صادق محصولی هنوز که هنوز است روابط بدی با احمدی‌نژاد ندارد و همین باعث می‌شود به جز پول، بتواند چشمی به جا به جا کردن سبد رای احمدی‌نژاد به نفع یک نامزد خاص داشته باشد.

خواب و خیال دبیرکل جدید جبهه پایداری برای انتخابات ۱۴۰۰

سلام نو – سرویس سیاسی: درست در روزهایی که اصولگرایان در حال طراحی ساز و کار وحدتی جدید هستند و وزن‌کشی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رنگ و بویی جدی‌تر به خود گرفته است، دبیر کل جبهه پایداری بعد از مدت‌ها تغییر کرد. در اولین جلسه شورای مرکزی جدید جبهه پایداری که اخیراً توسط مجمع عمومی انتخاب شد، مرتضی آقاتهرانی از سمت دبیر کلی کنار رفت و به عنوان رئیس شورای مرکزی انتخاب شد. در ادامه با رای شورای مرکزی صادق محصولی که پیش از این قائم‌مقام این جبهه بود به عنوان دبیر کل و قائم‌مقام رئیس شورای مرکزی انتخاب شد.

صادق محصولی از چهره‌های بدون حرف و حاشیه، اما مؤثر اصولگرایان است. او که سال‌ها است عنوان پدرخواندگی جبهه پایداری را یدک می‌کشد در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم یکی از چهره‌های تأثیرگذار در ائتلاف اصولگرایان، بستن لیست و حتی نظم دادن به مجلس بود. بسیاری صادق محصولی را به عنوان کم رای اعتمادترین وزیر کشور تاریخ جمهوری اسلامی و برگزار کننده انتخابات ۸۸ می‌شناسند، اما او سوابق و حواشی جدی‌تری نیز دارد.

از رفاقت با احمدی‌نژاد تا درگیری با باکری‌ها

صادق محصولی کار خود را از جهاد سازندگی آغاز کرد. او بعد به سپاه رفت، جایی که از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد حساب می‌شد. این نزدیکی در دوران استانداری اردبیل و بعد از آن هم ادامه یافت. در ادامه این دوستی و همکاری به ریاست محصولی بر ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در رقابت‌های انتخاباتی سال ۸۴ منجر شد.

او به جز رفاقت با احمدی‌نژاد، در دوران جنگ یک نقطه عطف دیگر هم داشت و آن درگیری و اختلاف‌ با برادران باکری بود. برخی نمایندگان پیشین ارومیه در مجلس و اعضای سپاه پاسداران این شهر که فرماندهی مهدی باکری و فرماندهی صادق محصولی را تجربه کرده‌اند درباره این اختلاف می‌گفتند: محصولی و اطرافیانش در منطقه پنج سپاه پاسداران ارومیه با التقاطی خواندن تفکر اسلامی باکری مخالف فرماندهی وی در جهبه‌های جنگ بودند و حتی می‌کوشیدند که او را از جبهه‌های جنگ بازگردانند. حمید باکری به عنوان قائم‌مقام برادر ارشدش مهدی باکری به شدت با اظهارات آن‌ها مخالف می‌کرد اما هر بار که دو برادر به جبهه‌ها می‌رفتند، شایعات و حرف‌وحدیث‌ها پشت سر آنان بالا می‌گرفت. تا اینکه برادران باکری جام شهادت نوشیدند و فرماندهان پشت جبهه‌ آرام گرفتند. با این همه محصولی همیشه این حرف‌وحدیث‌ها را تکذیب می‌کرد.

محصولی؛ وزیر دوست نداشتنی بهارستان

همین سابقه درگیری با برادران باکری در نهایت دو دهه بعد به ضررش تمام شد. در سال ۸۴ محصولی گزینه نخست احمدی‌نژاد برای وزارت نفت بود، اما یک روز قبل از حضور در مجلس برای گرفتن رأی اعتماد، از احراز پست وزارت نفت انصراف داد. ثروت کلان او و حاشیه‌هایش و یادآوری سوابق درگیری محصولی با شهیدان باکری از عوامل مؤثر بر این مسئله بود.

با این همه احمدی‌نژاد دست از رفیق قدیمی خود نکشید. محصولی مدتی بعد، پس از فاجعه مدرک تقلبی علی کردان و بازماندان او از رسیدن به وزارت کشور، از سوی احمدی‌نژاد به عنوان وزیر کشور معرفی شد. او در روز معرفی به مجلس با ۱۳۸ رای، کم‌ترین رای اعتماد یک وزیر کشور در تاریخ جمهوری اسلامی را کسب و در نهایت پرحاشیه‌ترین و پردردسرترین انتخابات ریاست جمهوری تاریخ جمهوری اسلامی را برگزار کرد. بعد از انتخابات جنجالی ۱۳۸۸ او از وزارت کشور به وزارت رفاه رفت و باز هم با رأیی ضعیف، به وزارت رسید.

ثروت پر حاشیه آقای محصولی

پرحاشیه‌ترین بخش زندگی محصولی ثروت کلان او است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده‌ ادوار مجلس درباره یکی از مشهورترین پرونده‌های مالی محصولی می‌گوید: مورد قرارداد انتقال نفت به نخجوان که توسط محصولی انجام ‌شده است، در کمیسیون اصل نود مجلس هفتم مطرح شد. طبق شایعه‌ها محصولی تنها کسی است که خارج از وزارت نفت، امتیاز سوآپ نفت کسب کرده است.

قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین در مجلس هفتم شورای اسلامی ایران درباره محصولی گفته است: محصولی باید پاسخ دهد که منزل گران‌قیمت، درآمد میلیاردی، برج‌های میرداماد و زمین‌های بزرگ منطقه حسنی کیا را چگونه به دست آورده است.

با این همه، اصولگرایان از صادق محصولی دفاع می‌کنند. از جمله جدی‌ترین این دفاعیات را روح الله حسینیان داشت. وی درباره ثروت محصولی گفت: اصولگرایان باید یک نفر پولدار داشته باشند تا از آن‌ها حمایت کند تا بتوانند رای بیاورند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد هم با دفاع از محصولی تاکید کرد که سرمایه وی از راه مشروع کسب شده که بخشی از آن را با کمک تعدادی از بچه‌های جنگ صرف راه‌اندازی مؤسسه خیریه‌ای به منظور سرپرستی از ۴۰ خانواده بی سرپرست و ۴۰۰ کودک یتیم کرده است.

پدرخوانده و صحنه گردانی

صادق محصولی بعد از سال ۹۲ تبدیل به چهره اول جریان پایداری شد. کسی که لیست می‌بست، لابی می‌کرد و صحنه را می‌چرخاند. نقش محصولی در انتخابت مجلس اسفند ۹۸ چنان پررنگ شد که یامین‌پور او را عامل اصلی حذف خود از لیست اصولگرایان دانست. حالا به نظر می‌رسد که پدرخوانده جبهه پایداری با اتکا به ثروت خود قصد دارد نقشی جدی‌تر در انتخابات ۱۴۰۰ بازی کند.

با این همه برخی تحلیل‌گران سیاسی مثل محمد مهاجری معتقد هستند که محصولی چیزی جز یک محفل گردان نیست. به باور آن‌ها محصولی هرچند با ثروت خود می‌تواند نقش مؤثری در سیاست‌ بازی کند، اما توان پوشیدن ردای پدرخواندگی سیاسی را ندارد.

 باید صبر کرد و دید این تحلیل تا چه اندازه درست است. صادق محصولی هنوز که هنوز است روابط بدی با احمدی‌نژاد ندارد و همین باعث می‌شود به جز پول، بتواند چشمی به جا به جا کردن سبد رای احمدی‌نژاد به نفع یک نامزد خاص داشته باشد. اگر او بتواند احمدی‌نژاد را راضی به حمایت از یک نامزد خاص کند، برگ برنده‌ای بزرگ برای بهار ۱۴۰۰ به دست می‌آورد. اگر انتخابات ۱۴۰۰ مثل امروز سرد باشد، سبد رای احمدی‌نژاد می‌تواند هر نامزد اصولگرایی را به وسوسه اندازد. واقعیت هم این است که صادق محصولی تا امروز با پایگاه ضعیف رای جبهه پایداری بردهای خوبی در سیاست کسب کرده است و در صورت مشارکت پایین مردم در انتخابات باز هم می‌تواند به این بردها ادامه دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید