است و قبل از برگزاری این نشست لازم بود اقداماتی اتخاذ شود که صداقت اهداف و نیت‌ها از جمله لغو محاصره اعمال شده بر دوحه نشان داده شود.

پیشتر سایت «تاکتیکال ریپورت» اعلام کرده بود که پادشاه عمان آشتی بین کشورهای حوزه خلیج فارس را در رأس سه اولویت سیاست‌های آتی خود قرار می‌دهد و به دنبال فعال سازی سیاست بی‌طرفی است که سلطان قابوس در تعامل با پرونده‌های حوزه خلیج فارس و پرونده‌های منطقه‌ای در پیش گرفته بود.

چهل و یکمین نشست شورای عالی شورای همکاری خلیج فارس قرار است پنجم ژانویه (۱۶ دی) در استان «العلا» عربستان برگزار شود.

پیشتر، شورای وزیران عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده بودند که این نشست در زمینه تقویت تلاش مشترک و گسترش زمینه همکاری میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در تمامی زمینه‌ها موفق عمل کند.

در همین راستا، یک منبع آگاه نیز گفته بود که در نشست آتی شورای عالی شورای همکاری خلیج فارس تمامی سران شش کشور عضو (عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت) حضور خواهند داشت.

کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند، اتهامی که دوحه بارها آن را تکذیب و هدف از این اتهام را تعرض به حاکمیت و استقلال خود عنوان کرده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید