میزان وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ با پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس قرار است تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

آیا وام ۲۰۰ میلیونی ازدواج ۱۰ ضامن می‌خواهد؟!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، کمیسیون اجتماعی مجلس رای به وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی داده است. اما مردم می‌گویند دولت بهتر است به جای افزایش وام، تورم را کنترل و شغلی ایجاد کند که مردم توان پرداخت قسط این وام را داشته باشند.

چند و چون وام ۲۰۰ میلیونی ازدواج

هرچند میزان وام ازدواج سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تومان برای هر زوج در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده، اما باید این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود تا وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی (برای زوجین) قطعی شود.

این در حالی است که مقامات وزارت ورزش و جوانان در مورد وام فعلی نیز هشدار داده‌اند که این وام جوانان را بدهکار می‌کند. با این حال باید دید وام ازدواج در نهایت به ۲۰۰ میلیون تومان برای زوجین می‌رسد یا نه.

در حال حاضر زوج‌های جوانی که تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند و تاریخ عقد آن‌ها بعد از یکم فروردین ۹۶ باشد، مشمول دریافت وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی برای زوجین هستند. احتمالاً با افزایش این وام، این شرایط نیز تغییر چندانی نکند.

بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ دریافت وام ازدواج تنها با یک ضامن امکان‌پذیر است. به‌خاطر افزایش رقم وام، آئین‌نامه داخلی بعضی بانک‌ها آن‌ها را ملزم می‌کند حتماً دو ضامن درخواست کنند. چراکه بانک‌ها عموماً برای هر ۲۰ میلیون تومان وام یک ضامن می‌خواهند و با ۵۰ میلیونی شدن مبلغ وام ازدواج، آئین‌نامه‌های داخلی‌شان اجازه نمی‌دهد صرفاً با یک ضامن وام ۵۰ میلیون تومانی پرداخت کنند. با این‌حال بانک مرکزی مثل همیشه بخشنامه می‌دهد و از بانک‌ها می‌خواهد همان یک ضامن را در نظر بگیرند.

در همین ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی درباره ضامن وام گیرنده بحث‌هایی انجام داد که در نتیجه ضامن معتبر لزوماً کارمند نخواهد بود.

اما درباره بازپرداخت وام ازدواج اتفاق مهم در تصمیم جدید افزایش فرصت بازپرداخت اقساط است که از هفت به ۱۰ سال احتمالاً افزایش می‌یابد.

در حال حاضر هفت سال برای بازپرداخت مبلغ وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی برای زوجین فرصت هست که قرار است در وام ۲۰۰ میلیونی این مدت به ۱۰ سال افزایش پیدا کند.

در حال حاضر بازپرداخت مبلغ وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی به طور مساوی بین ۸۴ قسط ماهانه تقسیم می‌شود. وام ازدواج از جمله وام‌های قرض‌الحسنه است و برای همین نرخ کارمزد آن سالانه چهار درصد تعیین شده است؛ بنابراین مبلغ اقساط ماهانه برای هر وام، ۶۸۰ هزار تومان و در مجموع یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان خواهد بود. اگر زوجین همچنان هفت سال فقط زمان داشته باشند برای بازپرداخت اقساط این مبلغ دو برابر یعنی دو میلیون و ۷۲۰ هزار تومان برای زوجین خواهد بود. اما با توجه به اینکه قرار است سال‌های بازپرداخت بیشتر شود احتمالاً این رقم رقمی نزدیک به دو میلیون تومان اعلام شود.

وام ازدواج ۲۰۰ میلیونی، ۱۰ ضامن می‌خواهد!

اگر مصوبه کمیسیون اجتماعی در صحن علنی رای بیاورد، وام هر یک از زوجین به ۱۰۰ میلیون تومان و مجموع آن به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله و اقساط ماهانه بیش از دو میلیون تومانی.

اگرچه گفته می‌شود وام هر کدام از زوجین با یک ضامن هم پرداخت می‌شود، اما مردم می‌گویند هر ۲۰ میلیون تومان یک ضامن می‌خواهد و احتمالا وام ۲۰۰ میلیونی ۱۰ ضامن می‌خواهد! مشکل دیگر این است که بانک‌ها احتمالا منابع لازم برای پرداخت چنین وامی را ندارند. آن هم وامی ۱۰ ساله با سود ۴ درصد را!

اما حتی اگر بانک‌ها این وام را بدهند و مشکل ضامن را هم حل کنند، مردم می‌گویند سرعت افزایش تورم بیشتر از سرعت افزایش وام است و احتمالا قدرت خرید وام ۲۰۰ میلیون تومانی سال آینده به اندازه وام ۱۰۰ میلیونی امسال است. مشکل دیگر پرداخت اقساط ماهانه دو میلیون تومانی در ماه است.

در ادامه نظرات برخی از مخاطبان را می‌خوانید:

«با این تورم وام ۲۰۰ میلیون تومانی کمه. وام ازدواج باید حداقل یک میلیارد تومان باشه که بشه وسیله خرید، یه خونه گرفت و یه کار راه انداخت.»

«من به‌عنوان یه جون چطوری باید زندگی رو بسازم با ۱۰۰ میلیون چیکار کنم اینقدر وسایل گرونه.»

«با این تورم سال آینده باید منتظر یخچال ۱۰۰ میلیونی باشیم، چونکه امسال با این ۵۰ میلیون فقط میشه یه یخچال خرید.»

«چه فایده. از این ور وام را بالا می‌برند از اون طرف همه چی گرون میشه پول هم که بی ارزش.»

«من بیکار از کجا بیارم قسط دو میلیونی این وام را بدم؟ اول یه شغلی بدید بعدش وام.»

«بانک‌ها یک ضامن قبول نمی‌کنند.»

«اول یه فکری به حال مسکن و شغل جوان‌ها بکنید بعد به فکر ازدواج باشید.»

«من چند هفته قبل واسه گرفتن وام کالا رفتم بانک. برای ۲۰ میلیون وام با سود ۱۸ درصد دو تا ضامن دولتی خواستند با چک. برای ۳۰ میلیون میگفت باید سند ملکی بیاری. اون وقت توقع دارید واسه ۱۰۰ میلیون اونم با سود ۴ درصد بانک‌ها شرایط راحت بزارن؟»

«۴ سال پیش با وام ۲۰ میلیون می‌شد تمام وسایل خانه را خرید. الان فقط یک یخچال ۹۰ میلیون تومان است! با ۲۰۰ میلیون نصف وسایل را هم نمی‌شود خرید.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید