رئیس کمیسیون اروپا توضیح داد که دو طرف برای عبور از بسیاری از اختلافات، به راه‌حل‌هایی رسیده‌اند اما هنوز مساله دسترسی به آب‌های غنی سواحل انگلیس برای صیادان اروپایی و شرایط برابر برای نیروی کار دو طرف حل نشده است.

رئیس کمیسیون اروپا: مسیر رسیدن به توافق با انگلیس پیدا شده است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا برای اولین بار از پیشرفت در واپسین روزهای مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق تجارت آزاد خبر داد.

اورسولا فون‌درلاین بیان داشت که هنوز قادر به اعلام قطعی توافق یا عدم توافق با انگلیس نیست؛ اما می‌تواند اعلام کند که مسیر رسیدن به توافق پیدا شده است. وی افزود: این مسیر خیلی باریک است اما وجود دارد.

رئیس کمیسیون اروپا توضیح داد که دو طرف برای عبور از بسیاری از اختلافات، به راه‌حل‌هایی رسیده‌اند اما هنوز مساله دسترسی به آب‌های غنی سواحل انگلیس برای صیادان اروپایی و شرایط برابر برای نیروی کار دو طرف حل نشده است.

او با این حال خاطر نشان کرد که اختلاف نظر بر سر نقش دیوان دادگستری اروپا در اختلاف‌های طرفین به‌طور عمده رفع شده و لذا روزهای آینده سرنوشت‌ساز خواهد بود.

اتحادیه اروپا که پیشتر خواستار حفظ دسترسی کامل به آب‌های انگلیس بود پیشنهاد کرده که صیادان اروپایی از ۱۸ درصد سهمیه قبلی ماهیگیری خود صرف نظر خواهند کرد. با این حال انگلیس می خواهد ۸۰ درصد سهمیه صیدهای اروپا به این کشور مرجوع شود.

فون درلاین گفت که مذاکرات در این باره خیلی دشوار است. «گاهی اوقات به نظر می‌رسد که مسائل قابل حل نیستند» وی با این حال عنوان کرد که مذاکره کنندگان به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق ادامه می‌دهند.

در همین حال منابع خبری انگلیس از احتمال تشکیل نشست ویژه پارلمان برای تصویب متن نهایی توافق با اتحادیه اروپا خبر می‌دهند.

پس از شکست‌های مکرر مذاکرات برگزیت، نخست وزیر انگلیس و رییس کمیسیون اروپا یکشنبه گذشته توافق کردند تا بار دیگر مهلت مذاکرات را برای رسیدن به توافق تجارت آزاد در دوره پسا برگزیت تمدید کنند.

دو طرف تا پایان دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یعنی ۱۵ روز دیگر فرصت دارند تا به توافق تجارت ازاد برسند. البته این فرصت به معنای سلب امکان ادامه مذاکرات در آینده نیست، بلکه دو طرف مایل هستند تا پیش از پایان دوره‌ای که انگلیس تابع قوانین اتحادیه اروپاست، درباره آینده همکاری‌های اقتصادی و امنیتی توافق کنند.

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آینده روابط دو طرف از سال آینده میلادی (۲۰۲۱) بر مبنای تعرفه های سازمان تجارت جهانی خواهد بود که به لحاظ اقتصادی ضربه بیشتری را به اقتصاد انگلیس خواهد زد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید